Ухвала Вищого адміністративного суду України від 04.03.2015 у справі № 2а-2580/10/2470

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04.03.2015р. м. Київ К/9991/30713/11

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

Головуючого: Бившевої Л.І.,

суддів: Лосєва А.М., Шипуліної Т.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у місті Чернівці

на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2010 року

ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 04 травня 2011 року

у справі № 2а-2580/10/2470

за позовом Державної податкової інспекції у місті Чернівці

до Товариства з обмеженою відповідальністю «В.І.Я»

про припинення юридичної особи, -

В С Т А Н О В И Л А :

Державна податкова інспекція у місті Чернівці (далі - позивач) звернулось до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «В.І.Я» (далі - відповідач) про припинення юридичної особи.

Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2010 року позов задоволено повністю. Припинено юридичну особу ТОВ «В.І.Я». Створено ліквідаційну комісію в складі: голова комісії - ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_3 - керівник та засновники ТОВ «В.І.Я», члени комісії ДПІ у м. Чернівці, відділення Фондів соціального страхування України та Фонду України соціального захисту інвалідів, Управління Пенсійного фонду в Шевченківському районі м. Чернівці. Зобов'язано ліквідаційну комісію після набрання даною постановою законної сили повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію, про те, що ТОВ «В.І.Я» перебуває у процесі припинення. Зобов'язано ліквідаційну комісію не пізніше 10 днів з дня набрання даним рішенням законної сили помістити в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення ТОВ «В.І.Я» та не пізніше двох місяців з дати публікації зазначеного повідомлення подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору документи, передбачені частинами першою та другою статті 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців». Встановлено строк роботи ліквідаційної комісії 70 днів з дня набрання даним рішенням законної сили.

Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 04 травня 2011 року постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2010 року залишено без змін.

В касаційній скарзі ДПІ у м. Чернівці, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права, просить скасувати ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 04 травня 2011 року та змінити постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2010 року, а саме: виключити з членів ліквідаційної комісії ДПІ у м. Чернівці, щодо припинення юридичної особи, в решті - рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги щодо дотримання правильності застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів, враховуючи межі касаційної скарги, дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 18 липня 2008 року Виконавчим комітетом Чернівецької міської ради було здійснено державну реєстрацію юридичної особи ТОВ «В.І.Я», місцезнаходження: 58013, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комарова, 40, кв. 54, про що зроблено запис за № 10381020000005424, що підтверджується статутом відповідача (арк. справи 51-56), довідкою про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України від 03 березня 2010 року (арк. справи 9). Відповідач перебуває на обліку в ДПІ у м. Чернівці.

Згідно довідки ДПІ у м. Чернівці від 22 червня 2010 року ТОВ «В.І.Я» не подає податкову звітності більше, ніж один рік, а саме: не звітує до податкового органу з 16 квітня 2009 року (арк. справи 5).

Довідкою ДПІ у м. Чернівці від 22 червня 2010 року № 15326/10/19-015 підтверджено відсутність у відповідача заборгованісті з податків і зборів (обов'язкових платежів) (арк. справи 6).

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що ТОВ «В.І.Я», в порушення статті 9 Закону України «Про систему оподаткування» більше року не подає до податкового органу податкову звітність, що є підставою для скасування реєстрації такої юридичної особи у відповідності до статей 36, 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».

Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, з огляду на наступне.

Відповідно до вимог статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статус державної податкової служби в Україні, її функції та правові основи діяльності визначаються Законом України «Про державну податкову службу в Україні» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно пункту 17 статті 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) органи державної податкової служби мають право звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.

Частиною дугою статті 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено вичерпний перелік підстав для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з її банкрутством, якими є: визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути; провадження нею діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом; невідповідність мінімального розміру статутного фонду юридичної особи вимогам закону; неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону; наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 10 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що до функцій органів державної податкової служби належить контроль за своєчасністю подання платниками податків податкових звітів, декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням податків, інших платежів.

Вказана норма кореспондує з нормами Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», якими визначені підстави для постановлення судового рішення про припинення юридичної особи або припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця внаслідок неподання податкової звітності.

Враховуючи наведене, органи державної податкової служби можуть звертатися з вимогами про припинення суб'єктів господарювання у разі, якщо підставою позову є неподання таким суб'єктом протягом року до органів державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності згідно з законодавством, або ж у випадку здійснення діяльності, безпосередньо спрямованої на ухилення від оподаткування.

Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що за обставин, що склалися у даній справі має місце неподання відповідачем протягом року до органів державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону, що є насамперед, реалізацією податковим органом своєї владної компетенції, визначеної законами України.

Відтак, за обґрунтованістю доводів контролюючого органу, суди попередніх інстанцій дійшли правомірних висновків щодо наявності підстав для припинення юридичної особи ТОВ «В.І.Я».

Вимоги позивача, викладені в касаційній скарзі щодо зміни рішення суду першої інстанції в частині призначення членом ліквідаційної комісії ДПІ у м. Чернівці не можуть бути задоволені судом касаційної інстанції, зважаючи на таке.

Як вбачається з положень частини першої та другої статті 105 Цивільного кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані негайно письмово повідомити про це орган, що здійснює державну реєстрацію, який вносить до Єдиного державного реєстру відомості про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення.

Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи (ліквідаційну комісію, ліквідатора тощо) та встановлюють порядок і строки припинення юридичної особи відповідно до цього Кодексу. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи може бути покладено на орган управління юридичної особи.

Відповідно до частини п'ятої статті 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) суд призначає в рішенні щодо припинення юридичної особи у зв'язку з її ліквідацією комісію з припинення (ліквідаційну комісію) та встановлює строк і порядок її роботи. Державний реєстратор вносить до Єдиного державного реєстру запис про призначення комісії з припинення (ліквідаційної комісії) не пізніше наступного робочого дня з дати надходження відповідного рішення.

Правовий аналіз наведених норм дає підстав для висновку, що механізм визначення членів комісії по припиненню юридичної особи, віднесено на розсуд суду, відтак підстав для зміни чи скасування рішення судів попередніх інстанцій в зазначеній частині немає.

Доводи касаційної скарги викладеного не спростовують.

Відповідно до частини 1 статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Враховуючи вищевикладене, касаційна скарга ДПІ у м. Чернівці підлягає залишенню без задоволення, а постанова Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2010 року та ухвала Вінницького апеляційного адміністративного суду від 04 травня 2011 року підлягають залишенню без змін.

Керуючись ст. ст. 160, 167, 210, 220, 2201, 223, 224, 230, 231, ч. 5 ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,

У Х В А Л И Л А :

Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у місті Чернівці залишити без задоволення, а постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2010 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 04 травня 2011 року залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеному статтями 237, 238, 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: Л.І. Бившева

Судді: А.М. Лосєв Т.М. Шипуліна

comments powered by HyperComments
close icon
Інформація про документ

Дата ухвалення
04.03.2015
ПІБ судді:
Бившева Л.І.
Реєстраційний № рішення
2а-2580/10/2470
Інстанція
Касаційна
Резолютивна частина
Суд касаційної інстанції відхилив скаргу контролюючого органу. Рішення судів попередніх інстанцій залишено в силі та без змін.
Подальше оскарження
Рішення не переглядалося Верховним Судом України.
Замовити персональну презентацію