Презентація та обговорення проекту КРІ для ДФС України

18 Липня 2016
Аа Аа

13 липня 2016 р. антикорупційна група Реанімаційний пакет реформ (РПР) провела захід, на якому Голова Офісу реформ Мінфіну Яна Бугрімова представила експертам для обговорення проект ключових показників ефективності (КРІ) для ДФС України.

«Це не презентація фінального документа. Це прохання до експертів дати свої рекомендації», – описала головну мету зустрічі Яна Бугрімова.

За її словами, документ містить головні задачі та цілі, які повинні бути досягнені фіскальною службою.

КРІ – це перелік завдань, які Мінфін ставить для податкової. Мінфін, у свою чергу, буде моніторити виконання цих завдань та оприлюднювати це виконання, що дозволить отримати підтверджену інформацією щодо ефективності роботи податкового відомства України, зокрема, і керівництва.

Основне завдання збір податкових надходжень, тобто виконання податковою службою планових надходжень до бюджету.

«Всі не люблять КРІ. Основна його проблема була в тому, що бюджет формувався на підставі витрат, а не на підставі доходів. Якщо бюджет буде формуватися так, як він повинен формуватися, визначатиметься, які податкові надходження можливі, виходячи з діючої законодавчої бази і з бізнесу, і перекладання цих необхідних податкових надходжень до плану податкової, він буде працювати по-іншому. Тобто, цей КРІ залишається як перший, але не єдиний. В цьому відмінність нашого підходу від того підходу, який існував раніше. В принципі, це відсоток виконання бюджету», – розповіла Яна Бугрімова.

Яка ідеологія закладалась?

У багатьох країнах КРІ, який встановлює політичний орган для податкової служби, має високий рівень. Тобто, КРІ встановлюють для того, щоб, наприклад, покращити відносини платників.

«Ми є не настільки розвиненою країною в плані реформ фіскальної служби, тому ми вважаємо, що наші КРІ повинні бути більш операційними, можливо теоретично це не зовсім правильно», – зазначила Яна Бугрімова, і додала: «ДФС України повинна буде розділити завдання на оперативні операційні КРІ та розділити між своїми службами».

За словами Голови Офісу реформ Мінфіну, КРІ для ДФС України були розроблені на основі роботи Інституту податкових реформ.

«Ми розглянули ДФС як бізнес-процес, її філософію, і з чого вона складається. Податкові органи існують для того, щоб стежити за дотриманням платниками податкового законодавства. До них ставиться вимога – виявляти порушників і дотримуватись законодавства», – повідомила Яна Бугрімова і додала: «Нашим першим КРІ будуть плани по податковим надходженням. Від цього КРІ відмовитися неможливо, адже податкова існує для того, щоб збирати податки відповідно до законодавства».

В Мінфіні розділили такі сфери діяльності податкової служби як: дотримання законодавства (робота з платниками податку), виявлення ризиків (в яких сферах платники податків можливо порушують податкове законодавство), перевірки на предмет здійснення правопорушення.

Якщо було виявлено порушення, то запускається процедура стягнення, робота з боргом, робота зі скаргами (в адміністративному та судовому порядку). Це частина, що пов'язана зі стягненням податків і частина, яка пов’язана з сервісами – конституційна робота та максимальне забезпечення платника сервісами, які дозволяють мінімізувати контакт з податковою.

Яна Бугрімова зазначила, що КРІ по митниці поки немає, але вони розробляються.

Другим завданням для ДФС експерт виділила добровільну сплату податків платниками.

«Чим більше відсоток добровільної сплати податків, тим ефективніше працює податкова. Тому що будь-якій системі завжди легше робити попереджувальні дії, ніж каральні. Попереджувальні дії завжди менше коштують і є більш ефективними. Рівень добровільності сплати податків (прим. ред.: Відсоток податків, які сплачують добровільно від загальної суми податкових надходжень) – це показник того, наскільки ефективно податкова служба виконує сервісну службу», – зазначила Яна Бугрімова.

Таким чином, Мінфін хоче бачити як ДФС України ефективно перетворюється з органу переслідування в сервісний орган, який забезпечує збір податкових надходжень.

Наступний показник – податковий аудит.

«Ми розуміємо, що податкова для забезпечення надходжень в бюджет має інструмент податкових перевірок, які використовує по-різному. Показник ефективності податкової перевірки – це рівень згоди платника податків», – додала Голова Офісу реформ Мінфіну.

Виконання встановлених Мінфіном KPI дозволить залишити чесний бізнес у спокої, значно покращити якість роботи з порушень, підняти сервісну функцію ДФС на принципово новий рівень, збільшити надходження до Держбюджету, мінімізувати контакт платника з податковою, зменшити кількість перевірок та зробити їх об’єктивними, а нарахування – обґрунтованими відповідно до податкового законодавства.

Згідно з представленою на зустрічі презентацією, Мінфін пропонує такий перелік ключових показників ефективності (КРІ) для ДФС (за сферами):

1. Виконання податковою службою планових надходжень до бюджету:

  • рівень виконання індикативного показника збору податкових надходжень;
  • рівень сплати податкових зобов’язань за результатами діяльності, спрямованої на дотримання податкового законодавства.

2. Добровільна сплата податків платниками.

3. Податковий та митний аудит:

  • рівень збору додаткових зобов’язань, визначених за результатами податкового та митного аудиту).

 4. Правова робота:

  • кількісна результативність розгляду податкових та митних спорів у судовому порядку;
  • вартісна результативність розгляду податкових та митних спорів у судовому порядку;
  • рівень досудового вирішення податкових та митних спорів;
  • якість роботи з адміністративними скаргами платників податків.

 5. Управління податковою заборгованістю:

  • приріст активного податкового боргу;
  • приріст пасивного податкового боргу;
  • коефіцієнт покриття податкового та митного аудиту системою управління ризиків;
  • коефіцієнт ефективності позапланових виїзних перевірок.

 6. Інформаційні технології:

  • частка податкових декларацій, поданих за допомогою електронних сервісів ДФС України;
  • відсоток розслідувань податкової міліції, що завершилися направленням до суду обвинувального акту.

ЧОРНОГОР Олена

Журналіст TaxLink

Попередня стаття Наступна стаття
comments powered by HyperComments