Комісія ЄС розпочинає обговорення поступового переходу до більш ефективного і демократичного прийняття рішень у податковій політиці ЄС

22 Січня 2019 #ЄС #Єврокомісія
Аа Аа

Комісія вже почала обговорювати питання щодо реформування процесу прийняття рішень у сфері податкової політики ЄС, що в цей момент вимагає одностайності серед держав-членів. Така одностайність часто не може бути досягнута щодо ключової податкової ініціативи і може призвести до затримок і прийняття неоптимальної політики.

В опублікованому повідомленні Комісії пропонується так звана карта змін для прогресивного та цілеспрямованого переходу до голосування з кваліфікованою більшістю (далі – QMV) за звичайною законодавчою процедурою в певних сферах спільної податкової політики ЄС, як це вже є у більшості інших сферах політики ЄС. Ця можливість також передбачена Договорами ЄС.

Згідно з QMV держави-члени матимуть змогу досягти більш швидких, більш ефективних і більш демократичних компромісів з питань оподаткування, розкриваючи повний потенціал цієї сфери політики. Крім того, на відміну від звичайної законодавчої процедури, рішення щодо оподаткування будуть опиратися на конкретний вклад Європейського парламенту, який краще відображає погляди громадян і підвищує відповідальність.

Комісія не пропонує ніяких змін до компетенції ЄС у сфері оподаткування або в правах держав-членів встановлювати індивідуальні або корпоративні податкові ставки на свій розсуд. Натомість метою є надання державам-членам більш ефективного здійснення свого суверенітету, щоб швидше вирішити спільні завдання.

Президент Комісії Жан-Клод Юнкер, який закликав до переходу на кваліфіковану більшість голосів у сфері оподаткування у своєму недавньому зверненні до Союзу, сказав: «Наша все більш глобалізована економіка потребує сучасних і амбітних податкових систем. Я продовжую виступати за перехід до голосування кваліфікованою більшістю та більш сильний голос Європейського парламенту щодо спільного майбутнього оподаткування в нашому Союзі».

Комісар з економічних і фінансових питань, оподаткування та митниці П'єр Московічі сказав: «ЄС відігравав певну роль у податковій політиці з моменту виникнення Співтовариства шість десятиліть тому. Але якщо одностайність у цій сфері мала сенс у 1950-х роках, з шістьма державами-членами, то сьогодні це вже не має сенсу. Правило одностайності в оподаткуванні все частіше виглядає політично анахронічним, юридично проблематичним та економічно контрпродуктивним. Я цілком усвідомлюю, наскільки чутливим є це питання, але це не може означати, що обговорення неможливе. Отже, почнемо цю дискусію сьогодні».

Правило одностайності означає, що деякі ключові пропозиції щодо зростання, конкурентоспроможності та справедливості оподаткування на єдиному ринку блокувалися протягом багатьох років. У той же час демократично обраний Європейський парламент має лише консультативну роль у процесі прийняття рішень.

Описаний підхід призведе до нової динаміки та пожвавлення прийняття рішень у цій сфері в той час, коли майбутнє оподаткування стане гострою проблемою для міжнародної спільноти. Вирішення труднощів, які притаманні нинішній структурі, закріпили б репутацію ЄС як світового лідера в розробці реалістичних рішень проблем у податковій політиці 21-го століття.

У своєму повідомленні Комісія просить керівників ЄС, Європейського парламенту та інших зацікавлених сторін оцінити практичність чотирьох кроків щодо прийняття рішень на основі QMV, які описуються нижче.

КРОК 1: держави-члени погоджуються перейти до прийняття рішень за QMV, коли мова йде про заходи, які покращують співпрацю та взаємодопомогу між державами-членами у боротьбі з податковим шахрайством, ухиленням від сплати податків, а також про адміністративну ініціативу для підприємств ЄС, наприклад, погоджені зобов'язання звітності. Ці заходи, як правило, схвалюються всіма державами-членами, але можуть блокуватися з причин, не пов'язаних з розглянутими питаннями.

КРОК 2 дозволить QMV показати себе як корисний інструмент для просування заходів, в яких оподаткування підтримує інші цілі політики, наприклад, боротьба зі зміною клімату, захист навколишнього середовища або поліпшення здоров'я населення.

У цьому повідомленні Комісії пропонується, щоб держави-члени швидко вирішили питання про прийняття рішення щодо розробки кроків 1 і 2.

Використання QMV на ЕТАПІ 3 допоможе модернізувати вже погоджені правила ЄС, такі як  ПДВ та акцизні збори. Швидше прийняття рішень у цих сферах дозволить державам-членам іти в ногу з останніми технологічними розробками та ринковими змінами в інтересах країн ЄС та підприємств.

КРОК 4 дозволить перейти на QMV більшості податкових проектів, таких як Загальна Консолідована Корпоративна Податкова База (CCCTB) і нова система оподаткування цифрової економіки, які є надзвичайно необхідними для забезпечення справедливого та конкурентного оподаткування в ЄС. Зокрема, CCCTB все ще просувається дуже повільно і це є результатом одностайності.

Державам-членам пропонується  розглянути кроки 3 і 4 до кінця 2025 року.

Дії у зазначених сферах можна було б здійснювати в рамах так званого «пункту пропуску» (стаття 48 (7) ДЕС) у договорах ЄС, що передбачає перехід до голосування з кваліфікованою більшістю та звичайної законодавчої процедури за певних обставин. Необхідності в зміні Договору ЄС немає.

Наступні кроки

Зараз Комісія закликає держави-члени ЄС, Європейський парламент і всі зацікавлені сторони залучати до конструктивного обговорення питання QMV у податковій політиці ЄС, а також визначити своєчасний і прагматичний підхід до його впровадження.

Зокрема, лідерам ЄС пропонується підтримати зазначену карту змін та своєчасно ухвалити рішення щодо використання відповідних правових положень, викладених у Договорах.

Джерело:http://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-225_en.htm?fbclid=IwAR2tCi52rGA6KHERJMMnElsx9dmPMabix9HdKIsWFkpeEj7PZzqfxjZ_JKI

Попередня стаття Наступна стаття
comments powered by HyperComments