Платники податків зможуть отримувати відшкодування за неправомірні державні рішення за спрощеною процедурою

Чинне законодавство містить положення про те, що держава відшкодовує шкоду, нанесену своїми діями, рішеннями платнику податків, в порядку, передбаченому законом. Однак відповідного порядку Податковим кодексом не передбачено. Як наслідок, суди відмовляють платнику податків у відшкодуванні шкоди, заподіяної незаконними діями держави. Про це повідомив професор кафедри фінансового права юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, доктор юридичних наук, президент Асоціації податкових радників Данило Гетманцев під час програми «ПолітикаUA» на телеканалі «Рада», коментуючи новели законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення системи притягнення до відповідальності за порушення податкового законодавства». Документ розроблено експертами першої інтерактивної податкової платформи «TaxLink» спільно з Міністерством фінансів України.

Так, за словами пана Гетманцева, законопроектом разом  із  детальним  механізмом  відшкодування державою шкоди  за неправомірні  рішення  контролюючих  органів також запропоновано спрощену процедуру  такого відшкодування. Якщо особа, чиї права порушено,  має  певні труднощі у  доведенні розміру фактично завданих збитків, вона може отримати фіксований розмір відшкодування.

«Наразі в декількох статтях Податкового кодексу України (статті 17, 21) є положення про те, що держава начебто відшкодовує шкоду, нанесену своїми діями, рішеннями платнику податків, в порядку, передбаченому законом. Однак такого порядку фінансовим законом, тобто самим Податковим кодексом, не передбачено. Тому судова практика схиляється до того, що платнику податків, як правило, відмовляють у відшкодуванні шкоди, заподіяної незаконними діями держави. Ми аналізували практику: переважна більшість рішень судів – рішення про відмову у таких позовах для платників податків, попри норми, що існують і в податковому праві, і в цивільному праві», – каже професор.

Щодо механізму відшкодування шкоди, заподіяної з боку держави, Данило Гетманцев впевнений, що це повинна бути не тільки та пеня, яку держава сплачує на користь платника податків, якщо вона, скажімо, не своєчасно відшкодовує ПДВ або не своєчасно повертає переплачену платником суму податку. «Це повинна бути чітка модель відшкодування шкоди, коли платник податків звертається до адміністративного суду, одержує рішення та через казначейство в автоматичному порядку отримує відповідну суму. Ми пропонуємо навіть механізм, коли платник податків в окремих випадках формальних порушень з боку держави, не повинен доводити суму заподіяної йому шкоди. Вона повинна стягуватися у фіксованому, визначеному законом розмірі. Тут важливо звернути увагу на той момент, що платник податків за певними складами правопорушень з боку держави може погодитися на відшкодування шкоди в розмірі мінімальної заробітної плати та не доводити розмір шкоди, а просто довести факт порушення з боку держави. З одного боку, це буде дисциплінувати державу, а з іншого – надасть можливість платнику для більш ефективного захисту своїх прав, оскільки досить складно за певних обставин довести факт заподіяння йому шкоди. Для цього треба збирати багато доказів, вмикати суддівський розсуд (належні, допустимі докази). Це механізм, який захистить інтереси платника податків», – підкреслює президент Асоціації податкових радників.

При цьому експерт наголошує, що відповідно до законопроекту держава відповідає за вчинені нею правопорушення незалежно від вини. «Держава в особі посадових осіб не повинна звільнятися від відповідальності. Ми говоримо про те, що відповідальність держави без вини – є правилом», – резюмував Данило Гетманцев.

Нагадаємо, наразі при Міністерстві фінансів України створено відповідну робочу групу як консультативно-дорадчий орган, який опрацьовуватиме законопроект з урахуванням міжнародного досвіду. Напрацювання за результатами засідань робочої групи, пропозиції щодо можливого удосконалення законопроекту та зауваження до документа будуть враховані при підготовці остаточного тексту законопроекту.

А тим часом усі охочі можуть ознайомитися з текстом документа та висловити свої думки, аргументи, зауваження та пропозиції за посиланням.

Попередня стаття Наступна стаття