ВАСУ підтримав позицію податківців щодо зустрічної звірки

Вищий адміністративний суд України скасував рішення судів першої та апеляційної інстанцій, які підтримали позицію позивача в частині визнання неправомірними дій податківців зі складення акта про неможливість проведення зустрічної звірки та виключення на підставі цієї інформації з бази даних відомостей про суми податкового кредиту та зобов’язань з ПДВ за відповідний період, щодо якого мала проводитися звірка.

До такого висновку ВАСУ дійшов у постанові від 15.03.2017 у справі № К/800/21179/15.

ВАСУ відзначив, що податковому органу надано право на складання актів про неможливість проведення зустрічних звірок в разі встановлення фактів, що не дають змогу провести таку звірку, зокрема, у зв'язку зі встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою). «Відповідні дії не призводять до виникнення будь-якого правового результату, оскільки звірка як юридичний факт у цьому разі не є проведеною. Отже, жодних правових наслідків, які могли би порушувати права платника податків (позивача у справі) та бути предметом оскарження, в розглядуваному випадку не виникає», - зауважує Суд. На думку суддів, проведення зустрічної звірки може розглядатися як юридичний факт, який впливає на законні інтереси платника податків, виключно у випадку, коли отримані за результатами звірки дані можуть бути використані контролюючим органом як інформація про можливі порушення платником податків вимог податкового законодавства. Відповідна обставина у свою чергу згідно з підпунктом 78.1.1 ПК України є підставою для призначення податкової перевірки.

Таким чином, роблять висновок у ВАСУ, позовні вимоги, спрямовані на оскарження дій посадових осіб контролюючих органів із проведення зустрічної звірки та складення акта про неможливість проведення зустрічної звірки, задоволенню не підлягають (саме це було однією з вимог платника, який звернувся до окружного адмінсуду – ред.).

Водночас дії контролюючого органу щодо внесення до е-бази даних інформації, отриманої внаслідок здійснення заходів податкового контролю, є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх обов'язків. Інформація, отримана податковим органом за результатами податкового контролю, використовується для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу. Це однаковою мірою стосується і дій податкового органу щодо внесення такої інформації до існуючих інформаційних систем, відзначають у Суді.

Тож на основі зазначеного ВАСУ вирішив задовольнити касаційну скаргу податківців та скасувати постанову й ухвалу судів перших двох інстанцій, які вимоги позивача задовольнили повністю (не лише визнати вимоги податківців неправомірними, а й зобовязати податківців відновити в базі даних показники податкової звітності – ред.). «Прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову – відмовити повністю», - вирішив ВАСУ.

Зауважимо, підставою звернення платника до суду стало складення у зв'язку з його відсутністю за податковою адресою акта про неможливість проведення зустрічної звірки щодо підтвердження господарських відносин платниками податків за певний період, після чого дані про складання такого акта були відображені податківцями в електронних базах даних.

Суд першої інстанції, рішення якого залишено без змін судом апеляційної інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що дії податкового органу з проведення зустрічної звірки та самостійного коригування в електронних базах даних автоматизованої інформаційної системи «Податковий блок» є такими, що не відповідають вимогам законодавства.

 

Також читайте: «ВАСУ: відсутність бухгалтера і директора – не доказ відмови від перевірки»

Попередня стаття Наступна стаття