В Мінфіні стартували обговорення реформи митниці: є зауваження

Вчора Мінфін зробив спробу обговорити з громадськістю та представниками експертного середовища концепцію реформування митниці з метою сформувати на основі цієї концепції відповідний план її реалізації. Втім, обговорення трохи ускладнював той факт, що сама концепція досі не лише не опублікована, а й не підписана В.Гройсманом.

Мова йде про постанову Кабміну від 29 березня 2017 року, якою було затверджено концепцію реформування Державної фіскальної служби України і відповідно митниці в тому числі. І хоча рішення було прийнято, воно досі не то допрацьовується, не то погоджується. Так чи інакше, а документ станом на 25 квітня так і не підписано. Про це під час зустрічі повідомила народний депутат, член комітету ВР з питань податкової та митної політики Тетяна Острікова. Присутні в залі представники Мінфіну цю інформацію не підтверджували прямо, але й не заперечували. Втім, інформація щодо того, коли саме постанова буде підписана, також не була озвучена під час зустрічі.

На фоні цієї невизначеності у доброї частини присутніх під час зустрічі у міністерстві в коментарях переважали аргументи стосовно неможливості розробки плану реалізації того документу, якого по суті то і немає. І хоча сама можливість обговорити реформу митниці була сприйнята радше позитивно, ніж навпаки, однак не можна сказати, що сама презентована концепція знайшла підтримку. Основна критика дісталась питанню структури, а саме — створення єдиної юридичної особи Міжрегіональної митниці. За планом в областях працюватимуть представництва такої Міжрегіональної митниці, а на рівні районів діятимуть відповідні митні пости. Така постановка питання, на думку розробників концепції, має низку переваг. Це, по-перше, дозволить скоротити кількість адміністративного персоналу і за рахунок того збільшити число оперативних працівників, тобто тих людей, які займаються митним оформлення товарів. По-друге, таким чином митниця отримає нарешті справжнього керівника, а не заступника голови ДФС як це є зараз. Такий підхід Мінфіну підтримав і народний депутат, член комітету ВР з питань податкової та митної політики Андрій Журжій, який, зокрема, зауважив, що така організація структури дозволить вирішити проблему керівників митниць як “царів” в областях. Втім, нардеп був чи не єдиним, хто висловив свою підтримку цій ідеї.

Що ж стосується аргументів проти, то вони загалом не надто помінялись за той місяць часу, який минув з моменту ухвалення відповідної постанови Уряду. А саме звучали наступні зауваження:

- схема, яка передбачає передачу контролю в центр, створить черги та незручності для бізнесу;

- паперова робота для керівника. Зокрема, відзначалось, що якщо зараз Мирослав Продан (в.о. голови ДФС — ред.) підписує по 200 документів в день, то потім керівники підписуватимуть по 20 тис. документів. Хто захоче брати на себе таку відповідальність?”.

- судова проблема. Якщо буде створено єдину юридичну особу, то всі справи по митниці розглядатиме київський суд, який просто завалять такими справами, а самим підприємцям доведеться роками чекати на вирішення свого питання.

Ці аргументи у своєму листі використовували і депутати — члени комітету ВР з питань податкової та митної політики, який вони направили на адресу Кабміну на початку квітня. В ньому вони, до речі, пропонували скасувати відповідні рішення Уряду щодо реформування ДФС. Звучала така пропозиція в дещо видозміненій формі і на вчорашній зустрічі у Мінфіні. Зокрема, пропонувалось завадити підписанню зазначеної вище постанови Уряду про реформування ДФС. Спочатку слід провести обговорення, а вже потім затверджувати ту чи іншу концепцію. Цю думку, зокрема, висловлювали нардеп, член комітету ВР з питань податкової та митної політики Максим Курячий, екс-очільник Державної митної служби України Анатолій Макаренко.

Очевидно, що саме питання підготовки концепції без участі громадськості, депутатів та інших експертів слугувало чи не основною причиною для спалахів обурення. Самі учасники вголос висловлювали думку, що вони не надто задоволені спробою залучити їх вже на цьому етапі та “намаганням легалізувати ту концепцію, яка розроблялась без їх участі”. Ймовірно, градус обговорення був би трохи нижчим, якби хоча б сама концепція до цього часу вже була опублікована. Наразі ж учасникам обговорення надали можливість ознайомитись з презентацією Мінфіну з даного приводу, тобто самого документу ніхто не бачив.

Поряд з емоційними зауваженнями, зібрані на зустріч експерти та депутати, висловлювали і низку своїх пропозицій — думок, про які мова піде нижче.

Позиція №1 — Національна митна служба.

Цю ідею підтримували як окремі присутні на зустрічі народні депутати, так і представники громадянського суспільства, окремі експерти. “Більшість професійних асоціацій підтримують ідею створення Національної митної служби”, - говорить член громадської ради при ДФС Галина Вдовіна.

Прихильники цієї ідеї оперують тим фактом, що на засіданні профільного комітету ВР законопроект про Національну митну службу було розглянуто та схвалено (відповідний законопроект був рекомендований до прийняття ВР за основу в листопаді 2016 р., досі проект на засідання парламенту не виносився — ред.). Відповідно після цього проект буде винесено на розгляд парламенту та прийнято. На думку таких експертів, митну та податкову служби обов'язково слід розділити.

В Мінфіні такий оптимізм стосовно цього законопроекту не поділяють та водночас відзначають, що проект не буде прийнято. Втім, якщо навіть ВР вирішить підтримати цей законопроект, концепція реформування митниці буде скоригована відповідно до прийнятого закону, пояснюють свою позицію в Мінфіні. А.Журжій також не бачить проблеми в цьому. “Як створення єдиної юрособи може потім заважати створенню Національної митної служби?”, - запитує він.

Позиція №2 — Реформа без ідеології.

“Ви робите реформу без ідеології” - звучало від низки присутніх вчора у Мінфіні. Ключова претензія в даному випадку стосується того, що розробники концепції реформи не мають розуміння, чим має займатися митниця. І саме відсутністю такого розуміння спричинені і всі решта проблем, зокрема, і нівельована фактично в документі безпекова функція митниці. Як зазначали окремі доповідачі, “митниця — це не фіскальний орган, це служба охорони кордону держави. Вона не повинна мати податкових планів”.

Звучало таке питання і від Тетяни Острікової, яка наприкінці зустрічі запитувала: “Яка основна функція митниці, виходячи з якої ви писали цю концепцію?”. Відповіді наразі ніхто не почув, оскільки зустріч добігла кінця. Ймовірно, більше деталей стане відомо в процесі роботи над планом реалізації концепції.

Позиція №3 — Відповідальність митників.

Це власне ще одна ідея, яка користувалась популярністю під час обговорення, і стосується вона відповідальності посадовців за свої дії. Як зазначають присутні представники бізнесу, митні брокери і інші їхні колеги, ситуація зараз дійшла до того, що митники прямо кажуть, щоб на них подавали в суд: “ краще я сходжу в суд, ніж мене потім покличуть в прокуратуру. Тим більше, що мені все одно нічого не буде”. Такого типу бесіди, кажуть брокери, можна почути від митників. Тож питання реальної відповідальності за власні дії зараз вже більше, ніж нагальне, і саме з цього, за словами окремих виступаючих, слід було починати ту чи іншу реформу.

Поряд з цим слід зауважити, що присутні на зустрічі представники бізнесу стверджують, що їм не надто важливо, як все буде організовано. Питання в тому як воно працюватиме і наскільки полегшить стан справ для них самих. Для прикладу, те ж "єдине вікно", яке задумувалось як позитив для бізнесу, насправді створює безліч незручностей, оскільки суміжні служби до цього виявились не готовими.

Не можна сказати, що вчора учасники дискусії розішлись задоволеними її результатами, втім точно можна сказати, що робота над реформою митниці в певному плані стартувала. Мінфін, звісно, сподівається на допомогу в розробці плану імплементації концепції, решта ж учасників дискусії радше налаштовані на те, що вони зможуть вплинути на якісне наповнення концепції. Так чи інакше, а роботу розпочато. За словами державного секретаря Мінфіну Євгенія Капінуса, всі зареєстровані для обговорення учасники отримають на пошту саму концепцію та форму для подання своїх пропозицій до формування плану імплементації цього документу. Очікується, що до 3 травня травня ці документи будуть опрацьовані і вже в цей день стартують робочі зустрічі, на яких відповідні пропозиції будуть пророблятись. Після того як буде сформовано певний документ — план реалізації концепції — його знову планують винести на обговорення, щоб скоригувати вже остаточний варіант тексту. Матеріали та документи в Мінфіні обіцяють оприлюднювати безпосередньо на сайті міністерства.

 

Наталія Шнир, TaxLink

Попередня стаття Наступна стаття

Останні новини: