ВС: перевірка контролюючого органу має бути належним чином обґрунтована

09 Грудня 2019
Аа Аа

Питання законності призначення перевірок контролюючими органами не втрачає своєї актуальності. В Постанові Верховного Суду від 21 червня 2019 року у справі №820/420/18 судом було підтримано позицію позивача щодо порушення контролюючими органами вимог Податкового кодексу України під час призначення перевірки.

Якщо коротко викласти обставини справи, то ГУ ДФС направило запит до ТОВ про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) по взаємовідносинам з контрагентами-постачальниками. Товариством було надано відповідь на запит про надання інформації та її документально підтверджено.

 Контролюючий орган, вирішив, що платником податків не було надано у запитуваному обсязі пояснень та документального підтвердження на обов`язкові письмові запити контролюючого органу, що стало підставою для видачі наказу про проведення документальної позапланової виїзної перевірки. Згодом на підставі наказу посадовими особами контролюючого органу був здійснений вихід за податковою адресою з метою вручення копії наказу про проведення перевірки та безпосереднього проведення перевірки. Однак, наказ не був вручений, а перевірку не проведено у зв`язку з відсутністю посадових осіб Товариства.

Товариство, вважаючи, що такий наказ є незаконним звернулось до суду з позовом. Доводи позивача зводились до того, що у запитах надісланих контролюючим органом позивачу та в оскаржуваному наказі відсутня інформація щодо виявлення фактів порушення податкового законодавства та обґрунтування в чому полягають такі порушення, в рамках яких саме заходів та на підставі якої податкової інформації контролюючим органом встановлено такі факти, тоді як це є обов`язковою умовою при прийнятті рішення про призначення документальної позапланової перевірки.

Рішенням окружного адміністративного суду позов було задоволено повністю та скасовано відповідний наказ. Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, ДФС подала апеляційну скаргу. Суд апеляційної інстанції скасував рішення, зазначивши, що перевірку було призначено цілком законно, оскільки  позивачем  не було надано в повному обсязі відповідь на письмові запити контролюючого органу.

Справа була переглянута Верховним Судом за касаційною скаргою позивача. ВС проаналізувавши норми Податкового кодексу України дійшов до висновку, що контролюючий орган діяв всупереч вимог податкового законодавства, оскільки Товариство належним чином виконало вимоги щодо надання пояснень та документального їх підтвердження на запит.

Суд також звернув увагу на те, що органом не було надано жодної відповіді, пояснень та обґрунтувань які саме документи не були надані позивачем до відповідача, чому недостатньо наданих позивачем документів для виконання покладених на відповідача функцій, зокрема, щодо підтвердження чи спростування фактів щодо можливого порушення позивачем положень податкового законодавства.

Отже, виходячи з цього слідує, що наказ контролюючого органу про проведення перевірки повинен відповідати не тільки формальним вимогам, які ставляться законодавством, але й повинен містити конкретну та повну інформацію про підстави проведення перевірки.

Попередня стаття Наступна стаття
comments powered by HyperComments