Ухвала Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.01.2014 у справі № 812/6127/13-а
Державний герб України

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 січня 2014 року справа №812/6127/13-а м. Донецьк

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Попова В.В.,

суддів Лях О.П., Нікуліна О.А.,

секретар Турко І.Б.,

за участю сторін : представника Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного Управління Міндоходів у Луганській області Артюхової Л.Т.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3

та апеляційну скаргу Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного Управління Міндоходів у Луганській області

на постанову Луганського окружного адміністративного суду

від 22 листопада 2013 р.

у справі № 812/6127/13-а

за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3

до Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного Управління Міндоходів у Луганській області

про визнання протиправними дій, наказів від 16.06.2013 р. № 376

та від 18.05.2013 р. № 380,

висновків за актом перевірки від 29.05.2013 р. № 902-172-2122110053

та скасування податкових повідомлень-рішень від 13.06.2013 р. № 0002471720 та № 0002491720,-

В С Т А Н О В И В :

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2013 р. у справі № 812/6127/13-а адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 до Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області про визнання протиправними дій, наказів від 16 червня 2013 року № 376 та від 18 травня 2013 року № 380, висновків за актом перевірки від 29 травня 2013 року № 902-172-2122110053 та скасування податкових повідомлень-рішень від 13 червня 2013 року №№ 0002471720, 0002491720 - задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області від 13 червня 2013 року № 0002491720 про збільшення фізичній особі-підприємцю ОСОБА_3 суми грошового зобов'язання за платежем «адміністративні штрафи та інші санкції» на 170,00 грн., у тому числі 0,00 грн. - за основним платежем, 170,00 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами).

В решті позовних вимог відмовлено.

Стягнуто з Державного бюджету України на користь особи-підприємця ОСОБА_3 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3, місце проживання: 94100, АДРЕСА_1) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1,70 грн. (одна гривня сімдесят копійок).

Стягнуто з Державного бюджету України на користь особи-підприємця ОСОБА_3 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3, місце проживання: 94100, АДРЕСА_1) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1,70 грн. (одна гривня сімдесят копійок).

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, позивачем - Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 подана апеляційна скарга, в якій просить скасувати вищевказану постанову та прийняти нову про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, відповідачем - Алчевською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного Управління Міндоходів у Луганській області подана апеляційна скарга, в якій просить змінити постанову суду першої інстанції в частині визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 13 червня 2013 року № 0002491720 на суму 170 грн. та прийняти нову про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Мотивами апеляційних скарг особи, які їх подали, зазначають порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також невідповідність висновків суду обставинам справи та неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційних скарг встановила наступне.

Фізична особа - підприємець ОСОБА_3 як платник податків перебуває на обліку у Брянківському відділенні Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області, про що свідчить довідка про взяття на облік платника податків від 12 липня 2007 року за № 2230 (том 1, арк. справи 75).

У період з 17 травня 2013 року по 22 травня 2013 року посадовими особами Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області Державної податкової служби згідно з підпунктом 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України у відповідності із наказами від 16 травня 2013 року № 376 та від 18 травня 2013 року № 380 та за направленнями від 17 травня 2013 року № 448/172, від 20 травня 2013 року № 449/172 проведена позапланова документальна виїзна перевірка дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 за період з 01 квітня 2009 року по 31 грудня 2012 року, за результатами якої складений акт від 29 травня 2013 року № 902-172-2122110053 (том 1, арк. справи 8-22, 61, 62, 63, 64).

Згідно висновків акта від 29 травня 2013 року № 902-172-2122110053 фізична особа - підприємець ОСОБА_3, зокрема, в порушення підпункту 2.3.1 пункту 2.3 статті 2, пункту 4.1 статті 4, підпункту 6.1.1 пункту 6.1 статті 6, підпункту 7.3.1 пункту 7.3 статті 7, підпункту 7.2.8 пункту 7.2 статті 7, підпункту 7.7.1 пункту 7.7 статті 7, пунктів 9.4, 9.6 статті 9 Закону України «Про податок на додану вартість», пункту 117.1 статті 117, пункту 181.1 статті 181, пунктів 183.1, 183.2, 183.10 статті 183, пункту 188.1 статті 188, пункту 10 підрозділу 2 розділу ХХ, пункту 187.1 статті 187, пункту 200.1 статті 200, пункту 201.14 статті 201, пункту 201.15 статті 201 Податкового кодексу України, своєчасно не зареєструвався платником податку на додану вартість та у період з 19 квітня 2010 року по 31 грудня 2012 року занизив податкове зобов'язання з податку на додану вартість у розмірі 149520,00 грн., у тому числі по періодах: з 19 квітня 2010 року по 30 квітня 2010 року у розмірі 2089,66 грн., з 01 травня 2010 року по 31 травня 2010 року у розмірі 5704,88 грн., з 01 червня 2010 року по 30 червня 2010 року у розмірі 5475,01 грн., з 01 липня 2010 року по 31 липня 2010 року у розмірі 5082,27 грн., з 01 серпня 2010 року по 31 серпня 2010 року у розмірі 4514,43 грн., з 01 вересня 2010 року по 30 вересня 2010 року у розмірі 4524,14 грн., з 01 жовтня 2010 року по 31 жовтня 2010 року у розмірі 4405,69 грн., з 01 листопада 2010 року по 30 листопада 2010 року у розмірі 4274,13 грн., з 01 грудня 2010 року по 31 грудня 2010 року у розмірі 4224,23 грн., з 01 січня 2011 року по 31 січня 2011 року у розмірі 4071,24 грн., з 01 лютого 2011 року по 28 лютого 2011 року у розмірі 4012,97 грн., з 01 березня 2011 року по 31 березня 2011 року у розмірі 4436,34 грн., з 01 квітня 2011 року по 30 квітня 2011 року у розмірі 4521,55 грн., з 01 травня 2011 року по 31 травня 2011 року у розмірі 4577,68 грн., з 01 червня 2011 року по 30 червня 2011 року у розмірі 4539,26 грн., з 01 липня 2011 року по 31 липня 2011 року у розмірі 5033,57 грн., з 01 серпня 2011 року по 31 серпня 2011 року у розмірі 4950,88 грн., з 01 вересня 2011 року по 30 вересня 2011 року у розмірі 4914,14 грн., з 01 жовтня 2011 року по 31 жовтня 2011 року у розмірі 5043,86 грн., з 01 листопада 2011 року по 30 листопада 2011 року у розмірі 4927,67 грн., з 01 грудня 2011 року по 31 грудня 2011 року у розмірі 5046,08 грн., з 01 січня 2012 року по 31 січня 2012 року у розмірі 4483,49 грн., з 01 лютого 2012 року по 28 лютого 2012 року у розмірі 4698,63 грн., з 01 березня 2012 року по 31 березня 2012 року у розмірі 5024,54 грн., з 01 квітня 2012 року по 30 квітня 2012 року у розмірі 4684,77 грн., з 01 травня 2012 року по 31 травня 2012 року у розмірі 5073,28 грн., з 01 червня 2012 року по 30 червня 2012 року у розмірі 4946,28 грн., з 01 липня 2012 року по 31 липня 2012 року у розмірі 5048,74 грн., з 01 серпня 2012 року по 31 серпня 2012 року у розмірі 5030,86 грн., з 01 вересня 2012 року по 30 вересня 2012 року у розмірі 4895,60 грн., з 01 жовтня 2012 року по 31 жовтня 2012 року у розмірі 4296,90 грн., з 01 листопада 2012 року по 30 листопада 2012 року у розмірі 3091,55 грн., з 01 грудня 2012 року по 31 грудня 2012 року у розмірі 1876,30 грн. (том 1, арк. справи 21, 21 на звороті).

На підставі акта від 29 травня 2013 року № 902-172-2122110053 Алчевською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Луганській області згідно з підпунктом 54.3.2 пункту 54.3 статті 54, пунктом 117.1 статті 117, пунктом 123.1 статті 123 Податкового кодексу України винесені податкові повідомлення-рішення від 13 червня 2013 року:

- № 0002471720 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем «податок на додану вартість» на 180361,50 грн., у тому числі 149520,00 грн. - за основним платежем, 30841,50 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) (том 1, арк. справи 33);

- № 0002491720 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем «адміністративні штрафи та інші санкції» на 170,00 грн., у тому числі 0,00 грн. - за основним платежем, 170,00 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) (том 1, арк. справи 34).

Підставою для винесення зазначених податкових повідомлень-рішень стало те, що у фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 у період з 01 квітня 2009 року по 31 березня 2010 року загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів, що підлягають оподаткуванню згідно з Законом України «Про податок на додану вартість», протягом останніх дванадцяти календарних місяців сукупно перевищує 300000 грн. (без урахування податку на додану вартість) та складає 302196,40 грн., у зв'язку з чим позивач відповідно до підпункту 2.3.1 пункту 2.3 статті 2, пункту 9.6 статті 9 зазначеного Закону повинен був зареєструватись платником податку на додану вартість, подавши до податкового органу відповідну заяву не пізніше двадцятого календарного дня з моменту досягнення суми оподатковуваних операцій, визначеної підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 цього Закону. Оскільки позивач цього не зробив, до нього застосовані штрафні санкції за не подання заяви про реєстрацію платником податку на додану вартість, а також визначені податкові зобов'язання з податку на додану вартість за період з 19 квітня 2010 року по 31 грудня 2012 року із застосуванням штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, стосовно того, що позовні вимоги про визнання протиправними дій відповідача щодо організації та проведення документальної позапланової виїзної перевірки, визнання протиправними та скасування наказів відповідача від 16 червня 2013 року № 376 та від 18 травня 2013 року № 380 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки, визнання протиправними висновків акта перевірки від 29 травня 2013 року № 902-172-2122110053 «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 за період з 01 квітня 2009 року по 31 грудня 2012 року», визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 13 червня 2013 року № 0002471720 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем «податок на додану вартість» на 180361,50 грн., у тому числі 149520,00 грн. - за основним платежем, 30841,50 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), є безпідставними та необґрунтованими, в наслідок чого не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до підпункту 14.1.171 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податкова інформація у цьому Кодексі вживається у значенні, визначеному Законом України «Про інформацію».

Частиною 1 статті 1 Закону України від 02 жовтня 1992 року № 2657-XII «Про інформацію» визначено, що інформація - будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді.

Згідно з пунктом 71.1 статті 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла від платників податків та податкових агентів, зокрема інформація: що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; про фінансово - господарські операції платників податків; про застосування реєстраторів розрахункових операцій (підпункти 72.1.1.1, 72.1.1.3, 72.1.1.4 підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 Податкового кодексу України).

Контролюючі органи згідно з пунктом 73.3 статті 73 Податкового кодексу України мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження. Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин, зокрема, якщо за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до пункту 74.1 статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань (пункт 74.2 статті 74 Податкового кодексу України).

В ході судового розгляду судом встановлено, що за наслідками опрацювання податкової інформації, наявної у Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області, а саме податкових декларацій про доходи фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 за І квартал 2009 року (зареєстрована у податковому органі 09 квітня 2009 року за № 1314), за півріччя 2009 року (зареєстрована у податковому органі 20 липня 2009 року за № 2358), за ІІІ квартали 2009 року (зареєстрована у податковому органі 28 жовтня 2009 року за № 3377), за 2009 рік (зареєстрована у податковому органі 18 січня 2010 року за № 273), за І квартал 2010 року (зареєстрована у податковому органі 26 квітня 2010 року за № 1526), та звітів про використання реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок) за 2009 рік і січень-березень 2010 року, податковим органом встановлено, що загальна сума від продажу товарів протягом останніх дванадцяти календарних місяців сукупно перевищує 300000 грн. (без урахування податку на додану вартість) та складає за період з 01 квітня 2009 року по 31 березня 2010 року 302196,40 грн., що зумовлює обов'язкову реєстрацію фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 як платника податків на додану вартість відповідно до підпункту 2.3.1 пункту 2.3 статті 2, пунктів 9.4, 9.6 статті 9 Закону України «Про податок на додану вартість» не пізніше 20 числа календарного місяця з моменту досягнення суми оподатковуваних операцій у 300000 грн. шляхом подання до податкового органу заяви про реєстрацію як платника податку на додану вартість (том 3, арк. справи 32-34; том 5, арк. справи 36-41, 66-77).

Вищезазначена інформація є податковою інформацію, яка свідчить про порушення платником податків податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, та надає податковому органу право звернутися до платника податків із письмовим запитом про подання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.

За результатами аналізу податкової інформації, яка міститься у податкових деклараціях про доходи та звітах про використання реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок) за 2009 рік та І квартал 2010 року, податковим органом направлено позивачу запити від 20 березня 2013 року № 5968/172 та від 08 квітня 2013 року № 7418/172 про надання пояснень та їх документального підтвердження щодо своєчасності реєстрації платником податку на додану вартість у зв'язку з перевищенням оподатковуваних операцій понад 300000 грн. (том 1, арк. справи 59, 60).

23 квітня 2013 року позивачем до податкового органу надані пояснення та документальне підтвердження на запит останнього від 08 квітня 2013 року № 7418/172 (том 5, арк. справи 53-54).

Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України передбачено, що органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на органи державної податкової служби.

Документальною перевіркою згідно з підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Відповідно до підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється, зокрема, якщо за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.

Про проведення документальної позапланової перевірки керівник контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки (пункт 78.4 статті 78 Податкового кодексу України).

Згідно з пунктом 86.1 статті 86 Податкового кодексу України результати перевірок (крім камеральних) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами органу державної податкової служби та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Наказом Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області від 16 травня 2013 року за № 376 призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства фізичної особи-підприємця ОСОБА_3, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3, за період з 01 квітня 2009 року по 31 грудня 2012 року, яку доручено провести начальнику відділу податкового контролю фізичних осіб управління оподаткування фізичних осіб Сас Н.С. (том 1, арк. справи 61).

Наказ від 16 травня 2013 року за № 376 разом із направленням на перевірку від 17 травня 2013 року № 448/172 вручені позивачу під розписку (том 1, арк. справи 62).

Наказом Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області від 18 травня 2013 року № 380 внесені зміни та доповнення до пункту 1 наказу від 16 травня 2013 року за № 376, та введено до складу осіб, яким доручено провести призначену документальну позапланову виїзну перевірку, головного державного податкового ревізора-інспектора відділу податкового контролю фізичних осіб управління оподаткування фізичних осіб Стройникову О.Л. (том 1, арк. справи 63).

Наказ від 18 травня 2013 року № 380 разом із направленням на перевірку від 20 травня 2013 року № 449/172 вручені позивачу під розписку (том 1, арк. справи 64).

Надані фізичною - особою підприємцем ОСОБА_3 до податкового органу 23 квітня 2013 року пояснення та їх документальні підтвердження мають бути опрацьовані податковим органом шляхом призначення та проведення документальної перевірки, в ході якої документам бухгалтерського та податкового обліку має бути надана відповідна оцінка.

Враховуючи вищевикладене, суд прийшов до висновку, що у податкового органу були правові підстави, передбачені підпунктом 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, для видання наказів від 16 травня 2013 року за № 376 та від 18 травня 2013 року № 380 та проведення документальної позапланової виїзної перевірки дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства фізичної особи-підприємця ОСОБА_3, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3, за період з 01 квітня 2009 року по 31 грудня 2012 року.

Для застосування посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби при оформленні матеріалів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, платниками податків - юридичними особами (резидентами і нерезидентами) та їх відокремленими підрозділами (далі - платники податків) відповідно до вимог Податкового кодексу України та Закону України «Про державну податкову службу в Україні» розроблено Порядок оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, затверджений наказом Державної податкової адміністрації України від 22 грудня 2010 року № 984 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12 січня 2011 року за № 34/18772 (далі - Порядок № 984).

Згідно з пунктом 3 розділу I Порядку № 984 (тут і надалі посилання на норми зазначеного Порядку наводяться в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) результати документальних перевірок оформлюються у формі акта або довідки. У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт, а у разі відсутності порушень - довідка. Акт - службовий документ, який підтверджує факт проведення документальної перевірки фінансово-господарської діяльності платника податків і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби. Довідка - службовий документ, який підтверджує факт проведення документальної перевірки фінансово-господарської діяльності платника податків і є носієм доказової інформації про невстановлення фактів порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, платниками податків.

Згідно з пунктом 7 розділу IV Порядку № 984 за результатами розгляду керівником органу державної податкової служби (його заступником) акта перевірки, заперечень посадових осіб платника податків або його законних представників та інших матеріалів перевірки, у терміни та порядку, встановлені Кодексом, приймаються відповідні податкові повідомлення-рішення.

Відповідно до пункту 86.8 статті 86 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення приймається керівником податкового органу (його заступником) протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень, а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки - протягом трьох роб робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.

Таким чином, рішенням податкового органу, з яким закон пов'язує виникнення у платника податків податкових зобов'язань, є податкове повідомлення-рішення.

Згідно правової позиції Верховного Суду України, висловленої у постанові від 10 вересня 2013 року акт перевірки не є рішенням суб'єкта владних повноважень у розумінні статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов'язків для осіб, робота (діяльність) яких перевірялися, тому його висновки не можуть бути предметом спору. Відсутність спірних відносин, в свою чергу, виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту. Акт перевірки є носієм доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства суб'єктами господарювання, документом, на підставі якого приймається відповідне рішення контролюючого органу, а тому оцінка акта, в тому числі й оцінка дій службових осіб контролюючого органу щодо його складання, викладення у ньому висновків перевірки, може бути надана судом при вирішенні спору щодо оскарження рішення, прийнятого на підставі такого акта.

Враховуючи викладене, колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції вірно зазначив, що висновки за актом перевірки від 29 травня 2013 року № 902-172-2122110053 не можуть бути предметом спору, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту, а тому позовні вимоги у даній справі в цій частині правомірно залишені без задоволення.

Стосовно позовних вимог про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 13 червня 2013 року № 0002471720 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем «податок на додану вартість» на 180361,50 грн., у тому числі 149520,00 грн. - за основним платежем, 30841,50 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), суд зазначає таке.

Згідно загальних положень описової частини акта Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області від 29 травня 2013 року № 902-172-2122110053 про результати документальної позапланової виїзної перевірки дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 за період з 01 квітня 2009 року по 31 грудня 2012 року позивач у перевіряємому періоді перебував на загальній системі оподаткування шляхом сплати торгового патенту та здійснював діяльність з роздрібної торгівлі пивом та тютюновими виробами у відділі в магазині «Єдем» за адресою: м. Брянка, вул. Залізняка,47 (том 1, арк. справи 9, 9 на звороті). З 01 січня 2013 року позивач перебуває на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності та є платником єдиного податку.

Відповідно до декларації про доходи підприємницької діяльності за І квартал 2009 року (зареєстрована у податковому органі 09 квітня 2009 року за № 1314) валовий дохід позивача склав 25041,25 грн. (том 5, арк. справи 36).

Згідно декларації про доходи за півріччя 2009 року (зареєстрована у податковому органі 20 липня 2009 року за № 2358) валовий дохід позивача склав 92170,00 грн. (том 5, арк. справи 37).

Згідно декларації про доходи за ІІІ квартали 2009 року (зареєстрована у податковому органі 28 жовтня 2009 року за № 3377) валовий дохід позивача склав 180677,00 грн. (том 5, арк. справи 38).

Згідно декларації про доходи за 2009 рік (зареєстрована у податковому органі 18 січня 2010 року за № 273) валовий дохід позивача склав 256378,00 грн. (том 5, арк. справи 39).

Згідно декларації про доходи за І квартал 2010 року (зареєстрована у податковому органі 26 квітня 2010 року за № 1526) валовий дохід позивача склав 70859,00 грн. (том 5, арк. справи 41).

Згідно декларації про доходи за півріччя 2010 року (зареєстрована у податковому органі 22 липня 2010 року за № 2380) валовий дохід позивача склав 154327,00 грн. (том 5, арк. справи 42).

Згідно декларації про доходи за ІІІ квартали 2010 року (зареєстрована у податковому органі 28 жовтня 2010 року за № 3265) валовий дохід позивача склав 224931,00 грн. (том 5, арк. справи 43).

Згідно декларації про доходи за 2010 рік (зареєстрована у податковому органі 27 січня 2011 року за № 415) валовий дохід позивача склав 289453,00 грн. (том 5, арк. справи 44).

Згідно звітів про використання реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок) сума розрахунків склала за січень 2009 року - 4187,55 грн., лютий 2009 року - 9982,15 грн., березень 2009 року - 10871,55 грн., квітень 2009 року - 17646,50 грн., травень 2009 року - 21353,45 грн., червень 2009 року - 25624,35 грн., липень 2009 року - 30995,05 грн., серпень 2009 року - 30167,80 грн., вересень 2009 року - 27345,85 грн., жовтень 2009 року - 28659,80 грн., листопад 2009 року - 24437,00 грн., грудень 2009 року - 25107,00 грн., січень 2010 року - 23789,45 грн., лютий 2010 року - 22142,60 грн., березень 2010 року - 24927,55 грн. (том 3, арк. справи 32-34; том 5, арк. справи 66-77).

Загальна сума отриманих коштів від проведених розрахунків за період з 01 квітня 2009 року по 30 березня 2010 року, тобто за останні дванадцять календарних місяців, склала 302196,40 грн.

Згідно з підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону України «Про податок на додану вартість» (який діяв до 01 січня 2011 року) особа підлягає обов'язковій реєстрації як платник податку у разі коли загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг), у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, що підлягають оподаткуванню згідно з цим Законом, нарахована (сплачена, надана) такій особі або в рахунок зобов'язань третім особам, протягом останніх дванадцяти календарних місяців сукупно перевищує 300000 гривень (без урахування податку на додану вартість).

Відповідно до підпункту 3.1.1 пункту 3.1 статті 3 Закону України «Про податок на додану вартість» об'єктом оподаткування є операції платників податку у тому числі з поставки товарів та послуг, місце надання яких знаходиться на митній території України.

Пунктом 1.4 статті 1 Закону України «Про податок на додану вартість» визначено, що поставкою товарів є будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатної поставки товарів (результатів робіт) та операції з передачі майна орендодавцем (лізингодавцем) на баланс орендаря (лізингоотримувача) згідно з договорами фінансової оренди (лізингу) або поставки майна згідно з будь-якими іншими договорами, умови яких передбачають відстрочення оплати та передачу права власності на таке майно не пізніше дати останнього платежу.

Не належать до поставки операції з передачі товарів в межах договорів схову (відповідального зберігання), довірчого управління, оперативної оренди (лізингу), інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачу права власності (користування або розпорядження) на такі товари іншій особі.

Поставкою послуг є будь-які операції цивільно-правового характеру з виконання робіт, надання послуг, надання права на користування або розпорядження товарами, у тому числі нематеріальними активами, а також з поставки будь-яких інших, ніж товари, об'єктів власності за компенсацію, а також операції з безоплатного виконання робіт, надання послуг. Поставка послуг, зокрема, включає надання права на користування або розпорядження товарами у межах договорів оренди (лізингу), поставки, ліцензування або інші способи передачі права на патент, авторське право, торговий знак, інші об'єкти права інтелектуальної, в тому числі промислової, власності.

Таким чином, здійснення позивачем діяльності з роздрібної торгівлі пивом та тютюновими виробами у відділі в магазині «Єдем» за адресою: м. Брянка, вул. Залізняка,47, за Законом України «Про податок на додану вартість» є здійсненням операцій з поставки товарів, що підлягають оподаткуванню згідно з цим Законом.

Оскільки у фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 у період з 01 квітня 2009 року по 30 березня 2010 року обсяг виручки (валового доходу) від здійснення операцій з поставки товарів, що підлягають оподаткуванню згідно з Законом України «Про податок на додану вартість», склав 302196,40 грн., позивач згідно з підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону України «Про податок на додану вартість» підлягає обов'язковій реєстрації як платник податку на додану вартість.

Відповідно до пункту 9.5 статті 9 Закону України «Про податок на додану вартість» заява про реєстрацію направляється на адресу податкового органу з повідомленням про вручення або вручається особисто представником такої особи службовій особі податкового органу. Податковий орган зобов'язаний видати заявнику (відправити поштою) свідоцтво про податкову реєстрацію такої особи протягом десяти днів від дня отримання реєстраційної заяви.

Згідно підпункту «а» пункту 9.6 статті 9 Закону України «Про податок на додану вартість» з урахуванням положень пункту 9.5 цієї статті заява про реєстрацію має бути подана (надіслана) податковому органу особами, що підлягають реєстрації згідно з підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 цього Закону, не пізніше двадцятого календарного дня з моменту досягнення суми оподатковуваних операцій, визначеної зазначеним пунктом.

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 - залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції Головного Управління Міндоходів у Луганській області - залишити без задоволення.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2013 р. у справі № 812/6127/13-а - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Ухвала в повному обсязі складена та підписана колегією суддів 15.01.2014 р.

Колегія суддів:В.В. Попов

О.П.Лях,О.А.Нікулін

comments powered by HyperComments
close icon
Інформація про документ

Дата ухвалення
14.01.2014
ПІБ судді:
Попов В.В.
Реєстраційний № рішення
812/6127/13-а
Інстанція
Апеляційна
Резолютивна частина
Апеляційну скаргу не задоволено. Рішеннясуду першої інстанції залишено без змін.
Подальше оскарження
ВАСУ відмовив у відкритті касаційного провадження.
Замовити персональну презентацію