Затверджено Методику розрахунку середньоринкової вартості легкових автомобілів для цілей оподаткування транспортним податком

26 Лютого 2016 (0)
Аа Аа

Кабінет Міністрів України з метою реалізації положень Податкового кодексу України (далі – ПК України) затвердив Методику визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів (далі – Методика), яка встановлює механізм визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів для цілей віднесення таких автомобілів до об’єктів оподаткування транспортним податком.

Відповідно до підпункту 267.2.1 ПК України середньоринкова вартість визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику економічного розвитку за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, виходячи з марки, моделі, року випуску, типу двигуна, об’єму циліндрів двигуна, типу коробки переключення передач, пробігу легкового автомобіля, та розміщується на його офіційному веб-сайті.

Перш за все варто зазначити, що розрахунок середньоринкової вартості автомобілів здійснюється відповідно до Методики самим Мінекономрозвитку, яке щороку до 1 лютого базового податкового (звітного) періоду подає ДФС інформацію про автомобілі, які є об’єктами оподаткування транспортним податком.

Відповідно до цього:

  1. фізичні особи для виконання податкового обов’язку не зобов’язані користуватися формулою розрахунку середньоринкової вартості, адже органи ДФС самостійно ідентифікують у них об’єкти оподаткування та надсилають податкові повідомлення-рішення з обчисленою сумою податку;
  2. юридичні особи зобов’язані розраховувати середньоринкову вартість автомобіля за формулою, розміщеною на веб-сайті Мінекономрозвитку, оскільки декларують власні податкові зобов’язання самостійно.

По-друге, положення цієї методики вже враховані у формулі Мінекономрозвитку. Тобто формула, розміщена на веб-сайті Мінекономрозвитку, є результатом реалізації правил розрахунку середньоринкової вартості, зазначених в методиці.

Відповідно до цього задля розрахунку середньоринкової вартості автомобіля платнику необхідно просто скористатися сервісом на веб-сайті Мінекономрозвитку.

Проте задля розуміння механізму визначення середньоринкової вартості варто проаналізувати положення Методики.

Відповідно до затвердженої Методики середньоринкова вартість визначається за формулою, встановленою пунктом 3 «Порядку визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів» (далі – Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 10 квітня 2013 р. № 403, де основними показниками є:

  • ціна нового транспортного засобу в Україні;
  • коефіцієнт коригування ринкової ціни транспортних засобів залежно від строку експлуатації;
  • коефіцієнт коригування ринкової ціни транспортних засобів залежно від пробігу.

Ціна нового транспортного засобу

Джерела:

  • офіційні прайс-листи виробників (дилерів);
  • довідкові дані про ціни щодо ідентичних чи аналогічних нових автомобілів в Україні та країнах-виробниках (експортерах);
  • спеціалізовані періодичні видання для продажу автомобілів, комп’ютерні програми, Інтернет.

Визначається з урахуванням технічних характеристик автомобіля: марки, моделі, типу двигуна, об’єму циліндрів двигуна, типу коробки переключення передач.

Розраховується державним підприємством «Держзовнішінформ», яке до 10 січня базового податкового (звітного) періоду (року) подає відповідну інформацію до Мінекономрозвитку. Мінекономрозвитку закладає цю інформацію у формулу розрахунку, розміщену на власному веб-сайті.

Ціна нового експортованого автомобіля в Україні визначається на рівні ціни країн-виробників (експортерів) без урахування податку на додану вартість у таких країнах, збільшеної на суму податків, зборів та інших обов’язкових платежів, що відповідно до законодавства сплачуються під час митного оформлення автомобіля.

Коефіцієнти коригування ринкової ціни

Коефіцієнти коригування ринкової ціни є складовими формули і залежно від строку експлуатації транспортного засобу та його пробігу розраховуються відповідно до Додатків до Порядку та впливають на показник середньоринкової вартості автомобіля. Таким чином, із збільшенням строку експлуатації автомобіля та його пробігу зменшується його середньоринкова вартість.

  • Середньоринкова вартість визначається за методом аналогії цін ідентичних автомобілів. Ідентичними є автомобілі, в яких збігаються зазначені в Методиці ознаки і параметри. Це означає, що у разі відсутності певної марки автомобіля у формулі розрахунку середньоринкової вартості, такий розрахунок здійснюється щодо ідентичного або аналогічного автомобіля (у випадку відсутності ідентичного). За наявності кількох аналогів аналогічним автомобілем є автомобіль одного виробника (країни-виробника).

Насамкінець варто зазначити, що реалізація положень Методики повинна сприяти удосконаленню механізму стягування та адміністрування транспортного податку. Проте, зважаючи на особливості визначення середньоринкової вартості, можна зробити висновок, що внаслідок застосування коригуючих показників така вартість може зменшитись нижче законодавчого порогу у 750 розмірів мінімальної заробітної плати під час звітного податкового періоду. Така ситуація із втрати автомобілем статусу об’єкта оподаткування посеред податкового періоду внаслідок зменшення його середньоринкової вартості законодавцем не врахована. 

Попередня стаття Наступна стаття