Реформування податкової міліції можливе завдяки новому законопроекту «Про Фінансову поліцію»

16 Березня 2016
Аа Аа

Парламент розгляне законопроект № 4228 «Про Фінансову поліцію», який був зареєстрований 15.03.2016.

Фінансова поліція – це державний правоохоронний орган, який своїми діями забезпечить запобігання злочинів у сфері формування та використання фінансових ресурсів держави та економічної безпеки. Цей орган покладе початок виявленню, розслідуванню і розкриттю злочинів в вищезазначеній сфері.

Команда однодумців підготувала законопроект відповідно до Концепції реформування кримінальної юстиції України, міжнародних світових практик, інтеграційних процесів України із залученням відповідних експертів, науковців та практиків. Це рішення було пов’язане з фактами затягування реформи у сфері забезпечення економічної безпеки держави, усунення дублювання функцій різних правоохоронних органів у цьому напрямі.

Ініціаторами законопроекту виступили: Острікова Тетяна, Журжій Андрій, Курячий Максим, Кобцев Михайло, Євлахов Анатолій, Галасюк Віктор, Войціцька Вікторія, Кірш Олександр, Антонищак Андрій.

«Впродовж півроку провідні експерти  плідно працювали над створенням законопроекту про Фінансову поліцію – фундаменту для створення єдиного органу для попередження, виявлення, розкриття та розслідування злочинів проти фінансових інтересів держави. Фахові зауваження та пропозиції до законопроекту надавались експертами з Центру політико-правових реформ, а також вітчизняними експертами, науковцями, юристами та практиками. Представлений Парламенту законопроект відповідає усім критеріям, які неодноразово визначав Прем’єр Арсеній Яценюк в контексті ліквідації податкової міліції та створення Служби фінансових розслідувань», – зазначено на сторінці Андрія Журжія у соціальній мережі Facebook.

Автори повідомляють, що цей документ не є новою ідеєю, тому що також створений з метою реформування податкової міліції та підрозділів, що здійснюють протидію економічним злочинам у складі інших правоохоронних органів, але вони зазначають, що цей проект суттєво відрізняється від попередніх, тому що має ряд Положень, які позитивно вплинуть на економіку країни:

  1. Діяльність Фінансової поліції – ведення оперативно-слідчої роботи завдяки детективам, повноваженнями яких буде виконання одночасно оперативних та слідчих функцій (для забезпечення функціонування органу також залучатимуться працівники, з якими укладатимуться трудові договори на основі закону «Про державну службу» та трудового законодавства). Співробітники будуть дотримуватись умови невтручання у роботу суб’єктів господарської діяльності до встановлення факту вчинення злочину. Втручання у фінансово-господарську діяльність відбуватиметься лише у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.
  2. Підбір працівників та керівного складу – виключно на конкурсній основі, а керівник призначатиметься на термін – 5 років. Передбачено порядок підбору членів конкурсної комісії, котрі забезпечать незалежність та неупередженість прийняття рішень щодо призначення працівників. Також, передбачено незалежність та безальтернативність призначення на посади осіб, отже, повноважені вищі посадові особи Уряду не зможуть впливати на процес конкурсного відбору та повинні будуть призначити лише одного відібраного кандидата на конкретну посаду. Для набору працівників існує відсотковий бар’єр, який забезпечить роботу у Фінансовій поліції молодих та досвідчених фахівців, які раніше не працювали у правоохоронних органах. Разом з тим, з метою залучення у Фінансову поліцію правоохоронців з великим практичним досвідом, конкурсна комісія матиме змогу підібрати до 30 % спеціалістів, які працювали, або працюють у правоохоронних органах.
  3. Фінансова поліція матиме доступ до даних та інформаційних ресурсів з метою оперативного аналізу та збору інформації в межах реалізації повноважень з протидії бюджетно-податковим злочинам. Також, передбачено порядок користування такими інформаційними ресурсами.
  4. Неупередженість роботи органу забезпечуватиметься за рахунок інституційної незалежності від Міністра фінансів, Прем’єр-міністра України, інших органів державної влади, гідним рівнем фінансування, матеріально-технічного забезпечення органу та соціальних гарантій для працівників, а контроль за діяльністю буде здійснюватися прокуратурою (нагляд), Міністром фінансів, Кабміном (контроль за виконанням стратегічних завдань), ВРУ (заслуховування звітів), громадськістю (громадський контроль), підрозділом внутрішнього контролю (антикорупційний контроль).
  5. Визначено порядок взаємодії з іншими правоохоронними органами, в тому числі закордонними, а також контролюючими органами. Це дозволить оперативно реагувати та протидіяти фінансовій, бюджетно-податковій злочинності, в тому числі транскордонній.
  6. Законопроектом передбачено особисту відповідальність працівників за збитки, спричинені їхніми діями, що забезпечить відхід від принципу «колективної безвідповідальності». Кожен працівник, знаючи, що відповідатиме особисто у разі порушення закону під час реалізації своїх повноважень, концентруватиметься на дотриманні принципів законності, безсторонності та незалежності, пріоритету додержання прав і свобод фізичних та юридичних осіб.
  7. Законопроектом передбачено гідне фінансування та матеріально технічне забезпечення органу, конкурентний розмір заробітних плат та соціальні гарантії для працівників. Такий підхід, одночасно з дистанціонуванням від прямого контакту з суб’єктами господарської діяльності, має стати основною передумовою для мінімізації корупційних ризиків.
  8. Для аналізу корупційних ризиків, попередження корупційних дій, а також їх виявлення та відповідного реагування, в структурі органу передбачено функціонування підрозділу внутрішнього контролю. Він має підпорядковуватись Міністру фінансів та протидіяти корупції у всій системі органів Міністерства фінансів України. Функціонування такого підрозділу забезпечить виконання підпункту 1 пункту 5 Положення про Міністерство фінансів України, відповідно до якого Мінфін з метою організації своєї діяльності забезпечує у межах повноважень, передбачених законом, здійснення заходів щодо запобігання корупції і контроль за їх реалізацією в апараті Мінфіну, на підприємствах, в установах і організаціях, що належать до сфери його управління.
  9. Фінансова поліція створюється як цивільний орган. Таким чином вона позбавляється ознак мілітаризованого органу, чим виконується один з аспектів пункту 4.4. розділу 4 Стратегії.
  10. Фінансова поліція не забезпечуватиме ведення спеціального обліку своїх працівників, які є військовозобов’язаними. Особові справи військовозобов’язаних працівників знаходитимуться у військкоматах. У випадку призову працівника Фінансової поліції до лав Збройних сил України, відповідно до законодавства України та/або Указів Президента України, за ним зберігатиметься робоче місце. На такого працівника поширюватимуться всі гарантії соціального захисту, передбачені Законом України «Про загальний військовий обов’язок і військову службу».
  11. Фінансова поліція більше не застосовуватиме фізичний вплив на суб’єктів господарської діяльності. Безпеку працівників Фінансової поліції та інших осіб, які потребують захисту у зв’язку з проведенням Фінансовою поліцією своєї діяльності, забезпечуватимуть підрозділи Національної поліції в порядку, визначеному Законом.
  12. Раз на рік керівний склад Фінансової поліції, а також детективи та старші детективи будуть зобов’язані проходити перевірку на  «детекторі брехні».

Отже, цей законопроект може стати ключовою ланкою в ефективній системі боротьби з економічними злочинами. А чи буде майбутній закон таким же дієвим і реформаторським – дізнаємось вже після оприлюднення його тексту та прийняття.

Фото: newsru.ua

Попередня стаття Наступна стаття
comments powered by HyperComments