Як оподатковуватимуться розкішні автомобілі в 2016 році

25 Грудня 2015 (0) #Транспортний податок
Аа Аа

Ухвалені Верховною Радою України довгоочікувані зміни до Податкового кодексу України містять низку новацій адміністрування транспортного податку, які вступають у силу з 1 січня 2016 року. Зокрема, представлені у проголосованому законопроекті «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» № 3688 пропозиції стосуються зміни підходу до визначення об’єкта оподаткування транспортним податком, сплати податку з викрадених автомобілів, покращення взаємодії платників та контролюючих органів.

Об’єкт оподаткування

Відповідно до новоприйнятих змін кардинально змінюється підхід до визначення об’єктів оподаткування.

Перш за все, запроваджується вартісний критерій об’єктів оподаткування – середньоринкова ціна автомобіля з метою оподаткування транспортним податком повинна перевищувати  750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року. На 1 січня 2016 року така вартість становитиме трохи більше одного мільйона гривень.

Зважаючи на нестабільність національної валюти, вартісний критерій може бути нестійким та коливатиметься в залежності від динамічної соціально-економічної ситуації в країні, що зумовить різний підхід до визначення об’єктів оподаткування з однаковими технічними характеристиками у різні періоди часу. Для прикладу, може трапитися ситуація, коли автомобіль середнього класу, імпортований з-за кордону, в Україні фактично перевищить ціновий поріг і, зважаючи на ідеологію законопроекту, буде вважатися розкішним транспортним засобом.

Середньоринкова вартість відповідно до нововведень визначається Міністерством економічного розвитку та торгівлі України за методикою, затвердженою  Кабінетом Міністрів України, виходячи з таких технічних характеристик автомобіля: марка, модель, рік випуску, тип двигуна, об’єм циліндрів двигуна, тип коробки переключення передач, пробіг легкового автомобіля, та розміщується на його офіційному веб-сайті.

Загалом введення коригуючих показників забезпечить різноплановий підхід до визначення вартості об’єкта оподаткування в залежності від його специфічних технічних характеристик та фактичного стану. У той же час уточнення потребує питання можливості втрати автомобілем статусу об’єкта оподаткування внаслідок зміни його фактичного стану та технічних характеристик, що може призвести до зменшення середньоринкової вартості (наприклад, збільшення пробігу).

Змінами також передбачається змінити положення про врахування 5-річного періоду використання автомобіля на 5-річний період з дати його випуску, тобто фактично з 1 січня з метою оподаткування транспортним податком враховуватиметься вік автомобіля, а не період його експлуатації. Законодавцем не вказано на необхідність використання автомобіля з метою обкладення податком, а тому таке нововведення спричинятиме податкове навантаження навіть на об’єкти оподаткування, які не експлуатуються. Також виникає питання щодо оподаткування автомобілів, рік випуску яких у силу тих чи інших обставин визначити неможливо.

Позитивним моментом є виключення положення щодо врахування об’єму двигуна при визначенні об’єкта оподаткування, адже така технічна характеристика не завжди є особливістю виключно розкішних дорогих автомобілів. Сьогодні така особливість об’єкта оподаткування спричиняє необґрунтований податковий тиск навіть на бюджетні автомобілі.

Наслідки спливу 5-річного віку автомобіля під час звітного податкового періоду

У такому випадку податок буде сплачуватися за період з 1 січня цього року до початку місяця, наступного за місяцем, в якому вік транспортного засобу досяг (досягне) 5 років. Тут варто зазначити, що законодавцем не враховано, що автомобіль може втратити статус об’єкта оподаткування не лише через досягнення 5-річного віку, а й через зменшення середньоринкової вартості внаслідок зміни певних технічних характеристик.

Оподаткування викраденого автомобіля

Безперечно, позитивним аспектом прийнятих змін є врегулювання питання оподаткування викрадених автомобілів. На сьогодні фактична втрата об’єкта оподаткування не є безпосередньою підставою звільнення платника від сплати податку, адже визначальне значення для контролюючих органів має факт реєстрації автомобіля за платником.

Проте законодавцями не передбачено конкретної процедури повідомлення фізичною особою контролюючих органів про факт викрадення об’єкта оподаткування. У той же час запроваджена змінами процедура звірок даних платників із контролюючими органами щодо об’єкта оподаткування може стати таким механізмом взаємодії фізичної особи – платника із контролюючими органами при викраденні автомобіля.

Звірки даних із контролюючим органом

Загалом такий інструмент забезпечить ефективну та конструктивну взаємодію платників податків та контролюючих органів. Проте можливість звірки даних із контролюючим органом буде доступна лише фізичним особам. Такий підхід законодавця є невиправданим. Незважаючи на те, що юридичні особи – платники податку фактично усі дії щодо коригування суми податкового зобов’язання здійснюють самостійно шляхом подання уточнюючих розрахунків, на разі відсутній ефективний механізм їхньої взаємодії з контролюючими органами безпосередньо щодо інформації про самий об’єкт оподаткування.

При цьому закріплення можливості платника звірки даних щодо розміру ставки податку є недоцільним. Ставка транспортного податку є фіксованою, наявність граничної мінімальної та максимальної ставок не передбачено, а тому питання її застосування є чітко врегульованим та не передбачає наявності неоднозначних моментів.

Попередня стаття Наступна стаття