Як подати електронну декларацію: 14 простих кроків

23 Травня 2019 49 Переглядів Автор: Крайняк Юрій

Розміри тексту:

Аа Аа

Для подання електронної декларації необхідно отримати електронний ключ, встановити на комп’ютер "правильний браузер" та заповнити електронну форму. 

Коротка інструкція, як крок за кроком це зробити, наведена нижче:

Отже, що потрібно зробити для подання електронної декларації:

1. Отримати електронний цифровий підпис

Простіше за все електронний цифровий підпис (ЕЦП) отримати в районній податковій. Але це не єдине місце, де його видають – перелік міститься на сайті Центрального засвідчувального органу Мінюсту, там же можна знайти контакти відповідних організацій. 

Цілком можливо, що у вас вже є електронний ключ (зараз він є практично у кожного ФОП’а). В такому разі варто перевірити його працездатність. Для цього можна перейти за лінком на мінюстівський сайт перевірки ЕЦП. Результатом успішної перевірки буде повідомлення: «ПІДПИС НАКЛАДЕНО УСПІШНО, ЦІЛІСНІСТЬ ДАНИХ ПІДТВЕРДЖЕНО».

2. Встановити на комп’ютер браузер Google Chrome
НАЗК гарантує коректну роботу електронного реєстру декларацій виключно в цьому браузері

3. Знайти дані про членів сім’ї

Членами сім’ї є люди, з якими декларант (а) проживає спільно і (б) веде спільне господарство. Для кваліфікації особи як члена сім’ї обов’язкова наявність одночасно обох цих умов, тобто якщо ви з кимось навіть проживаєте спільно, але спільного господарства не ведете (знімаєте кімнату, живете в гуртожитку тощо), то така особа не є членом сім’ї. Але подружжя є членами сім’ї незалежно від того, чи мешкають вони спільно. 

Наприклад, якщо дитина декларанта проживає окремо, то її дані до декларації не вносять. А якщо декларант живе з певною особою у фактичних сімейних відносинах, але без укладення шлюбу, то дані такої особи вносять до декларації.

Дані, які потрібні для декларації – ПІБ, місце реєстрації, місце фактичного проживання та податкові номери.

4. Об’єкти нерухомості, якими декларант володіє або користується: перелік відомостей

Декларується не лише власність, але й оренда або інше право (наприклад, використання квартири подружжя). Інформація про нерухомість має бути внесена до декларації в будь-якому разі. Як мінімум вносяться відомості щодо адреси, яка зазначається в декларації як місце проживання. 

Отже, для заповнення розділу щодо нерухомості необхідно:

а) зібрати всі договори, на підставі яких у декларанта або члена його сім’ї виникло право власності або користування майном (договори оренди, купівлі-продажу, дарування, свідоцтва про права власності тощо)

б) спитати у батьків, чи купували або приватизовували вони певне нерухоме майно в час, коли декларант був неповнолітнім (якщо так, необхідні дані про це майно);

в) якщо нерухомість, яка вказується в декларації як фактична адреса, використовується на правах оренди, це право має бути оформлене договором, копія якого повинна бути під рукою під час заповнення декларації (в декларацію вносяться дані про договір та власників нерухомості). Це стосується будь-якої орендованої нерухомості, включаючи земельні ділянки; 

г) отримати дані з Державного реєстру прав на нерухоме майно щодо майна, зареєстрованого на декларанта та члена його сім’ї (реєстр відкритий онлайн, але якщо виникають проблеми з ним дані можна взяти у будь-якого нотаріуса); 

д) аналогічні дані стосовно земельних ділянок (договори, дані реєстру або кадастру);

е) якщо певний об’єкт нерухомості належить декларанту не напряму (наприклад, через юридичну особу або передане у довірительну власність), такий об’єкт також вноситься до електронної декларації.

5. Транспортні засоби, якими декларант володіє або користується 

Декларується не лише власність, але й оренда або інше право (наприклад, використання авто подружжя). І не лише своє, але кожного з членів сім’ї. Для збору інформації про транспортні засоби необхідно:

а) перевірити у себе наявність документації на транспортні засоби, що використовуються (техпаспорт, договір купівлі-продажу);

б) замовити довідку в МВС щодо зареєстрованих на особу автомобілів (її можна замовити онлайн). Особливо важливо це зробити, якщо ви коли-небудь продавали або купували авто «на підставі генеральної довіреності»: юридично така операція не є продажем, тож такі авто також треба вносити в декларацію. 

6. Компанії, якими володіє декларант

Дані про корпоративні права декларанта та членів його сім’ї можуть бути отримані з реєстру юросіб. Реєстр відкритий, але пошук по учасникам доступний на платній основі (близько 60 гривень). Під час формування запиту на сторінці пошуку треба обрати «створити запит» => «витяг про юридичну особу» => «умови пошуку: за даними засновника-фізичної особи». Після цього ввести свій податковий номер, а у вкладці «відомості» обрати всі доступні для обрання поля.

Витяг з реєстру дасть відповідь щодо всіх корпоративних прав, належних суб’єкту декларування. 

7. Дані про компанії, бенефіціаром яких є суб’єкт декларування

За законом ці дані мають міститись в держреєстрі, і в ньому можна замовити пошук по цьому критерію. Але фактично не завжди ці дані адекватно відображені в реєстрі. 

Отже, для заповнення цього поля необхідно:

а) скласти перелік компаній, якими декларант або члени його сім’ї володіють більше ніж на 25% (мова йде про корпоративні права або про акції);

б) отримати від цих компаній відомості про фірми, в яких ці компанії володіють більше ніж 25%;

в) від фірм, які будуть виявлені на пункті «б», запитати такі саме дані: якими компаніями вони володіють з часткою більш ніж в 25%.

В принципі, ці самі дії можна зробити самому працюючи з держреєстром. Питання лише в тому, що йдеться про платні запити. Але якщо контакту не буде, то дані держреєстру будуть єдиним джерером інформації. 

8. Доходи

Декларуються доходи, отримані впродовж звітного року як самим суб’єктом декларування, так і членами його сім’ї. 

Для збору інформації про доходи, отримані впродовж звітного року, необхідно:

а) замовити в районній податковій довідку про доходи, отримані за весь час їх фіксації податковою (її можна замовити онлайн в особистому кабінеті платника податків);

б) замовити за кожним місцем роботи (в тому числі за сумісництвом) довідку про нараховану зарплату;

в) замовити в фірмах, з якими працюєте на умовах цивільно-правових договорів дані про загальну суму платежів за минулий рік. 

г) замовити в обслуговуючому банку виписку щодо надходжень на рахунки декларанта;

Бажано отримати всі ці документи. Річ в тім, що податкова не фіксує доходи, отримані від нерезидентів. Відтак надана нею інформація може бути неповною. Довідки про зарплату також може виявитись недостатньо, оскільки платник міг отримувати і інші доходи (наприклад, страхове відшкодування). Також банк може нарахувати проценти по депозиту, і ці дані також фіксуються декларації. 

9. Грошові кошти

Декларуються кошти, якими володів декларант та члени його сім’ї станом на 31 грудня минулого року. 

Для збору інформації потрібно:

а) замовити у всіх обслуговуючих банках довідки про кількість коштів на всіх рахунках декларанта та кожного з членів сім’ї станом на 31 грудня минулого року. 

Якщо в одному банку відкрито декілька рахунків, довідка повинна містити дані по кожному з них окремо!

б) згадати кількість готівкових коштів, якими декларант та члени його сім’ї володіли станом на 31 грудня (принаймні приблизно);

в) знайти всі договори кредиту/позики тощо, на підставі яких декларант позичив третім особам будь-які кошти, і обрахувати неоплачену суму боргу станом на 31 грудня; 

г) перевірити зміст банківських сейфів стосовно наявності в них грошових, валютних цінностей або банківських металів – все зафіксувати; 

д) зібрати дані про кількість наявних у декларанта або членів його сім’ї банківських металів. 

Важливо: при обчисленні суми готівкових коштів необхідно забезпечити, щоб ця сума могла бути пояснена податковим органам, якщо таке питання раптом виникне. Тому перед тим як вносити її варто спіставити її з доходами, отриманими декларантом за всю історію їх фіксації органами ДФС. Відомості про ці доходи можна отримати в районній податковій – про цю довідку зазначалось вище в пункті 8(а). 

10. Фінансові зобов’язання

Декларуються всі борги, які не були погашені декларантом або членами його сім’ї станом на 31 грудня минулого року. Це стосується споживчих та інших кредитів, отриманих позик від фізичних осіб тощо. 

Всі ці договори повинні бути в наявності під час заповнення декларації. 

Якщо в забезпечення якогось з кредитів укладались договори поруки, застави тощо, дані про ці договори також мають зазначатись в декларації

Суми зобов’язань по кожному з договорів повинні бути визначені станом на 31 грудня минулого року. 

11. Видатки впродовж звітного періоду

Видатки декларуються за умови, що вони перевищують 50 прожиткових мінімумів. Тобто в декларації за 2018 рік вказуються ті витрати, що перевищують 85.000 гривень або еквівалент у відповідній валюті. 

12. Цінні папери
Перелік цінних паперів (акції, облігації тощо), якими володіє декларант, можна лише згадати. Наразі не існує єдиної бази даних, де б відображувались відповідні дані. 
Якщо декларант знає підприємство, акціями в якому він володіє, він повинен звернутись до цього підприємства та отримати актуальну інформацію про кількість акцій чи інших цінних паперів та їх номінальну вартість. 

13. Незавершене будівництво

Тут декларується майно, яке лише будується, або збудоване, проте не введено в експлуатацію. Будівництво може бути внесене до державного реєстру як об’єкт незавершеного будівництва. Якщо так, до реєстру переносяться дані звідти. 

Якщо декларант має намір внести до декларації відомості про незавершене будівництво він повинен знайти такі дані:

а) вид об'єкта (житловий будинок, офіс, гараж тощо);

б) загальна площа (якщо відома);

в) реєстраційний номер (якщо відомий і якщо застосовується);

г) місцезнаходження об'єкта (принаймні за адресою ділянки);

д) зв'язок із суб'єктом декларування або членом його сім'ї;

е) власник або користувач земельної ділянки, на якій здійснюється (здійснювалося) будівництво об'єкта.

14. Дорогі речі

До декларації вносяться дані про цінне рухоме майно (відмінне від транспортних засобів), що належить декларанту та членам його сім’ї (коштовності, годинники, твори мистецтва тощо). Декларується лише те майно, вартість якого перевищує 100 прожиткових мінімумів, тобто дорожче за 170.000 гривень або еквівалент у будь-які формі. 

Після отримання вказаних даних, вони переносяться до електронної декларації на сайті НАЗК. 

Якщо всі зазначені вище документи були зібрані, заповнення декларації займе буквально декілька хвилин. 

comments powered by HyperComments