Огляд наявних антиофшорних законопроектів, зареєстрованих в парламенті

05 Травня 2016
Аа Аа

Як відомо, на одному із засідань Національної ради реформ Петро Порошенко дав доручення підготувати законодавчі зміни, які б унеможливили використання офшорних компаній для мінімізації податкових зобов’язань і виведення прибутку за кордон. Але у Верховній Раді вже було зареєстровано низку законопроектів, покликаних боротися з офшорами, повідомляє Вісник.

На сьогодні у парламенті зареєстровано 5 законопроектів, які існують з конкретною метою – протидіяти виведенню капіталів у низькоподаткові юрисдикції. Окрім того, розробляється ще й шостий.

Розглянемо детальніше окремі законопроекти:

Законопроект № 4381 від фракції «Батьківщина» «Про внесення змін до Податкового кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про податковий суверенітет України та офшорні компанії» пропонує:

  • доповнити перелік податків державним (у тому числі офшорним) митом;
  • податково дискримінувати офшорні компанії  відносно неофшорних резидентів України;
  • збільшити доходи бюджетів власних повноважень місцевих громад на суму офшорного мита, ПДФО та податку на прибуток, стягнутих із суб’єктів, які зобов’язані сплачувати такі платежі з урахуванням норм антиофшорного закону тощо.

Ставки податку перелічено в Додатку ІІ до суміжного законопроекту № 4380 «Про податковий суверенітет України та офшорні компанії»

Водночас, для об’єктів житлової нерухомості, яка належить на правах власності особам, які мають статус офшорних осіб (у тому числі офшорних компаній) або перебувають під їхнім контролем, ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, збільшуються у 10 разів порівняно з чинними (на сьогодні до 3% від МЗП для квартир понад 60 кв. м і будинків понад 120 кв. м відповідно до рішення місцевих рад).

Прогнозований ефект від такої деофшоризації – 68 млрд грн вже в перший рік дії закону, який, за словами Юлії Тимошенко: «Раз і назавжди закриє не тільки можливість, а й навіть натяк працювати в офшорних зонах».

Законопроект № 4413 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження податку з операцій з офшорними юрисдикціями» від членів фракції «Опозиційного блоку» Наталії Королевської та Юрія Солода, які пропонують ставку нового податку в 15 % від суми платежу, яка сплачуватиметься на користь нерезидента, що має офшорний статус. А для забезпечення сплати податку банками передбачено, що вони не матимуть права здійснювати перерахунок коштів на користь нерезидентів без одночасної сплати податку.

«Прийняття проекту матиме наслідком збільшення доходів Державного бюджету України за рахунок впровадження нового податку», – зазначають автори ініціативи та попереджають, що, оскільки введення в дію закону пропонується із 1 січня 2017 року, то додаткові надходження мають бути враховані у проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік».

Законопроект № 4439 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо встановлення кримінальної відповідальності для осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за підприємницьку діяльність з використанням офшорних зон та визначення підслідності злочину)», зареєстрований членом фракції «Блок Петра Порошенка» Сергієм Міщенко, який пропонує доповнити Кримінальний кодекс статтею 366-2, якою передбачити покарання за заснування, реєстрацію суб’єкта підприємницької діяльності в офшорних зонах, участь у його діяльності в будь-якій формі, отримання прибутку від його діяльності особисто або через третіх осіб, вчинене особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, позбавленням волі на строк від 3 до 5 років із конфіскацією майна або без такої, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 2 років. Ті ж самі дії, вчинені вдруге, «тягнуть» уже на 5–10 років позбавлення волі з конфіскацією майна з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 3 років.

«Прийняття зазначеного законопроекту матиме також і очевидні позитивні наслідки для забезпечення економічної безпеки держави та формування дохідної частини Державного бюджету України, оскільки створює додаткові правові перепони для злочинної діяльності, пов’язаної з ухиленням від сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів», – зазначив автор законопроекту.

Законопроект № 1112 «Про повернення капіталів, що перебувають та зареєстровані в Республіці Кіпр, офшорних зонах та інших юрисдикціях, звільнених від подвійного оподаткування, або тих, що мають пільговий режим оподаткування» – перший антиофшорний законопроект від позафракційних депутатів зареєстрований у 2014 році.

Законопроектом пропонується встановити, що повернення капіталів здійснюється протягом 3 місяців з дня набрання чинності зазначеним законом шляхом добровільної передачі фізичними та/або юридичними особами, зареєстрованими в юрисдикціях пільгового оподаткування, прав власності на засоби виробництва, які знаходяться в Україні, суб’єктам підприємницької діяльності, що здійснюють її на території нашої держави. При цьому передача коштів осіб, зареєстрованих в офшорах, має відбуватися шляхом переказу на рахунки українських банківських установ зі сплатою до держбюджету 50 % від суми переказу та інвестуванням ще 50 % у юридичні особи, які знаходяться в  Україні.

Прийняття законопроекту унеможливить відтік капіталу з України, створить передумови для залучення додаткових фінансових коштів в економіку України та усуне можливості для ухилення від сплати податків фізичними та юридичними особами на території України.

Отже, від результатів робочих груп, які розглядають антиофшорні ініціативи залежить, яким буде остаточний антиофшорний законопроект.

«У моєму розумінні розпочати реформу в цьому напрямі потрібно з імплементації в національне законодавство плану дій BEPS (проект Організації економічного співробітництва та розвитку з розробки заходів протидії розмиванню податкової бази та виведенню прибутку)», – вважає голова Комітету ВР з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, яка відповідно до Указу Президента України від 28 квітня 2016 р. № 180/2016 очолила робочу групу для підготовки законопроектів з питань протидії зменшенню податкової бази і переміщенню прибутків за кордон. Дедлайн розробки зазначених законодавчих ініціатив – 10 червня 2016 р.

Попередня стаття Наступна стаття
comments powered by HyperComments

Останні новини:

Платник ПДВ протягом 12 місяців не здійснював постачання: чи анулюється ПДВ - реєстрація?

23 Листопада 2020

В спеціалізоване клієнтськє програмне забезпечення внесено зміни

23 Листопада 2020

Частка будівлі (споруди) с/г товаровиробника здається в оренду: що з податком на нерухомість?

23 Листопада 2020

Чи необхідно застосовувати РРО або ПРРО ФОП – платникам ЄП, які надають послуги за договорами доручення та агентськими договорами?

23 Листопада 2020

Закон № 466: розрахунок частини чистого прибутку, дивідендів на держчастку прирівнюється до податкової декларації

23 Листопада 2020

Сплата земельного податку юрособою – власником нежилого приміщення у багатоквартирному жилому будинку

23 Листопада 2020

«Позитивна динаміка в декларуванні доходів великих платників триває: до сплати задекларовано майже 16 млрд грн податку на прибуток», - М. Чмерук

23 Листопада 2020

«Муніципальна няня»: що з ПДФО?

23 Листопада 2020