Нові-старі критерії блокування ПН/РК

19 Серпня 2019 82 Перегляди Мирослава Нечай

Розміри тексту:

Аа Аа

ДФС України оновила критерії блокування! Саме ця новина, напевно, була однією з найголовніших у сфері оподаткування за 08 серпня 2019 року. Так, нагадуємо, що ДФС України своїми листами від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01 та № 1963/99-99-29-01-01 встановила нові критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій та показники, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, які почали були введенні в дію і почали застосовуватися з 08.08.2019.

Однак аналіз таких «оновлень» дозволяє стверджувати, що глобально процедура зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування змін не зазнала.

Так, якщо вести мову про критерії ризиковості платника податків, то варто зауважити, що зазнали певних змін лише ознаки, які дозволяють контролюючим органам віднести платника ПДВ до ризикових на підставі відповідного рішення. Зокрема, якщо до 08 серпня 2019 року ризиковими могли бути визнані платники, зареєстровані на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, а також Криму. То відтепер ваші податкові накладні/розрахунки коригування можуть бути заблоковані, якщо керівник, головний бухгалтер або особа, що має право підпису згідно з даними ЄДР, зареєстровані за адресою, що знаходиться на зазначених вище непідконтрольних Україні територіях. Очевидно, що така зміна критерію є не зовсім виправданою, оскільки місце прописки та фактичне місце проживання в сьогоднішніх реаліях не завжди співпадають. Тобто особа (керівник або головний бухгалтер) запросто можуть уже давно проживати, наприклад, в Києві. Однак, якщо вони не змінять місця реєстрації, юридична особа може бути віднесена контролюючими органами до переліку ризикових, а це вже причина для зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування. Відтак ніяких позитивних наслідків така зміна у процедурі виявлення і блокування податкових накладних, складених за нереальними операціями, не матиме, але додаткові неприємності для певних платників податків може створити.

Окрім того, згідно із зазначеними вище змінами, прийнятими ДФС України, ризиковим може стати платник, який не подав податкової звітності з ПДВ за два останні звітні періоди. Водночас факт нещодавньої реєстрації особи платником ПДВ не буде більше підставою для того, щоб визнати платника ризиковим, що можна вважати позитивною зміною.

У всьому іншому критерії для визнання платника ПДВ ризиковим фактично залишилися такими, як і у попередньому листі ДФС України від 05.11.2018 № 4065/99-99-07-05-04-18.

Якщо ж вести мову про критерії ризиковості операцій, то тут варто зауважити, що їхня кількість збільшилася із п’яти до шести. Так, з 8 серпня застосовується новий критерій, а саме вважатиметься ризиковою операція, за якою платником ПДВ складається розрахунок коригування на зменшення податкових зобов’язань на неплатника ПДВ, у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складання своєчасно зареєстрованої податкової накладної. Тобто цей критерій очевидно стосується випадків повернення товару, який може здійснюватися згідно із Законом України «Про захист прав споживачів» протягом 14 днів. Однак контролюючий орган не врахував, що згідно з нормами цивільного законодавства повернення товару (і відповідно зменшення сум ПДВ) може бути здійснено й протягом довшого строку ніж 14 днів, наприклад, у зв’язку з недоліком товару, на який була надана гарантів, тощо.

Якщо ж говорити про показники для визначення позитивної податкової історії, то тут взагалі не відбулося ніяких змін, і фактично ознаки із листа ДФС України від 05.11.2018 № 4065/99-99-07-05-04-18 перенеслися у новий лист від 07.08.2019.

Разом з тим, незважаючи на всі ці нібито «оновлення» фіскальна служба і далі продовжувати грубо порушувати вимоги закону, наступаючи на ті самі граблі. Нагадуємо, що 02.04.2019  Верховним Судом  у справі № 822/1878/18 було скасовано рішення контролюючого органу щодо зупинення реєстрації податкової накладної на підставах, затверджених листами ДФС України. Зокрема, головним аргументом суду став той факт, що листи органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України. Тобто Верховним Судом було чітко вказано на факт протиправності блокування податкових накладних на підставах, встановлених листом, оскільки такі листи не є джерелом права.

І що ми бачимо тепер? Незважаючи на протиправність встановлення критеріїв ризиковості платників та операцій як підстав для блокування податкових накладних на рівні листів, ДФС України 7 серпня затверджує нові правила, і знову листами!

Очевидно, що така поспішність у встановлені нібито «нових» критеріїв пояснюється нещодавніми рішеннями Окружного адміністративного суду міста Києва з аналогічних питань, а саме:

- від 26 квітня 2019 року у справі № 640/1240/19, яким ДФС України, зокрема, зобов’язано відкликати лист, що встановлює критерії ризиковості платника, операцій та позитивної податкової історії; та

- від 05 червня 2019 року у справі №826/12108/18, яким, окрім того, скасовуються пункти 10, 20 та 21 порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженому постановою КМУ від 21.02.2019 № 117 (далі – Порядок 117).

Тобто, якщо рішення Верховного Суду безпосередньо впливало лише на конкретного платника ПДВ, позивача у справі, яку він розглядав, то вищезазначені рішення Окружного адміністративного суду міста Києва за умови набрання ними законної сили фактично скасовували б процедуру блокування у теперішньому її вигляді. Так, лист ДФС України від 05.11.2018 № 4065/99-99-07-05-04-18, яким встановлювалися критерії блокування, повинен був би бути відкликаним згідно з рішенням від 26.04.2019, а нові критерії ДФС не змогла б затвердити за рішенням від 05.06.2019, оскільки ним скасовуються взагалі будь-які повноваження ДФС встановлювати вищезазначені критерії. От ДФС України і зробила такий собі «хід конем», затвердивши нові критерії, і знову протиправно – листами, які не є джерелом права, замість того, щоб виправити свою системну помилку. Як наслідок, будуть нові судові позови, завантаження судів однотипними програшними для фіскалів справами та витрачання бюджетних коштів для відшкодування платникам судових витрат…

На жаль, матеріал, котрий Вас зацікавив, знаходиться
в обмеженому доступі і надається підписникам платформи.

Оформити підписку
comments powered by HyperComments