Чи спричинить податкова реформа у США новий етап податкової конкуренцїї?

18 Січня 2018 (0)
Аа Аа

Довгоочікувана податкова реформа в США призвела до зниження ставки корпоративного податку в країні до 21 % – нижче, ніж середня ставка по країнах ОЕСР, яка становить близько 25 %. Чи спричинить це новий етап податкової конкуренції?

Ставки корпоративного податку (CIT) у всьому світі різко скоротилися за останні 20 або 30 років. Дехто каже, що це добре, адже корпоративний податок дестимулює інвестиції та навіть стимулює запобігання оподаткування, тоді як інші не погоджуються: доходи від податку мають вирішальне значення для надання державних послуг та здійснення державних інвестицій.

Хоча обидві сторони певною мірою мають рацію, важливість США для глобальної економічної та податкової системи планування така, що скорочення ставки корпоративного податку дасть старт новому раунду податкових перегонів «до дна». Китай, друга за величиною економіка у світі після США, вже оголосив про прийняття заходів у відповідь на податкову реформу США.

«Чи призведе реформа до того, що інші країни знизять ставки корпоративного податку? Це, безумовно, призведе до розмови про податкову конкуренцію, навіть якщо економічний ефект від ефективних податкових ставок для американських компаній може бути меншим, ніж очікувалося, особливо щодо доходів з інших юрисдикцій», – зазначив Расмус Крістенсен, науковий співробітник відділу бізнесу та політики Копенгагенської бізнес-школи.

Незважаючи на те, що нова ставка, очевидно, є більш привабливою для транснаціональних компаній, які планують інвестувати у США, насправді вона не є конкурентом для інших юрисдикцій і тому немає необхідності цим юрисдикціям знижувати ставки корпоративного податку. Багато компаній здатні довести свою ефективну податкову ставку майже до нуля через корпоративні структури, що включають податкові гавані та юрисдикції, такі як Ірландія та Нідерланди, або через механізм податкових рішень. Ефективна ставка за глобальним доходом багатьох транснаціональних корпорацій, штаб-квартира яких розташована у США, роками була дуже низькою, і зниження ставки корпоративного податку на них суттєво не вплине.

«Багато американських фірм вже мають дуже низькі ефективні податкові ставки, але зниження ставки корпоративного податку до 21 %, звичайно, наближає до того, що пропонують інші країни, і робить США більш конкурентоспроможними, ніж вони були раніше», – каже Крістенсен.

Корпоративні податки зменшуються протягом десятиліть. Хоча 30 або 40 років тому було досить звичною справою бачити ставки вище 50 %, середня ставка корпоративного податку в країнах ОЕСР наразі становить лише 25 %. Європейська мережа з питань боргів та розвитку (Eurodad) нещодавно випустила звіт, в якому вона розраховує, що середня ставка корпоративного податку становитиме 0 % у 2052 році. В усьому світі середня ставка корпоративного податку у 1980 році складала понад 40 % – через 35 років, у 2015 році, середній показник зменшився до 25 %. Риторика, що надходить з адміністрації Трампа, безсумнівно, показує: він відчуває, що існують податкові перегони і що США повинні виграти їх. І проти основних юрисдикцій, з якими США конкурують, такі великі європейські економіки, як Франція, Італія та Німеччина, американські увертюри справді чують з-поміж ділових кіл в усьому світі.

"Буде спостерігатися тиск, що призведе до нового раунду зниження ставок корпоративного податку", - заявив генеральний директор Assonime, італійської асоціації публічно зареєстрованих компаній, Стефано Мікоссі. Італія знизила ставку корпоративного податку на 3 процентні пункти в 2017 році.

Винятком із загальної тенденції є Туреччина, яка оголосила у вересні 2017 року, що вона збільшить ставку корпоративного податку з 20 % до 22 % на 2018, 2019 та 2020 роки. Ці зміни, зокрема, були підписані 5 грудня. Але є багато причин, чому Туреччина є аутсайдером цих податкових перегонів. Вона розпочала низку грандіозних інфраструктурних проектів, що вимагає більших державних видатків. Якщо говорити більш широко, то тенденція до зниження ставок корпоративного податку перервалася під час глобальної фінансової кризи 2008 року. Під час та після кризи багато країн підвищили ставки, щоб краще справлятися з державними фінансами. Особливо це можна було спостерігати у Африці та у Південній Америці. Проте оскільки економіка в усьому світі відновилася, ставки знову знизилися. Як тільки ставки знизяться у США, середні ставки в Азії, Європі, Північній Америці, Океанії та Південній Америці будуть нижчими за рівень 2007 року, а середня ставка корпоративного податку в Африці, яка досягла максимального рівня у 2014 році і становить трохи менше 30 %, тепер зменшилася до приблизно 25 %.

Яскравим прикладом є Угорщина, яка знизила ставку корпоративного податку до 9 % - найнижчого в ЄС – в 2017 році, що призведе до подальшої конкуренції. "Дивлячись на ЄС та Норвегію, ми виявили 12 урядів, які або вже знизили ставку корпоративного податку, або планують це зробити найближчим часом", - говорить Тоув Марія Ридінг, координатор з податкових питань Eurodad. – Уряди повинні були припинити ухилення від сплати корпоративного податку, а не позбавлятися від цього податку".

Хоча багато юрисдикцій дозволяють компаніям юридично досягти ефективної податкової ставки нижче, ніж загальна ставка корпоративного податку, через віднесення витрат, R&D тощо, ефективна ставка у США після реформи може бути більшою ніж загальна. Багато механізмів зниження ефективної ставки були ліквідовані цією податковою реформою.

«Також є податки в окремих штатах», - каже Джеремі Вебстер, старший юрист Pinsent Masons. «Це (ефективна ставка – TL), імовірно, буде навколо 25 %. Ідею про те, що ефективна ставка компанії може бути значно нижчою, ніж загальна ставка, є одним з аспектів податкових перегонів, який Тоув Ридінг вважає досить хвилюючою. «Половина європейських країн, на які ми дивилися, має податкові структури, які транснаціональні компанії можуть використовувати для уникнення податків, – це все глибоко хвилює», - сказала вона.

Незважаючи на це, Вебстер називає досвід своєї рідної Великобританії, яка знизила ставку корпоративного податку з 52 % до 35 % у 1980-х роках на початку неоліберального періоду. Приблизно в цей же період Франція знизила ставку з 50 % до найнижчої 30 % до початку 1990-х років. Ставка у США становила більше 50 %, але впала до 30 % у той самий період. «Існує стадний інстинкт, – говорить Вебстер. – Коли ключова юрисдикція, головний гравець скорочує свої ставки, що впливає на інших гравців. Але ставка у США є середньою з-поміж розвинених країн. Я не переконаний, що інші юрисдикції встановлять ставки нижче за цю».

«Уряди пообіцяли, що транснаціональні компанії сплачуватимуть податки, але замість цього вони знижують ставки корпоративного податку у дуже дорогій і руйнівній гонці», – каже Ридінг. Разом з тим Вебстер вважає, що немає жодних серйозних вказівок на те, що зниження корпоративного податку у США стане важливою віхою на шляху до все більш низьких ставок.

Протягом декількох днів після підписання податкової реформи в США Китай запровадив ретроактивне зниження податків на 2017 рік. "Зовнішній вплив зміни податкової політики у найбільшій світовій економіці не можна не помітити", - сказав Чжу Гуаняо, віце-міністр фінансів до того, як податкова реформа в США була підписана. Зрозуміло, що Китай відчув необхідність діяти, враховуючи, що ставка корпоративного податку у розмірі 25 % в них зараз вища, ніж у США.

За матеріалами International Tax Review.

Попередня стаття Наступна стаття