Визначення цільової допомоги по-новому

19 Травня 2016
Аа Аа

Не викликає подиву, коли Державна фіскальна служба України видає нове роз’яснення діючого законодавства, що суперечить нормі закону чи попереднім роз’ясненням. Проте,  в новому листі від 25.04.2016 р. № 9295/6/99-99-13-02-03-15 щодо оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором благодійної допомоги, контролюючий орган перевершив самого себе.

Оподаткуванням ПДФО підлягає загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, який визначається за правилами, вміщеними в розділі IV ПК України. Щодо благодійної допомоги слід зазначити, що вона не включатиметься до оподатковуваного доходу у випадку дотримання вимог пункту 170.7 статті 170 ПК України. В разі включення благодійної допомоги до оподатковуваного доходу застосовується базова ставка ПДФО 18 %. Крім того, такий дохід також підлягає оподаткуванню військовим збором за ставкою 1,5 %. Нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 ПК України.

Податковий орган у вищезазначеному листі розглянув підстави невключення благодійної допомоги до місячного оподатковуваного доходу та деякі питання пов’язані із цим.

1) Контролюючий орган нагадав, що згідно з підпунктом 165.1.19 пункту 165.1 статті 165 ПК України, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються, зокрема кошти або вартість майна (послуг), що надаються як допомога на лікування та медичне обслуговування платника податку, у тому числі, але не виключно, для придбання ліків, донорських компонентів, протезно-ортопедичних виробів, виробів медичного призначення для індивідуального користування інвалідів, за рахунок коштів благодійної організації за наявності відповідних підтвердних документів, крім витрат, що компенсуються виплатами з фонду загальнообов'язкового державного соціального медичного страхування.

Вказуючи на обов’язковість документального підтвердження цільового характеру надання благодійної допомоги, податковий орган роз’яснив, які саме документи можуть бути використані для підтвердження. Так, підтвердними документами можуть бути документи, що підтверджують потребу фізичної особи – платника податку в лікуванні та медичному обслуговуванні (зокрема, наявність та характеристики хвороби, травми, отруєння, патологічного стану платника податку), документи про надання таких послуг, що ідентифікують постачальника послуг та платника податку, якому надаються такі послуги, обсяги та вартість таких послуг: договори, платіжні та розрахункові документи, акти надання послуг, інші відповідні документи залежно від необхідного лікування або медичного обслуговування, хвороби та її стану.

2) В листі зазначено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається сума виплат (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), що здійснюються з урахуванням пункту 170.7 статті 170 ПК України іншими неприбутковими організаціями (крім кредитних спілок та інших небанківських фінансових установ) та благодійними фондами України, статус яких визначається відповідно до закону, на користь отримувачів таких виплат, крім будь-яких виплат або відшкодувань членам керівних органів таких організацій або фондів та пов'язаним з ними фізичним особам.

Звертаємо увагу на подальші роз’яснення ДФСУ.

3) В листі вказано, що для цілей оподаткування благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову. Цільовою є благодійна допомога, що надається під визначені умови та напрями її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямів.

Контролюючий орган нагадав, що підпунктом 170.7.4 пункту 170.4 статті 170 ПК України визначено перелік цільової благодійної допомоги, яка надається резидентами – юридичними чи фізичними особами у будь-якій сумі (вартості), що не включається до оподатковуваного доходу платника податку.

Як приклад, контролюючий орган вибрав благодійну допомогу у вигляді вартості інвалідних візків (запчастин до них), слухових апаратів, ліків та інших товарів медичного призначення, наданих благодійним фондом фізичним особам – інвалідам (визнаних в установленому порядку), зауваживши, що за умови дотримання вимог підпункту "ж" підпункту 170.7.4 пункту 170.7 статті 170 ПК України, така благодійна допомога не включається до оподатковуваного доходу такого платника податку.

Тобто, якщо передано інвалідні візки, слухові апарати, ліки та інші товари медичного призначення – їх вартість податком на доходи фізичних осіб оподатковуватись не буде.

4) В листі також є посилання на підпункт 170.7.3 пункту 170.7 статті 170 ПК України, яким передбачено, що не включається до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається, зокрема, резидентами – юридичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим підпункту 169.4.1 пункту 169.4 статті 169 ПК України, встановленого на 1 січня такого року. Перевищення допомоги над вказаним розміром підлягає оподаткуванню на підставі підпункту 164.2.20 пункту 164.2 статті 164 ПК України у джерела виплати за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статтею 167 ПК України.

Таким чином, перевищення розміру благодійної допомоги над розміром податкової пільги буде оподатковуватись незалежно від того, надавалась благодійна допомога в грошовій чи матеріальній формі.

Державна фіскальна служба дійшла висновку, що у разі якщо благодійна допомога надається у негрошовій формі, то, у розумінні ПК України, таку допомогу слід розглядати як нецільову, яка оподатковується відповідно до підпункту 170.7.3 пункту 170.7 статті 170 ПК України та з урахуванням вимог пункту 164.5 статті 164 ПК України.

Не зрозуміло, які норми чинного законодавства підштовхнули ДФС до таких висновків, адже використаним в цьому ж листі підпунктом "ж" підпункту 170.7.4 статті 170 ПК України чітко передбачено, що вартість технічних та інших засобів реабілітації, виробів медичного призначення, автомобіля за рахунок бюджетних коштів, наданих інваліду або його законному представнику є цільовою благодійною допомогою та не включаються до місячного оподаткованого доходу.

Такі засоби надаються інвалідам не в грошовій формі, проте, в розумінні ПК України, є цільовою благодійною допомогою та не підлягають оподаткуванню. Але контролюючий орган має свою думку з даного питання, при чому нічим не обґрунтовану.

Експерт Taxlink

Ігор Бєліцький

Попередня стаття Наступна стаття
comments powered by HyperComments

Останні новини:

Спрощенці, яким дозволено здійснювати діяльність в сфері страхування, - ДПС інформує

21 Жовтня 2020

«Адреса реєстрації» та «адреса фактичного місця проживання» в заявах за ф. № 1-ДР або № 5-ДР при заповненні іноземцем

21 Жовтня 2020

Видача недійсного фіскального чека при придбанні товарів чи наданні послуг: які дії споживачів?

21 Жовтня 2020

Право внутрішньо переміщеної особи на податкову знижку за витратами на оренду житла, - ДПС інформує

21 Жовтня 2020

Повідомлення про прийняття працівника на роботу можливо подавати за допомогою програмного забезпечення, - ДПС

21 Жовтня 2020

Одиниці обліку пального та спирту етилового: що використовується в CЕАРП та СЕ?

21 Жовтня 2020

Припинення ФОП – платника екоподатку: подання ліквідаційної декларації

21 Жовтня 2020

Обслуговування вантажного авто: чи включати до витрат підприємця на загальній системі?

21 Жовтня 2020