Ухвала Вищого адміністративного суду України від 26.05.2014 у справі №2а/0570/236/2011
Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 травня 2014 року м. Київ К/9991/20994/11

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:

головуючого Ланченко Л.В.

суддів Пилипчук Н.Г. Цвіркуна Ю.І.

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Ясинуватської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області

на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28.01.2011

та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.03.2011

у справі №2а/0570/236/2011

за позовом Командитного товариства «ПО Ясинуватський комбінат хлібопродуктів»

до Ясинуватської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області

третя особа Головне управління Державного казначейства України в Донецькій області

про скасування другої податкової вимоги, -

ВСТАНОВИВ:

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 28.01.2011, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.03.2011, позов задоволено, скасовано другу податкову вимогу Ясинуватської ОДПІ від 23.12.2010 №2/112.

У справі відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою відповідача, у якій ставиться питання про скасування рішення суду апеляційної інстанції та прийняття нового рішення про відмову в позові в повному обсязі, з підстав порушення норм матеріального та процесуального права.

Перевіривши під час попереднього судового засідання повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в судових рішеннях, в межах доводів касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Управлінням Державного казначейства у м.Ясинувата ГУ державного казначейства України в Донецькій області відповідно до ст. 17 Бюджетного кодексу України та ст. 21 Закону України «Про Державний бюджет на 2010 рік» було складено подання № 84 від 17.12.2010 про стягнення з ЗАТ «Ясинуватський комбінат хлібопродуктів» заборгованості за бюджетними позичками, яка станом на 01.12.2010 склала 804123,08 грн., у т.ч. заборгованість по позичці 1996 року - 246600 грн., 1997 року - 209200 грн., пеня, нарахована на заборгованість по позичці 1996 року - 208398,44 грн., 1997 року - 139924,64 грн. , яке надіслано до податкового органу.

На підставі вказаного подання, пп.6.2.1 п.6.2 ст.6 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», контролюючим органом було сформовано першу податкову вимогу №1/98 від 11.11.2010 на суму 802394,78 грн. та другу податкову вимогу № 2/112 від 23.12.2010 на суму 804123,08 грн.

Відповідно до положень ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 17 Бюджетного кодексу України у разі невиконання юридичними особами своїх зобов'язань щодо погашення та обслуговування наданих на умовах повернення кредитів, залучених державою або під державні гарантії, інших гарантованих державою зобов'язань, та стягнення заборгованості перед Державним бюджетом України з наданих підприємствам і організаціям позичок із державного бюджету, позичок, наданих за рахунок коштів, залучених державою або під державні гарантії, плати за користування цими позичками органи стягнення застосовують механізм стягнення цієї заборгованості у порядку, передбаченому законом для стягнення не внесених у строк податків і неподаткових платежів, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна боржників.

З метою забезпечення виконання вимог Бюджетного кодексу України наказом Державного казначейства України та Державної податкової адміністрації України від 25.04.2002 № 74/194, зареєстрованим в Мінюсті 20.05.2002 за № 436/6724, затверджено Порядок взаємодії між органами Державного казначейства України та органами державної податкової служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями ( далі - Порядок №74/194).

Наведеними нормативними положеннями передбачено право органів Державного казначейства складати та надсилати, у визначених законодавством випадках, відповідні подання органам Державної податкової служби.

Відповідно до ст.21 Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» від 29.04.2010 № 2154-VI (Закон № 2154-VI), у 2010 році органи державної податкової служби України є органами стягнення заборгованості суб'єктів господарювання перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі (кошти від повернення якої надходять за кодами програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету 2801380, 2801400, 2801410, 2801440, 3511530, 3511550, 3511560, 3511630, 3511660), а також заборгованості з відсотків за користування позиками, наданими за рахунок коштів, залучених державою, та з плати за надання гарантій та позик, отриманих за рахунок коштів, залучених державою та/або під державні гарантії.

При цьому абзацом другим ст. 21 Закону № 2154-VI передбачено, що заборгованість підприємств-позичальників за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, вважати податковим боргом і стягувати відповідно до Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами».

Однак, надання вищенаведеними положеннями повноважень органам державної податкової служби для стягнення заборгованості за кредитами, позичками, наданими за рахунок коштів державного бюджету та/або під державні гарантії, не звільняє відповідача від виконання вимог Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами».

За змістом п.п.6.2.1 п.6.2 ст.6 вказаного Закону податковий орган надсилає платнику податків податкові вимоги у разі, коли останній не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання в установлені строки.

Податкові вимоги мають містити крім відомостей, передбачених підпунктом 6.2.3 цієї статті, посилання на підстави їх виставлення; суму податкового боргу, належного до сплати, пені та штрафних санкцій; перелік запропонованих заходів із забезпечення сплати суми податкового боргу (пп.6.2.2 п.6.2 ст.6 Закону).

Черговість направлення податкових вимог визначена підпунктом 6.2.3. пункту 6.2. статті 6 Закону України «Про порядок погашення зобов?язань платників податків перед бюджетом та державними цільовими фондами». Перша податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов?язання. Перша податкова вимога містить повідомлення про факт узгодження податкового зобов?язання та виникнення права податкової застави на активи платника податків, обов?язок погасити суму податкового боргу та можливі наслідки непогашення його у строк. Друга податкова вимога надсилається не раніше тридцятого календарного дня від дня направлення (вручення) першої податкової вимоги, у разі непогашення платником податків суми податкового боргу у встановлені строки.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ухвалою Донецького окружного адміністративного суду по справі № 2а-26762/10/0570 від 13.12.2010 було зупинено дію першої податкової вимоги № 1/98 від 11.11.2010 до набрання законної сили рішенням у справі № 2а-26762/10/0570. Постановою Донецького окружного адміністративного суду у справі № 2а-26762/10/0570 від 20.12.2010 задоволені вимоги Командитного товариства «ПО Ясинуватський комбінат хлібопродуктів» до Ясинуватської об?єднаної державної податкової інспекції в Донецькій області в частині визначення в податковій вимозі від 11.11.2010 № 1/98 суми боргу як узгодженого податкового зобов?язання та в частині розповсюдження права податкової застави на активи позивача. Зазначене судове рішення не набрало законної сили, на день прийняття другої податкової вимоги, заходи забезпечення позову не скасовані.

З огляду на викладене суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що прийняття відповідачем другої податкової вимоги № 2/112 від 23.12.2010 є передчасним.

Доводи касаційної скарги правильності висновків судів попередніх інстанцій не спростовують та не можуть бути підставою для скасування оскаржуваних рішень з наведених в касаційній скарзі мотивів.

Керуючись ст. ст. 220-1, 223, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

УХВАЛИВ:

Касаційну скаргу Ясинуватської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області відхилити, а постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28.01.2011 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.03.2011 залишити без змін.

Ухвала вступає в законну силу з моменту проголошення. Заява про перегляд судового рішення в адміністративній справі Верховним Судом України може бути подана з підстав, в порядку та у строки встановлені ст.ст.236-238 КАС України.

Головуючий Л.В.Ланченко

Судді Н.Г.Пилипчук Ю.І.Цвіркун

comments powered by HyperComments
close icon
Інформація про документ

Дата ухвалення
26.05.2014
ПІБ судді:
Ланченко Л.В.
Реєстраційний № рішення
2а/0570/236/2011
Інстанція
Касаційна
Резолютивна частина
Вищий адміністративний суд залишив без задоволення касаційну скаргу податкової інспекції, а рішення судів попередніх інстанцій – без змін.
Подальше оскарження
Рішення Вищого адміністративного суду в Верховному Суді не переглядалось.
Замовити персональну презентацію