Практично, надійно та мобільно: ТОП-10 найефективніших електронних сервісів ДФС України

Аа Аа

Інформаційні технології стрімко рухають суспільство вперед, ми звикаємо до нововведень, які значно заощаджують наш час. Так, сьогодні Інтернет забезпечує доступ до різноманітних ресурсів, платформ, магазинів, банкінгу тощо. Мережа перейняла на себе майже всі розважальні та обслуговуючі функції, що так необхідні сучасному громадянину в повсякденному житті, зокрема, створила можливості для бізнес-середовища, платників податків та просто окремих громадян, від яких залежить економічний розвиток країни, дозволивши мінімізувати пряме спілкування з державними органами і звести його до електронного процесу. В сучасних умовах це дозволило не тільки заощадити час сторін, а і створити більш прозорі та довірчі відносини між ними.

І якщо ми подивимось навіть на найближчих сусідів, то зможемо побачити безліч цікавих онлайн-рішень, спрямованих на автоматизацію процесу справляння податків. Про деякі з них згадував Андрій Журжій в інтерв’ю для Taxlink.

Наша держава не мала б ресурсів для свого існування та розвитку без платника податків. Від нього залежить наповненість бюджету, який визначає економічний рівень країни та її конкурентоспроможність. Відповідно, створення для платника зручних умов праці та якісного сервісного обслуговування має бути завданням № 1 для Державної фіскальної служби України.

Незважаючи на те, що Фіскальна служба, за переконанням більшості платників податків, за роки роботи сформувала репутацію карального органу, а будь-які реабілітаційні дії на шляху до трансформації в сервісний орган ніяк не можуть зрушити терези та переважити в бік позитивних змін,ДФС України все ж робить певні кроки у цьому напрямку, впроваджуючи онлайн-сервіси, про які і піде мова далі.

Так, ДФС України, попри свою репутацію, спрямовує значну кількість ресурсів на електронізацію процесу адміністрування, який, за словами очільників податкового відомства, має бути  швидким і комфортним.

«Сьогодні  максимально електронізовано процес адміністрування податків, зборів і єдиного соціального внеску. Наразі успішно працюють такі електронні сервіси як «Електронний кабінет платника податків», «Акредитований центр сертифікації ключів», тощо», – розповідав Роман Насіров.

До Вашої уваги надається ТОП-10 найефективніших онлайн-сервісів ДФС України, які станом на 2016 рік отримали від користувачів позитивні відгуки, завдяки своїм оновленням та покращенням.

 

«Митна статистика»

Електронний сервіс зосереджує митну статистичну інформацію за шістьма показниками, зокрема, про:

  • зовнішню торгівлю України з окремими країнами;
  • зовнішню торгівлю України за товарними групами з усіма країнами;
  • зовнішню торгівлю України із зазначенням основних країн - контрагентів;
  • сумарний обсяг імпорту та експорту у розрізі товарних позицій за кодами Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД);
  • сумарний обсяг імпорту та експорту окремих груп товарів за кодами УКТЗЕД;
  • середньорозрахункову вартість товарів при імпорті в Україну.

Даний сервіс ми розмістили на десяте місце нашого рейтингу, адже він корисний для ДФС України більше ніж для самих платників податків.

 

«Декларування онлайн» (заповнення декларації про майновий стан і доходи)

ДФС України створили сервіс, який дозволяє фізичним особам і ФОПам на загальній системі заповнити в електронній формі декларацію про майновий стан і доходи в режимі реального часу та відправити його до податкових органів.

Варто зазначити, що на сьогодні ДФС України працюють над оновленою версією «Декларування онлайн», тому сервіс тимчасово не працює.

До речі, якщо говорити про оновлення інформації на цьому сервісі, то воно залишає бажати кращого. Попри легкий спосіб відправки декларації через Інтернет є наявна проблема відсутності можливості ознайомитися з формою декларації наперед, тобто задовго до початку декларування.

Наприклад, остання форма декларації була затверджена ще в жовтні 2015 року, а платникам відкрилася можливість ознайомитися із оновленою формою декларації ближче до весни.

Виходячи з таких факторів, «Декларування онлайн» отримує дев’яте місце у рейтингу.

 

«Анульована реєстрація платників»

Електронний сервіс, який зосереджує в собі інформацію щодо анульованої реєстрації платників ПДВ є гарним помічником для платників податків для перевірки свого потенційного бізнес-партнера на предмет позбавлення його реєстрації як платника ПДВ. При цьому можна перевірити з чиєї ініціативи було позбавлення реєстрації: за заявою платника податку, з ініціативи контролюючих органів чи за рішенням суду. Податківці зазначають, що зазначена інформація оприлюднюється щоденно.

Система посіла восьме місце у нашому рейтингу.

 

«Електронна митниця»

Створюючи відповідний електронний сервіс, ДФС України ставила перед собою завдання – максимально мінімізувати вплив суб’єктивного фактору при проведенні митних процедур, що викорінить бюрократичну складову в системі митних органів, а також забезпечити митну безпеку України.

Працівники ДФС України щодня задіяні в оперативному та постійному опрацюванні інформації від суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, органів державної влади, а також митних адміністрацій інших держав.

Електронний сервіс «Електронна митниця» зосереджує в собі функцію оформлення митних декларацій автоматично, не залучаючи до цього процесу митного інспектора, що в свою чергу зменшує корупційні ризики та дозволяє підвищити якість митного регулювання, водночас вдосконалюючи митне адміністрування, завдяки поєднанню інформаційний систем контролю в єдину автоматизовану систему, за що і отримує сьоме місце у рейтингу «ТОП-10 електронних сервісів ДФС України».

 

«Дізнайся більше про свого бізнес-партнера»

Електронний сервіс дозволяє перевірити надійність ділового партнера за кодом ЄДРПОУ або за точною назвою на предмет сумлінності сплати ним податків до Держбюджету (прим. ред.: Інформація щодо наявності/відсутності податкового боргу у юридичної або фізичної особи-підприємця в цілому по Україні), що дозволить оцінити можливі податкові ризики співпраці з ним, адже потенційний партнер може бути банкрутом, не бути платником ПДВ, або приховувати свою справжню юридичну адресу.

На сьогодні сервіс є популярним серед платників податків саме через те, що підприємцям відкривається можливість отримати безкоштовну і оперативну інформацію про стан розрахунків свого бізнес-партнера з бюджетом, щодо податкового боргу, а також щодо перебування платника на обліку в податковій.

Зазначений онлайн-сервіс спрямований на перетворення податкового відомства на якісну сервісну службу, за що стає на шосте місце в нашому рейтингу.

 

«Система електронного адміністрування податку на додану вартість»/«Система електронного адміністрування реалізації пального»

«СЕА ПДВ» та «СЕАРП» опинилися в середині нашого рейтингу, у зв'язку з тим, що становлять собою одні з кращих взірців недосконалої реалізації дійсно прогресивних ідей. Електронний сервіс ДФС України, який отримав скорочену назву – СЕА ПДВ був створений з метою здійснення контролю за надходженнями ПДВ по Україні і покликаний мінімізувати зловживання з цим податком, контролюючи всі операції в режимі онлайн.

Впровадження системи дозволило зробити інформацію про об’єми бюджетних ресурсів з ПДВ доступною у будь-який момент часу, а не тільки по отриманню декларації платників після закінчення звітного періоду.

За словами директора департаменту адміністративного оскарження та судового супроводження ДФС Дмитра Донця, введення СЕА ПДВ станом на 2016 рік припинила більшість шахрайських схем, а з моменту впровадження системи, надходження з ПДВ зросли на 25 %.

Попри те, що СЕА надала можливість наперед забезпечувати масив бюджетного відшкодування значними коштами, пситуація з відшкодуванням ПДВ особливо не покращилась. При цьому існують певні підстави стверджувати, що дані в СЕА можуть підлягати коригуванню в ручному режимі безпосередньо працівниками фіскальної служби.

Принагідно слід згадати, що із впровадженням СЕА виникла проблема з анулюванням реєстрації платника ПДВ. Дане питання було врегульовано таким чином, що кошти (навіть ті, які були введені в систему на майбутнє) при анулюванні автоматично потрапляли в Держбюджет.

Контролюючі органи скористалися цим законодавчим механізмом. Це призвело до збільшення кількості випадків безпідставного анулювання реєстрації платників з метою автоматичного наповнення Держбюджету.

Системою, подібною за суттю до СЕА є система електронного адміністрування реалізації пального (далі – СЕАРП), яка почала функціонувати з 1 березня 2016 року.

Сама ідея сервісу виявилася дуже гарною, але її реалізація з самого початку створювала проблеми. Місяць тестового режиму пройшов в очікуванні відповідей ДФС на поставлені запитання та затвердження нормативних актів про функціонування СЕАРП. І, можливо, ситуація була б значно кращою, якби листи податкової не перевернули з ніг на голову взагалі саму ідею запровадження СЕАРП. Спершу ДФС вимагала реєструватися всім посередникам, які продають талони і смарт-карти на пальне, а при фізичному відпуску з АЗС повторно видавати акцизні накладні. Потім роз’яснювала, що треба реєструватися і при наданні пального підряднику, оскільки це реалізація з передачею права розпорядження пальним. На щастя, за півроку існування норм про СЕАРП наші контролюючі органи уже частково провели роботу над своїми помилками.

Найбільше дорікань зустріло прагнення «йти в ногу з ЄС», а саме перейти на облік пального за об’ємом, а не за масою, при чому, що маса завжди була сталою величиною, коли об’єм постійно змінюється, залежно від температури.

Досі виникають проблеми у виробників пального, які використовують інше пальне як сировину, а також у продавців природного газу, який, як правило, містить суміш газів різних товарних позицій (прим ред.: «СЕАРП обліковує речовини за кожним кодом УКТ ЗЕД»).

«СЕА ПДВ» та «СЕАРП» отримують п’яте місце у рейтингу.

 

«Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс»/«Єдина база податкових знань»

Електронний сервіс «ЗІР» пропонує користувачеві доступ до інформаційної бази з нормативними документами. Через функцію «Запитання – відповіді з бази знань» платникам надається роз’яснення  питань (офіційна позиція ДФС України), які стосуються податкового та митного законодавства.

Наразі Інформаційно-довідковий департамент ДФС працює над розширенням можливостей для ресурсу та оновлює його, намагаючись підтримувати інформацію в актуальному стані. Проте «ЗІР», на наш погляд, не завжди забезпечує платникам належну форму роз’яснення того чи іншого питання. І передусім це стосується самого змісту значної кількості роз'яснень, котрі не носять реального прикладного характеру.

Можна відмітити і кілька технічних недоліків та недопрацювань контенту:

  • відсутність зазначення актуальних дат з моменту оприлюднення роз’яснення;
  • відсутність належних реквізитів роз’яснень, на які можна посилатися;
  • незручні критерії пошуку, що створює незручності при пошуку відповіді на питання.

Отже, завдяки ресурсу платники можуть розібратися у чинному податковому законодавстві, тому сервіс «Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс» (ЗІР) та «Єдина база податкових знань» отримують четверте місце у нашому рейтингу.

 

«Акредитований центр сертифікації ключів» (безкоштовна послуга з надання електронного цифрового підпису)

До нашого рейтингу потрапляє послуга ДФС з надання електронного цифрового підпису (далі – ЕЦП). Сервіс корисний тим, що суттєво зменшує обсяги паперової документації, економить час, доступний у використанні навіть пересічному громадянину, забезпечує конфіденційність, безпечний, синхронізує дані при поданні звітності в контролюючі органи, що приймають звіти в електронній формі по Україні з усіма міністерствами та відомствами, і, нарешті, створює дистанційне спілкування між фіскальною службою та платниками податків. Саме ці важливі особливості виводять даний сервіс на третє місце у рейтингу «найефективніших електронних сервісів ДФС України».

Варто зазначити, що своїми діями податківці затьмарюють ефективні властивості роботи сервісу. Мова йде про вимоги податкових інспекцій від платників укладати додаткову угоду до Договору про визнання електронних документів.

Серед електронних сервісів ДФС України є також функція управління електронними цифровими підписами, яка призначений для керівників підприємства, установи та організації.

Електронний сервіс «Управління ЕЦП» дозволяє керівнику вносити в електронному вигляді інформацію про сертифікати відповідальних осіб в систему подання документів. Простими словами, за допомогою сервісу, керівники можуть надати право на підписання податкових документів, виконання обов’язків директора чи бухгалтера своєму працівнику.

 

«Антикорупційний сервіс «Пульс»

До електронних сервісів ДФС ми також віднесли «Пульс», тому що він дозволяє сформувати та відправити заявку в електронному вигляді.

Сервіс «Пульс» був створений органами фіскальної служби для боротьби з корупцією, неправомірною діяльністю чи, навпаки, бездіяльністю працівників ДФС.

Цілодобово фіскальна служба опрацьовує повідомлення, які безперервно надходять від суб’єктів господарювання та окремих громадян України на гарячу лінію «Пульс».

Окрім проблем корупційного характеру, від громадян надходить інформація щодо неправомірних дій працівників митниці при здійсненні контролю та оформлення товарів та транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон країни;

Податківці зазначають, що сервіс «Пульс» дозволяє звернутися до керівництва ДФС України, повідомивши надважливу інформацію щодо перешкод з боку податківців на шляху правомірної діяльності суб’єктів господарювання. При цьому, після звернення буде слідувати звіт про результати розгляду звернення, прийняте рішення та вжиті заходи.

Отже, конвертаційні центри, працівники контролюючих органів, які задіяні у корупції можуть бути викриті за допомогою цього сервісу. За легальну можливість поскаржитися на працівників ДФС України сервіс «Пульс» отримує друге місце нашого рейтингу.

 

«Електронний кабінет платника податків» (оновлена версія)

З моменту впровадження Електронного кабінету платника (далі – ЕКП) можливості сервісу значно збільшилися. Зокрема, липневе нововведення надало можливість платникам єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄСВ) підготувати, заповнити та надіслати звіт щодо сум нарахованого ЄСВ за новими формами.

На своєму персональному автоматизованому робочому місці, платник в режимі реального часу може створити податкову звітність та надіслати її в електронному вигляді, а згодом, за бажанням, її переглянути. Користувач сервісу може отримувати довідки про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, які знаходяться під контролем ДФС України. Платникові надається доступ до інформації про стан розрахунків з бюджетом (прим ред.: Про заборгованість зі сплати податків, зборів, ЄСВ), а також до його облікових даних та податкового календаря.

Функціонал зазначеного електронного сервісу поділяється на персональну та відкриту частину. Персональний функціонал дозволяє отримати доступ до повного спектру функцій ЕКП. Ідентифіковані користувачі мають індивідуальний податковий календар, отримують доступ до облікових даних, можуть надіслати запит на отримання інформації, зареєструвати податкові накладні у ЄРПН та подати до ДФС України в електронному режимі:

  • реєстраційну заяву платника ПДВ;
  • заяву про анулювання реєстрації платника ПДВ;
  • заяву про видачу довідки про відсутність заборгованості з податків і зборів;
  • лист органу ДФС.

Особистий кабінет ЕКП відкриває можливості для ФОП, які можуть за допомогою платіжної системи сплатити податки/збори/обов’язкові платежі, а потім моніторити стан своїх розрахунків з бюджетом;

Головною перевагою, яка стала трендом 2016 року стало впровадження функції листування із органом ДФС в електронному вигляді.

Отже, ЕКП зосередив собі низку функцій, які значно полегшують роботу фіскалів та платників. ЕКП є найефективнішим та загальновизнаним лідером серед електронних сервісів ДФС України та займає перше місце у нашому ТОПі.

На завершення пропонуємо Вашій увазі рейтинг 10 електронних сервісів фіскальної служби за оцінкою керівника ГУ ДФС у м. Києві Людмили Демченко:

ТОП 10 найефективніших електронних сервісів, які розміщені на офіційному веб-порталі ДФС України

1

Електронний кабінет платника податків

  • Подання податкової звітності в електронному вигляді;
  • Розрахунки з бюджетом;
  • Податковий календар;
  • Облікові дані.

2

Дані Реєстру платників ПДВ

  • Перевірка потенційних бізнес-партнерів щодо реєстрації платником ПДВ.

Анулювання реєстрації платника ПДВ

  • Перевірка потенційних бізнес-партнерів щодо анулювання реєстрації платника ПДВ.

3

Дізнайся більше про свого бізнес-партнера

  • Перевірка потенційних бізнес-партнерів щодо сумлінності сплати податків до бюджету.

4

Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс

  • Запитання – відповіді з Бази знань;
  • Нормативні та інформаційні документи;
  • Письмові консультації;
  • Коментарі та пропозиції, актуальні запитання.

5

Антикорупційний сервіс "Пульс"

  • Можливість цілодобового повідомлення про неправомірні дії або бездіяльність працівників ДФС.

6

Заповнення декларації громадянами

  • Заповнення декларацій про майновий стан і доходи фізичними особами - підприємцями та громадянами.

7

Реєстр платників єдиного податку

  • Перевірка потенційних бізнес-партнерів щодо реєстрації платником єдиного податку.

8

Акредитований центр сертифікації ключів

  • Надання послуг електронного цифрового підпису.

9

Електронна звітність

  • Спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності»;
  • Підтримка користувачів.

10

Дані про взяття на облік платників податків

  • Перевірка потенційних бізнес-партнерів щодо обліку в органах ДФС.
 
 

ЧОРНОГОР Олена

журналіст TaxLink

 
 
Попередня стаття Наступна стаття
comments powered by HyperComments