Результати невдалого лобізму інтересів, або чому ЄС вимагає 700 млн євро від 35 компаній

14 Січня 2016
Аа Аа

Європейська комісія визнала незаконною бельгійську податкову схему «надлишкового прибутку». Як наслідок – 35 мультинаціональних компаній мають загалом сплатити близько 700 млн €.

Європейська комісія зробила висновок, що вибіркові пільги, надані Бельгією учасникам транснаціональних компаній за схемою «надлишкового прибутку», суперечать праву ЄС в аспекті правил державної підтримки (статті 107 Договору про функціонування Європейського Союзу).

Така схема дозволяє юридичним особам, які були частиною мультинаціональних компаній, зменшити базу корпоративного податку на 50 – 90 %. У той же час одиночні компанії, які не є частиною групи і працюють тільки на території Бельгії, не можуть отримувати аналогічні пільги.

«Це викривлює конкуренцію, ставлячи невеликі компанії, які не є транснаціональними, в нерівні [з транснаціональними компаніями] умови,» – заявила член Європейської комісії Маргарет Вестагер.

Вперше схема «надприбутку» була представлена в законодавстві Бельгії в 2005 році і позиціонувалась під логотипом «Тільки в Бельгії». Вона ґрунтувалася на принципі «витягнутої руки» в такій інтерпретації: прибутки, отримані компанією, яка є частиною транснаціональної групи компаній, порівнюються з прибутками, отриманими компанією, яка діє за аналогічних економічних умов і не є транснаціональною. У випадку, якщо прибутки першої компанії перевищували, вона мала право сплатити корпоративний податок з суми, яка відповідала прибутку другої компанії.

Впровадження такої схеми аргументувалося тим, що не повинні оподатковуватися в Бельгії прибутки, отримані виключно завдяки тому, що компанія має розвинену мережу за кордоном, оскільки за аналогічних умов компанія без такої мережі отримувала прибутки у меншому розмірі. Такі надприбутки мали б бути розподілені між членами групи в економічно справедливий спосіб і оподатковуватися там, де вони виникають.

Крім того, уряд Бельгії стверджував, що оподаткування надприбутків призвело би до подвійного оподаткування. Проте, ніякого узгодження з іншими державами не відбувалося: коригування бази здійснювалося в односторонньому порядку, без з’ясування, чи оподатковується такий прибуток в іншій державі. Компаніям не потрібно було пред’являти жодних доказів виникнення або хоча б ризику виникнення подвійного оподаткування. Внаслідок цього, на практиці виникало «подвійне неоподаткування».

Дослідження схеми «надприбутків» Європейською комісією проводилося з лютого 2015 року. З того часу дія відповідних норм була призупинена. За результатами розгляду податкової політики Бельгії, Комісія зобов’язала державу відмовитися від такої схеми, а також стягнути з компаній, які встигли скористалися преференціями, податки, які не були сплачені внаслідок застосовування схеми «надприбутків».

Точну суму має визначити уряд Бельгії, проте, за приблизними розрахунками Європейської комісії, обсяг досягає 700 млн €.

Джерело: europa.eu

Попередня стаття Наступна стаття
comments powered by HyperComments