ПДВ при реалізації арештованого майна

02 Серпня 2016 #ПДВ #Роз'яснення ДФС
Аа Аа

Головним управлінням ДФС України у Рівненській області було надано роз’яснення щодо оподаткування ПДВ у випадку продажу арештованого майна (лист від 22.07.2016 року № 1783/10/17-00-12-01-07).

Зокрема, порядок реалізації вищезазначеного майна встановлюється Наказом Міністерства юстиції України від 22.12.2015  № 2710/5 (далі – Наказ), відповідно до якого арештоване майно, за загальним правилом, передається спеціалізованому підприємству для реалізації за договором комісії.

Відтак, як правильно зазначають фіскальні органи, при здійсненні вищезазначених операцій база оподаткування ПДВ визначається за положенням пункту 189.4 статті 189 ПК України, тобто за вартістю товарів, що передаються (отримуються) у межах договорів комісії.

Відповідно до абзацу 3 пункту 189.4 статті 189 ПК України податкові зобов’язання по операціям з реалізації арештованого майна виникають за правилами статті 187 ПК України. Таким чином, на думку фіскальної служби, відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України податкові зобов’язання за цими операціями виникають на дату отримання боржником від спеціалізованого підприємства документа, яким підтверджується факт продажу арештованого майна.

Разом з тим, на нашу думку, вищезазначений висновок контролюючого органу щодо дати виникнення податкового зобов’язання дещо не відповідає вимогам законодавства.

Так, за правилом першої події податкові зобов’язання виникають:

- або за датою зарахування коштів на банківський рахунок (оприбуткування коштів в касі/інкасації готівки у банківській установі) платника ПДВ;

- або за датою відвантаження товару.

Розрахунки при реалізації арештованого майна, відповідно до розділу Х Наказу, здійснюються в такому порядку:

1) зазначена у протоколі електронних торгів сума перераховується переможцем торгів на рахунок державної виконавчої служби;

2) не пізніше наступного робочого дня від цієї дати, державний виконавець надсилає спеціалізованій установі інформацію про перерахунок коштів.

3) протягом п’яти робочих днів після повного розрахунку переможця торгів, державним виконавцем складається акт про проведені електронні торги (далі – акт про торги), який не пізніше наступного дня затверджується його начальником.

4) затверджений акт про торги надсилається переможцеві, а його копії – боржнику, стягувачу та спеціалізованій установі.

Відповідно до пункту 8 розділу Х Наказу документами, що підтверджують виникнення права власності на продане на публічних торгах арештоване майно, є:

1) акт про торги;

2) свідоцтво  про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів (далі – свідоцтво). Таке свідоцтво видається нотаріусом при продажі нерухомого майна на підставі акта про торги.

Отже, кошти, отримані від продажу арештованого майна, взагалі не перераховуються на банківський рахунок боржника (власника майна). Відтак, податкові зобов’язання у боржника можуть виникнути лише за датою відвантаження товару, тобто за датою переходу права власності на таке майно до переможця торгів (детальніше читайте в аналітиці «Яка різниця між відвантаженням товару, переходом права власності та виконанням зобов’язання?»).

Проте ні податкове, ні цивільне законодавство не пов’язують факт виникнення права власності на майно з датою отримання попереднім власником документів, що підтверджують передачу права власності на товар іншій особі. Таким чином, податкові зобов’язання у боржника з ПДВ у випадку реалізації арештованого майна виникають на дату:

1) затвердження акту торгів;

2) або складення свідоцтва (при продажі нерухомого майна).

Попередня стаття Наступна стаття
comments powered by HyperComments