За якою ставкою ПДФО оподатковувати виграш чи приз?

У повсякденному житті ми постійно зустрічаємось з різноманітного роду акціями та розіграшами. І отримавши свій виграш чи приз, людина навіть не задумується над тим, яку суму податків вона сплачує, адже даний обов'язок перекладається на плечі податкових агентів.

Проте Податковий кодекс України містить декілька колізій щодо врегулювання питань оподаткування виграшів та призів. Щодо деяких з них надало своє роз'яснення Міжрегіональне Головне управління Державної фіскальної служби України, а саме, центральний офіс з обслуговування великих платників податків.  Однією з позицій, викладених в листі від 30 жовтня 2015 року  № 24385/10/28-10-06-11 є висновок про те, що приз, отриманий в результаті розіграшу платником податку безкоштовно, оподатковується податковим агентом за ставкою 30 відсотків від звичайної ціни такого призу.

При цьому, в листі наголошується, що дана позиція не стосується виграшів у лотерею, для яких ставка оподаткування встановлена на рівні 15 відсотків.

Проте маємо відмітити, що Податковий кодекс України містить також норми щодо оподаткування діяльності букмекерських контор і тоталізаторів, про які не згадується у вказаному листі.

І хоча в Україні наразі діяльність букмекерських контор і тоталізаторів є забороненою, але законодавець вже зробив крок на випередження і вніс відповідні зміни до Податкового кодексу щодо оподаткування податком на доходи фізичних осіб саме виграшів (призів) у букмекерському парі, у парі тоталізатора, не очікуючи прийняття відповідних законів, які б цю діяльність дозволяли та регулювали.

Щоб визначити, яка саме ставка податку буде застосовуватися в цьому випадку, потрібно проаналізувати дві норми Податкового кодексу.

За змістом першої (п. 167.3 ст. 167 ПК України) випливає, що ставка податку, що застосовується до таких доходів становить 30% від бази оподаткування, а за змістом іншої (пп. 170.6.3. п 170.6 ст. 170 ПК України) – 15%. Можемо дійти висновку, що в цьому випадку норма пп. 170.6.3. п 170.6 ст. 170 Податкового кодексу України буде спеціальною, а отже, і ставка податку, відповідно, буде визначена у розмірі 15%. При цьому питання щодо включення таких виграшів до доходів, отриманих в «інших розіграшах», а також питання включення витрат платника податку до бази оподаткування в цьому випадку залишається невирішеним.

Ще однією прогалиною нових змін до ПК України є неоднозначне трактування розміру ставки податку за виграші (призи), отримані під час участі в аматорських спортивних змаганнях. І тоді, як доходи у вигляді грошових виграшів (призів) у спортивних змаганнях оподатковуються за ставкою у 15%,  звичайно, окрім винагород, спортсменів – чемпіонів України, призерів спортивних змагань міжнародного рівня (зокрема спортсменів-інвалідів), щодо аматорських спортивних змагань ми спостерігаємо таку ж колізію норм, яка існує в оподаткуванні доходів від букмекерських парі та участі у грі на тоталізаторі.

Безумовно, прогалини у частині регулювання оподаткування виграшів та призів є недоліком чинного законодавства. Саме тому, вважаємо, що воно потребує подальших змін, що б дали змогу мінімізувати ряд суперечностей та непорозумінь між платниками податків та контролюючими органами.

Попередня стаття Наступна стаття