Законопроект про скасування військового збору

06 Жовтня 2015 (0) #Військовий збір
Аа Аа

11 вересня 2015 року у Верховній Раді України було зареєстровано законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо скасування військового збору». Така ініціатива не є поодинокою, адже спроби скасувати збір із незрозумілою характерною йому природою податку вже тривають давно, і тим більше були знову запропоновані 16 вересня 2015 року у зареєстрованому законопроекті "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо проведення брутизації та зменшення навантаження на фонд оплати праці", який одним із ключових моментів передбачає відміну військового збору у зв’язку із значним тиском на фонд оплати праці.

Так, звісно, скасування військового збору, ставка якого лише 1,5% змогла б послабити тиск на платників податків та загалом фонд оплати праці. Більше того, те, як законодавцем було незрозуміло введено «збір» в серпні 2014 року, спровокувало фактичне дублювання податку на доходи фізичних осіб – спільний об’єкт, база, платники якого свідчать про подвійність оподаткування. Вищезазначені причини, як зазначено суб’єктом законодавчої ініціативи справді є фактором значної долі тіньової економіки країни, з чим бориться наша держава не один рік.

Проте, не можна погодитись, що військовий збір дублює фіскальну функцію податку на доходи фізичних осіб. Його тимчасове запровадження мало на меті поліпшення фінансування армії через створення додаткового джерела отримання доходів. Антитерористична операція триває, реформа Збройних Сил України не завершилась, мета введення збору не досягнута, а отже і фіскальна функція ще не виконана, яка зрозуміло не дублюю в цьому аспекті податок на доходи фізичних осіб.

Викликає питання категорична необхідність включення військового збору в статтю 9 ПК України, з посиланням на п. 4.2 статті 4 цього ж Кодексу, відповідно до пояснювальної записки закопроекту № 3069. У законопроекті звертається увага на те, що у зв’язку із незакріпленням збору у 9-10 статті ПК України податкові агенти вправі не утримувати його. Взагалі цікаво, чому він мав бути закріплений в 10 статті ПК України, що регулює місцеві податки та збори, якщо військовий збір є загальнодержавним. Також відповідно до п. 4.2 статті 4, а також п. 9.4 статті 9 ПК України забороняється установлення та сплата податків, які не передбачені цим Кодексом. Військовий збір закріплений у п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень, тобто є передбаченим ПК України, а посилання на недосконалість законодавчої техніки у зв’язку із відсутністю збору у статті 9 ПК України свідчить про вузьке тлумачення як п. 4.2 статті 4, так і  п. 9.4 статті 9 ПК України. Прикладом такого ж самого нормативного закріплення збору є цільова надбавка до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, передбаченого п. 29 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень. Отже, закріплення зборів у Перехідних положеннях не є підставою для їх неутримання та несплати.

Одним із найважливішим аспектом законопроекту є покриття видатків військового збору (4 млрд. гривень) за рахунок неподаткових надходжень - адміністративних зборів та платежів, доходів від некомерційної господарської діяльності у зв’язку із перевиконанням річного планового показника Державного бюджету на 2015 рік за цим кодом бюджетної класифікації. Слід зазначити, що можуть виникнути труднощі такої процедури у зв’язку з тим, що доходи від адміністративних зборів та платежів та доходи від некомерційної господарської діяльності надходять як в загальний та спеціальний фонд державного, так і місцевих бюджетів, а перекривати видатки доведеться в загальному фонді бюджету. Незважаючи на те, що такі процедури передбачені ч.7 ст.13 та главою 16 БК України, вони свідчать про недоцільне ускладнення міжбюджетних відносин та недалекоглядність законопроекту №3069. А в наступному році ми також будемо підтримувати фінансування армії за рахунок перевиконання планових показників за плату ліцензій, державного мита чи інших адміністративних зборів?

Незважаючи на те, що такі компенсації можливо здійснити відповідно до ч.7 ст.13, дотацій, субсидій та трансфертів, проте це свідчить лише про складність такої процедури та недалекоглядність такого законопроекту.

Зважаючи на вищевикладені обставини та ситуацію на сході України доцільно не скасовувати військовий збір, а змінити його механізм нормативно-правового регулювання. Законодавцю слід внести зміни до ПК України щодо вдосконалення адміністрування військового збору та його відмежування від податку на доходи фізичних осіб. Найголовніше проводити цю реформу системно – спільно із внесенням змін до Бюджетного Кодексу, а саме статті 29, адже військовий збір – як цільовий платіж, що повинен забезпечувати фінансування Збройних Сил України повинен надходити до спеціального фонду державного бюджету України, а в загальний фонд.

Попередня стаття Наступна стаття