Необґрунтоване включення до переліку ризикових – зростаюча проблема українських підприємців, - Бізнес-омбудсмен

Бізнес-омбудсмен розповів про скарги підприємців у другому кварталі 2020 року.

Так, у ІІ кварталі 2020 року Рада бізнес-омбудсмена (РБО) розглянула 385 скарг підприємців на порушення державних органів та закрила 297 розслідувань. Найчастіше бізнес скаржився на дії податкових (68%) та правоохоронних органів (12%), державних регуляторів (5%), митниці (3%) та місцевих органів влади (2%). Загалом ці питання склали 90% усіх звернень. 

Швидкозростаюча проблема включення підприємств до списку ризикових платників податків стала найбільшим за кількістю предметом звернень бізнесу у ІІ кварталі 2020 року. РБО отримала 64 скарги з цього приводу, що на третину більше проти I кварталу 2020 року та в чотири рази більше проти II кварталу 2019 року.

«Передусім, список ризикових платників податків має використовуватися для відслідковування компаній, причетних до незаконних оборудок з ПДВ. Проте наразі критерії віднесення підприємств до такого переліку часто не є зрозумілими, а інструмент використовується не за призначенням, створюючи необґрунтований тиск на бізнес. Ми рекомендуємо, щоб рішення податкового органу щодо включення компаній у список ризикових були належно обґрунтованими, а процедура їх оскарження – чіткою та прозорою», – підкреслив бізнес-омбудсмен Марчін Свєнчіцький.

Кількість оскаржень результатів податкових перевірок (55 скарг) зменшилась на 39% проти I кварталу 2020 року – внаслідок мораторію на податкові перевірки, запровадженого на період карантину. Питання невиконання державними органами судових рішень, які вже набрали законної сили (21 скарга), залишалося актуальним для підприємців. Компанії продовжували звертатися зі скаргами, пов’язаними з карантинними обмеженнями. Вдалося виявити низку системних проблем та, навпаки, вирішити деякі застарілі проблеми. Наприклад, за сприяння Ради Міністерство охорони здоров’я зареєструвало антисептики двох виробників, які чекали на перереєстрацію з 2018 року.

Майже три чверті скарг надійшли від малого та середнього бізнесу. Частка українського бізнесу в структурі звернень склала 86%, бізнесу з іноземним капіталом – 14%. Серед найактивніших галузей, які зверталися до бізнес-омбудсмена – оптова торгівля (22%), промислове виробництво (14%), сільське господарство (13%), представники ринку нерухомості (11%) та приватні підприємці (10%). 

Понад половина (51%) всіх звернень надійшла з Києва та області. Значні частки скарг направили підприємці Дніпропетровської (9%), Харківської (9%) та Одеської (7%) областей.  

РБО анонсувала нове системне дослідження, присвячене адмініструванню податків, які сплачує бізнес. Станом на 1 липня 2020 року частка скарг з податкових питань досягла 57,5% (4241 скарга). На думку заступника бізнес-омбудсмена Ярослава Грегірчака, який був відповідальним за підготовку документу:  «Ці числа красномовно свідчать що актуальність податкових питань для українського бізнесу з роками лише зростає». У звіті РБО зупинилась на проблемах адміністрування податку на додану вартість, єдиного соціального внеску, єдиного податку та податку на прибуток підприємств. Крім того РБО опрацювала проблематику процедури податкових перевірок, оскарження висновків податкових органів та механізму узагальнюючих податкових консультацій. Не оминули своєю увагу й тематику оприлюднення інформації податковими органами та ведення інтегрованих карток платників податків. Загалом документ містить 38 рекомендацій Кабінету міністрів України, Міністерству фінансів України та Державній податковій службі України. Публікація системного звіту запланована на серпень 2020 року.

Верховна Рада України (ВРУ) працює над новим законопроєктом №3607, який закріпить статус РБО на рівні закону, оскільки наразі установа працює на підставі постанови Кабміну  2014 року. РБО підготувала низку матеріалів для депутатів з цього приводу: обґрунтування необхідності прийняття закону та часті питання про законопроєкт. Комітет ВРУ з питань економічного розвитку майже одноголосно підтримав законопроєкт – наразі документ очікує першого читання на пленарному засіданні ВРУ.

Звіт за ІІ квартал 2020 року доступний за посиланням.

Довідка

Рада бізнес-омбудсмена – незалежний постійно діючий консультативно-дорадчий орган Кабінету Міністрів України (Постанова №691 від 26 листопада 2014 і Меморандум про взаєморозуміння для української Антикорупційної ініціативи від 12 травня 2014 року), заснований з метою створення прозорих умов роботи державних і місцевих органів влади, державних і підконтрольних державі компаній, а також для запобігання корупції.

Рада фінансується через мультидонорський рахунок ЄБРР, відкритий в 2014 році з метою створення комфортних умов ведення бізнесу для українських підприємців. Країни-донори – Данія, Фінляндія, Франція, Німеччина, Італія, Японія, Нідерланди, Норвегія, Польща, Швеція, Швейцарія Великобританія, США та Європейський Союз.

Створення Ради підтримали Кабінет Міністрів України, Європейський банк реконструкції та розвитку, Організація економічного співробітництва та розвитку, Європейська Бізнес Асоціація, Американська торговельна палата в Україні, Федерація роботодавців України, Торгово-промислова палата України, Український союз промисловців і підприємців.

Попередня стаття Наступна стаття
comments powered by HyperComments

Останні новини:

Платник ПДВ протягом 12 місяців не здійснював постачання: чи анулюється ПДВ - реєстрація?

23 Листопада 2020

В спеціалізоване клієнтськє програмне забезпечення внесено зміни

23 Листопада 2020

Частка будівлі (споруди) с/г товаровиробника здається в оренду: що з податком на нерухомість?

23 Листопада 2020

Чи необхідно застосовувати РРО або ПРРО ФОП – платникам ЄП, які надають послуги за договорами доручення та агентськими договорами?

23 Листопада 2020

Закон № 466: розрахунок частини чистого прибутку, дивідендів на держчастку прирівнюється до податкової декларації

23 Листопада 2020

Сплата земельного податку юрособою – власником нежилого приміщення у багатоквартирному жилому будинку

23 Листопада 2020

«Позитивна динаміка в декларуванні доходів великих платників триває: до сплати задекларовано майже 16 млрд грн податку на прибуток», - М. Чмерук

23 Листопада 2020

«Муніципальна няня»: що з ПДФО?

23 Листопада 2020