Постанова окружного адміністративного суду міста Києва від 18.11.2015 у справі № 826/21526/15
Державний герб України

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

міста КИЄВА

01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ 18 листопада 2015 року 09:30 № 826/21526/15

Окружний адміністративного суду міста Києва у складі колегії суддів:

головуючого судді Кобилянського К.М.,

суддів: Гарника К.Ю., Федорчука А.Б.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Скайсід»

до Державної фіскальної служби України

про визнання протиправною відмови та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Скайсід» звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Державної фіскальної служби України, в якій просить суд:

1) зобов'язати Державну фіскальну службу України збільшити суму, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки у реєстрації, обчислену відповідно до підпункту 200.1.3 пункту 200.1 статті 200 Податкового кодексу України, на суму 1 796 248,34 грн.;

2) визнати протиправною відмову у реєстрації податкових накладних від 17.07.2015 №2, від 18.07.2015 №3, від 20.07.2015 №4, від 22.07.2015 №5, від 31.07.2015 №6, від 31.07.2015 №7, розрахунку коригування від 31.07.2015 №418, розрахунку коригування від 31.07.2015 №417.

В обґрунтування заявлених позовних вимог представник позивача посилався на те, що після проведення «обнуління» суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/ розрахунок коригування в ЄРПН (), відповідно до Витягу з системи електронного адміністрування ПДВ № 6302990 від 06.08.2015, у формулу ДФСУ по ТОВ «Скайсід» не були включені суми ПДВ, що містяться в податкових накладних, складених у червні 2015 (зареєстрованих із запізненням в липні 2015), тоді як від'ємна сума ПДВ розрахунків коригування, потрапила до формули.

Представник відповідача проти позову заперечив, посилаючись при цьому на те, що спірні податкові накладні були направлені до Державної фіскальної служби України для реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних після внесення змін до ст. 200 Податкового кодексу України, внаслідок чого контролюючим органом правомірно відмовлено позивачу в реєстрації таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, з огляду на правила реєстрації з встановленими обмеженнями суми податку.

Справа розглянута в порядку письмового провадження у відповідності до положень ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України, за відсутності необхідності заслуховувати свідків чи експертів.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, встановив наступне.

Між ТОВ «Скайсід» (покупець) і ТОВ «Став-М» (постачальник) укладено договір поставки № SS-15/8-SFCO від 06.2015.

ТОВ «Став-М» в червні 2015 були виписані податкові накладні на товар та зареєстровані в ЄРПН 01.07.2015, тобто з порушенням строків реєстрації, на загальну суму ПДВ 1 795 481,67 грн.

07 липня 2015 контрагент позивача TOB «Став-М» зареєструвало в ЄРПН розрахунки коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних (як помилково виписаних) на загальну суму ПДВ «-» 1 795 481,67 грн.

Тобто, за наслідками самостійного коригування показників податкових накладних, ТОВ «Став-М» сторнувало податковий кредит по відношенню до позивача в сумі 1 795 481,67 грн.

Також, між ТОВ «Скайсід» (клієнт) і ТОВ «Зернотрейд» (експедитор), укладено договір про надання транспортного експедирування № СС-15/12-ТР від 22.06.2015.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Зернотрейд» в червні 2015 були виписані податкові накладні за послуги перевезення та зареєстровані в ЄРПН 13.07.2015, тобто з порушенням строків реєстрації, на загальну суму ПДВ 766,67 грн.

Відповідно до розрахунку № 417 від 31.07.2015 коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної, ТОВ «Зернотрейд» відкориговано податковий кредит по відношенню до позивача шляхом його зменшення на суму 766,67 грн.

Враховуючи зазначене, згідно вказаних вище податкових накладених і розрахунків коригування, сальдо позивача по податковому кредиту за наслідками господарських взаємовідносин з ТОВ «Став-М», ТОВ «Зернотрейд», становить 0 (нуль) грн. (1 795 481,67 + (-1 795 481,67) + 766,67 + (-766,67)).

Однак, як зазначає позивач в позовній заяві, після проведення «обнуління» суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/ розрахунок коригування в ЄРПН (), відповідно Витягу з системи електронного адміністрування ПДВ № 6302990 від 06.08.2015, у формулу ДФСУ по ТОВ «Скайсід» не були включені суми ПДВ, що містяться в податкових накладних складених у червні 2015 (зареєстрованих із запізненням в липні 2015), тоді як від'ємна сума ПДВ розрахунків коригування потрапила до формули.

Відтак, суть спірних правовідносин полягає в тому, що у формулі: SНакл = SНаклОтр + SМитн + SПопРах - SНаклВид - SВідшкод - SПеревищ, контролюючим органом не було враховувало суму ПДВ в отриманих позивачем від ТОВ «Став-М» і ТОВ «Зернотрейд» податкових накладних, внаслідок чого позивач був позбавлений можливості зареєструвати податкові накладні в єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, позивачу надсилались квитанції в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття податкових накладних та розрахунків коригування в електронному вигляді із зазначенням причин такого неприйому: «Документ не прийнято». Виявлені помилки: «Документ не може бути прийнятий - сума ПДВ в документі не може перевищувати суму ліміту на рахунку ПДВ покупця».

За таких обставин, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідач, в обґрунтування правомірності не прийняття до реєстрації податкових накладних та розрахунків, посилається на те, що з урахуванням змін, внесених до Податкового кодексу України, в контексті електронного адміністрування податку на додану вартість, до накладних, виписаних до 01.07.2015, але які направлені на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних після вказаної дати, застосовуються умови реєстрації, встановлені Податковим кодексом України, а тому платник податку повинен мати достатню cyмy податку на додану вартість на рахунку.

Оцінивши за правилами ст. 86 Кодексу адміністративного судочинства України надані сторонами докази та пояснення, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, Окружний адміністративний суд міста Києва вважає, що позов підлягає задоволенню частково, з наступних підстав.

В серпні 2015 позивачем були направлені до ДФСУ для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

- 05.08.2015: розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 418 від 31.07.2015 до податкової накладної № 212 від 25.06.2015; розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 417 від 31.07.2015 до податкової накладної № 178 від 23.06.2015 на загальну суму ПДВ «-» 1 570,17 грн.

- 13.08.2015: податкові накладні № 2 від 17.07.2015; № 3 від 18.07.2015; № 4 від 20.07.2015; № 5 від 22.07.2015; № 6 від 31.07.2015; № 7 від 31.07.2015 на загальну суму ПДВ 125 385,81 грн.

Суд встановив, що зазначені документи надіслані відповідачу без порушення строків реєстрації таких податкових накладних та розрахунків коригування.

Протягом операційного дня 05.08.2015 та 13.08.2015 позивачу надіслані квитанції в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття податкових накладних та розрахунків коригування в електронному вигляді із зазначенням причин такого не прийняття: «Документ не прийнято». Виявлені помилки: «Документ не може бути прийнятий - сума ПДВ в документі не може перевищувати суму ліміту на рахунку ПДВ покупця».

Загальні правила реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН, зокрема термін їх реєстрації в ЄРПН, встановлений пунктом 201.10 статті 201 розділу V Податкового кодексу України.

Згідно із загальним правилом реєстрація податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН здійснюється не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання, але не пізніше 180 календарних днів від дати їх складання.

В той же час пунктом 39 підрозділу 2 розділу XX Кодексу продовжено термін реєстрації в ЄРПН податкових накладних /розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 липня 2015 року по 30 вересня 2015 року (включно).

Для таких податкових накладних /розрахунків коригування встановлюються такі строки реєстрації:

- податкові накладні, складені з 1 по 15 день (включно) місяця у період з 1 липня 2015 року по 30 вересня 2015 року, підлягають реєстрації в ЄРПН до останнього дня (включно) місяця, в якому вони були складені;

- податкові накладні, складені з 16 по останній день (включно) місяця у період з 1 липня 2015 року по 30 вересня 2015 року, підлягають реєстрації в ЄРПН до 15 числа (включно) місяця, наступного за місяцем, в якому вони були складені.

Крім того, згідно з пунктом 35 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, при порушенні термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних /розрахунків коригування, складених до 1 жовтня 2015 року, не застосовуються штрафні санкції, визначені пунктом 120 1.1 статті 120 1 розділу II Кодексу (10 відсотків, 20 відсотків, 30 відсотків, 40 відсотків).

Також, пунктом 35 підрозділу 2 розділу XX Кодексу (в редакції від 29.07.2015) визначено, що реєстрація в ЄРПН податкових накладних /розрахунків коригування, складених до 1 липня 2015 року, здійснюється без обмеження сумою податку, обчисленою за формулою, визначеною пунктом 200.1.3 статті 200 1 Кодексу починаючи з четвертого робочого дня після дати набрання чинності Законом N 643 (з 04.08.2015).

Таким чином, податкові накладні /розрахунки коригування, складені до 01.07.2015, починаючи з 04.08.2015, реєструються в ЄРПН без обмеження реєстраційною сумою та не беруть участі в обрахунку її показників. При цьому термін їх реєстрації в ЄРПН не повинен перевищувати 180 календарних днів з дати їх складання.

Законом № 643 також деталізовано порядок реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних, зокрема, визначено відповідальну особу за реєстрацію в ЄРПН розрахунку коригування. Так, відповідно до пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України розрахунок коригування, складений постачальником товарів/ послуг до податкової накладної, яка видана їх отримувачу - платнику податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

- постачальником (продавцем) товарів/ послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

- отримувачем (покупцем) товарів/ послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/ послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу. При цьому постачальник товарів/ послуг має право зменшити суму податкових зобов'язань за таким розрахунком коригування після його реєстрації в ЄРПН отримувачем.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов'язкові реквізити: порядковий номер податкової накладної; дата виписування податкової накладної; повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/ послуг; податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/ придбання філією (структурним підрозділом) товарів/ послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/ послуг; опис (номенклатура) товарів/ послуг та їх кількість, обсяг; ціна постачання без урахування податку; ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України).

Положеннями пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/ послуг платник податку - продавець товарів/ послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/ послуг, є для покупця таких товарів/ послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/ послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї (далі - податкова накладна та/або розрахунок коригування) , до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) платників податку на додану вартість - продавців товарів (послуг), звіряння даних, що містяться у виданих платникам такого податку - покупцям товарів (послуг) податковій накладній та розрахунку коригування з відомостями, які містяться у Реєстрі, визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі по тексту - Порядок).

Пунктом 9 Порядку встановлено, що причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є:

- наявність помилок;

- відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

- факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами.

Судом встановлено, що підставою для відмови у прийнятті податкових накладних та розрахунків позивача є виявлення помилки, а саме - сума ПДВ в документі не може перевищувати суму ліміту на рахунку ПДВ покупця.

Разом з тим, враховуючи положення пункту 35 підрозділу 2 розділу XX Кодексу (в редакції від 29.07.2015), з огляду на подання позивачем до реєстрації податкових накладних та розрахунків 05.08.2015 та 13.08.2015, суд дійшов висновку про безпідставність доводів відповідача про наявність такої помилки, адже реєстрація в ЄРПН податкових накладних /розрахунків коригування, складених до 1 липня 2015 року, здійснюється без обмеження сумою податку, обчисленою за формулою, визначеною пунктом 200.1.3 статті 200 1 Кодексу починаючи з четвертого робочого дня після дати набрання чинності Законом N 643 (з 04.08.2015).

Враховуючи викладене, позовні вимоги в частині визнання протиправною відмову у реєстрації податкових накладних від 17.07.2015 №2, від 18.07.2015 №3, від 20.07.2015 №4, від 22.07.2015 №5, від 31.07.2015 №6, від 31.07.2015 №7, розрахунку коригування від 31.07.2015 №418, розрахунку коригування від 31.07.2015 №417, є обґрунтованими.

Позовні вимоги про зобов'язання Державну фіскальну службу України збільшити суму, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки у реєстрації, обчислену відповідно до підпункту 200.1.3 пункту 200.1 статті 200 Податкового кодексу України, на суму 1 796 248,34 грн., задоволенню не підлягають, як такі, що є передчасними, адже позивачем не надано доказів того, що за наслідками набрання даним рішенням законної сили відповідач самостійно не здійснить корегування суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.

До того ж, згідно абз. 1 п. 10 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість від 16.10.2014 № 569 обчислення суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі є дискреційним повноваження Державної фіскальної служби України, а суд, в даному випадку, не вбачає достатніх підстав для втручання в дискреційні повноваження відповідача.

Крім того, на дату вирішення справи по суті заявлених позовних вимог податкові накладні та розрахунки коригування зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, що підтверджується копіями електронних квитанцій, які відповідачем долучено до матеріалів справи.

Частиною 2 ст. 9 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Оцінивши докази, наявні в матеріалах справи, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.

Згідно з ч. 3 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Керуючись статтями 2-7, 69-71, 94, 160-163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Скайсід» - задовольнити частково.

2. Визнати протиправною відмову Державної фіскальної служби України в реєстрації податкових накладних від 17.07.2015 №2, від 18.07.2015 №3, від 20.07.2015 №4, від 22.07.2015 №5, від 31.07.2015 №6, від 31.07.2015 №7, розрахунку коригування від 31.07.2015 №418, розрахунку коригування від 31.07.2015 №417.

3. В іншій частині позовних вимог - відмовити.

4. Стягнути судові витрати в сумі 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Скайсід» (код ЄДРПОУ 39106064) шляхом їх безспірного списання з рахунків Державної фіскальної служби України за рахунок бюджетних асигнувань.

Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя К.М. Кобилянський

Судді К.Ю. Гарник А.Б. Федорчук

comments powered by HyperComments
close icon
Інформація про документ

Дата ухвалення
18.11.2015
ПІБ судді:
Кобилянський К.М.
Реєстраційний № рішення
826/21526/15
Інстанція
Перша
Резолютивна частина
Позовні вимоги платника податків задоволені лише в частині визнання неправомірною відмови контролюючого органу у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Подальше оскарження
Апеляційна інстанція відмовила у задоволені скарги платника податків стосовно задоволення його вимог, які стосуються накладення обов’язку на контролюючий орган збільшити суму, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні.
Замовити персональну презентацію