Ухвала Вищого адміністративного суду України від 14.09.2015 у справі № 2а-9582/11/1470

Державний герб України 

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

"14" вересня 2015 р. м. Київ К/9991/64609/12

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:

головуючого судді Пилипчук Н.Г.

суддів Ланченко Л.В., Цвіркуна Ю.І.

розглянувши у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Баштанської міжрайонної державної податкової інспекції Миколаївської області Державної податкової служби

на постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 20.01.2012

та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.10.2012

у справі № 2а-9582/11/1470

за позовом Баштанської міжрайонної державної податкової інспекції Миколаївської області Державної податкової служби

до Баштанської районної організації Республіканської партії України

про припинення юридичної особи, -

ВСТАНОВИВ:

ДПІ у Баштанському районі Миколаївської області звернулася до суду з позовом про припинення юридичної особи - Баштанської районної організації Республіканської партії України.

Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 20.01.2012, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.10.2012, в задоволенні позову відмовлено.

Баштанська МДПІ Миколаївської області ДПС подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову. Посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права: ч. 2 ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003 № 755-IV, п.п. 20.1.12 п. 20.1 ст. 20, п. 67.2 ст. 67, п.п. 78.1.2 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України.

Заслухавши доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, дослідивши доводи касаційної скарги, матеріали справи, судові рішення, суд касаційної інстанції дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Судами попередніх інстанцій встановлено такі обставини.

Баштанська районна організація Республіканської партії України є юридичною особою, яка зареєстрована Баштанською районною державною адміністрацією Миколаївської області 29.11.2005.

ДПІ у Баштанському районі Миколаївської області в позовній заяві посилалась на те, що юридична особа - Баштанська районна організація Республіканської партії України перебуває на обліку як платник податків, проте відповідно до інспекторської довідки від 08.12.2011 № 15-031/283 податкових декларацій та документів фінансової звітності не подає з 04.10.2010, що, своєю чергою, згідно з ч. 2 ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» є підставою для припинення юридичної особи.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідно до Закону України «Про політичні партії в Україні», що є спеціальним у спірних правовідносинах, позивач не наділений правом звернення до суду з позовом про припинення політичної партії.

Суд касаційної інстанції не може погодитися з позицією судів, оскільки вважає, що така позиція не відповідає правильному застосуванню норм законодавства, що врегульовують спірні відносини.

За правилом, встановленим частиною першою статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15.05.2003 № 755-IV (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин), дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців.

Частина друга цієї норми містить застереження про можливість встановлення законом особливостей державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок), благодійних організацій, політичних партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, асоціацій органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій.

Зазначені вище суб'єкти, для яких законом встановлено особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи лише з моменту їх державної реєстрації в порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15.05.2003 № 755-IV (частина третя статті 3 цього Закону).

Норми Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» є загальними відносно спеціальних норм Закону України «Про політичні партії в Україні» від 05.04.2001 № 2365-III (зі змінами та доповненнями).

Залежно від підстав припинення політичної партії та суб'єкта звернення до суду застосуванню підлягають норми Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» чи Закону України «Про політичні партії в Україні».

Відповідно до абзацу 5 частини другої статті 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.

Відповідно до п. 67.2 ст. 67 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців.

Таким чином, в межах здійснення контрольних функцій органи державної податкової служби в установленому законом порядку мали право звертатися до суду з позовом про припинення юридичної особи - політичної партії за неподання протягом року податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.

За таких обставин, суд касаційної інстанції вважає за необхідне скасувати оскаржувані судові рішення, а справу направити до суду першої інстанції на новий розгляд, в ході якого суди мають дослідити обставини, якими позивач обґрунтовує позовні вимоги, а відповідач - заперечення проти позову, з'ясувати, якими доказами вони підтверджуються.

Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 227, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції, -

УХВАЛИВ:

Касаційну скаргу Баштанської міжрайонної державної податкової інспекції Миколаївської області Державної податкової служби задовольнити частково.

Постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 20.01.2012 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.10.2012 скасувати, а справу направити на новий розгляд до Миколаївського окружного адміністративного суду.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Н.Г. Пилипчук

Судді Л.В. Ланченко, Ю.І. Цвіркун