Судова реформа, боротьба зі скрутками, процедурний аспект адміністрування податків та інші актуальні питання на Форумі з непрямого оподаткування

24 Жовтня 2017 (0)
Аа Аа

 20 жовтня у Києві було проведено  другий Всеукраїнський форум з непрямого оподаткування, на якому експерти обговорили актуальні проблеми справляння ПДВ  та акцизного податку, а також у фокусі були деякі аспекти проведення судової реформи. Серед доповідачів форуму провідні юристи, адвокати, судді, представники Верховної Ради України, Міністерства фінансів України, Державної фіскальної служби та громадських організації.

 На думку учасників, непрямі податки в умовах зловживаннями легальними методами податкового впливу мають відігравати основоположну роль у наповненні бюджету та фінансуванні державних витрат у період санації вітчизняної економіки і подальшого її розвитку. Необхідно чітко окреслити межі регулюючої та фіскальної функцій податків з метою уникнення зловживань влади та максимальної вигоди для бізнесу, економіки та суспільства в цілому.

«У проекті бюджету 2018 з приблизно 750 мільярдів гривень надходжень від податків непрямі податки становлять близько 500 мільярдів гривень. Тобто непрямі податки надають бюджету основні фінансові ресурси. І в цьому контексті будь-яка невелика помилка законодавця, Державної фіскальної служби або Міністерства фінансів у правозастосуванні або нормотворчості може призвести до мільярдних збитків», - сказав доктор юридичних наук, президент Асоціації податкових радників, експерт Taxlink, професор кафедри фінансового права юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка Данило Гетманцев. На його думку, фахівці у 2017 році зіткнулися з цілою низкою питань: блокування податкових накладних, субсидій сільськогосподарським товаровиробникам, ПДВ. «Але, крім ПДВ, у структурі податкових надходжень є ще акцизний податок, який не отримує належної уваги з боку законодавця і з боку фахівців, оскільки стосується дуже обмежених ринків, які не включають в себе велику кількість компаній», - зазначив Данило Гетманцев.

"Левова доля реформаторського курсу податкової реформи належить саме полегшенню адміністрування ПДВ", - відзначила радник Міністра фінансів України, голова Проектного офісу реформ Яна Бугрімова, обґрунтувавши  рішення зробити наголос саме на цьому через кількість порушень у відповідній сфері та критичність його бюджетного відшкодування, у т. ч. для іноземних інвесторів. Також залишились осторонь питань, які пов’язані із реєстрацією податкових накладних та системою СМКОР, яка наразі викликає полярні настрої у суспільстві. Було зазначено, що Мінфін постійно протиставляє себе Комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики. Яна Бугрімова наголосила, що насправді питання, які піднімаються у запропонованому ВР законопроекті №7115 не мають нічого спільного з тестовим режимом, який постійно анонсується. Оскільки у самому тексті проекту немає про це жодного слова. А штучна назва "тестовий" має лише значення для приваблення бізнесу, який не розібрався що запропоновано. 

«Основні новації, які пропонує ввести Мінфін в частині ПДВ, стосуються об'єднання двох існуючих реєстрів в один і зміни принципів формування відповідного реєстру, а саме про висновки Державної фіскальної служби, які зараз необхідні для отримання сум відшкодування. Це ланка, яка містить низку корупційних чинників, в результаті реформи планують прибрати і повністю автоматизувати процес», - зазначила Бугрімова.

На її переконання, непрямі податки є вектором у бік якого потрібно рухатися з огляду на їхню  простоту порівняно з прямими податками. «У сфері ПДВ завжди правопорушення, які виявляються в результаті перевірок. Для нас цими правопорушеннями традиційно є скручування. Нашим європейським колегам таке скручування пояснити неможливо. Раніше при виявленні таких порушень знімали податковий кредит. Сьогодні прийнято рішення повністю автоматичного контролю», - сказала вона. Керівник Проектного офісу реформ Мінфіну зазначила, що скарг на автоматичну систему контролю практично немає (з чим не погодилися більшість присутніх).

Кандидат юридичних наук, віце-президент Всеукраїнської асоціації адміністративних суддів, суддя Вищого адміністративного суду України Наталія Блажівська у своєму виступі звернула увагу учасників Форуму на необхідність вивчення та імплементації як законодавчої, так і правозастосовної практики Європейського Союзу. Це є особливо важливим в умовах постійного міжнародного співробітництва. Особливо вона наголосила на використанні практики ЄСПЛ та Європейського суду справедливості. Також вона наголосила на існуванні проблема адміністрування ПДВ не тільки в Україні, а й у ЄС. За даними Європейської комісії різниця між прогнозованими і реальними надходженнями від ПДВ в ЄС протягом останніх років становить близько 160-170 млрд євро в рік. «Це відбувається через зловживання, ухилення, банкрутства, помилки в розрахунках і недосконале адміністрування». Такі цифри і коментар було надано Єврокомісаром з питань економічної і фінансової політики і оподаткування. Тобто проблеми адміністрування ПДВ визнані в Європі на найвищому рівні і визначені як надзвичайно важливі і пріоритетні для цілей європейської економічної політики. Цікавим також є той факт, що різниця між прогнозованими і реальними надходженнями істотно відрізняється в країнах ЄС. Наприклад, у таких «зразкових» країнах, як Швеція, Фінляндія і Нідерланди, які є лідерами в різних рейтингах суспільного благополуччя, прозорості державного управління, привабливості для ведення бізнесу, верховенства права, різниця становить близько 4-5 %, а в країнах, де процеси трансформації та суспільної модернізації все ще тривають (Румунія, наприклад), різниця може досягати 40%.

У своєму виступі Наталія Блажівська звернула увагу на прийнятий Європейською комісією в 2016 році План дій з реформування системи ПДВ і на основні напрями, які закладені змінами: 1) уніфікація правил стягнення та адміністрування ПДВ; 2) боротьба з податковими зловживаннями і спрощення адміністрування; 3) впровадження нових правил, пов'язаних з активним розвитком нових технологій (діджиталізація економіки; розвиток електронної торгівлі).

Крім того, Наталія Блажівська розповіла про останні рішення Європейського Суду справедливості у справах, пов'язаних з ПДВ, які поступово імплементуються  у правозастосовчу практику країн ЄС. Зокрема, податкові органи Бельгії вже імплементували (шляхом роз'яснень) рішення Європейського суду справедливості у справах Barlis і Senatex, суть яких зводиться до підтримки концепції превалювання суті над формою, а це означає, що навіть за наявності певних помилок  у документації, яка є підставою для віднесення сум до податкового кредиту або для відшкодування, податкові органи та суди повинні приділяти увагу дослідженню саме суті економічних операцій, а не використовувати якісь формальні аргументи, пов'язані з неточністю заповнення документів.

Наприкінці Наталія Блажівська ще раз підкреслила глобалізаційну тенденцію розвитку макроекономіки. Тому більшої актуальності набирають питання імплементації надбань іноземних систем до національного правового поля.

Зі свого боку член Комітету Верховної Ради з питань податків і митної політики, народний депутат України Тетяна Острікова звернула увагу на слабкі місця СМКОР. «Бізнес опинився в нерівних умовах за обсягом сплачених податків і за видом діяльності, що є прямим порушенням принципів оподаткування передбачених у Податковому кодексі. Спотворення волі законодавця через введення підзаконних актів призводить до нерівних умов», - зазначила вона.

За словами Тетяни Острікової, яка озвучила думку реального бізнесу,  в системі є багато недоліків. «Навколо цієї системи вже утворилася ціла корупційна схема. Є інформація, що вже знайдено спосіб обходу системи шляхом оплати певного відсотка від обороту. І  система його просто не бачить. Я виступила співавтором законопроекту, який переводить їх у текстовий режим для того, щоб Мінфін міг чітко прописати справжні критерії ризику, а не ті, які легко обходити», - резюмувала вона.

Наступну сесію було присвячено більш практичним питанням з адміністрування непрямих податків, а також аналізу судової практики, і практичного застосування норм Податкового кодексу у адміністративному процесі. Серед виступаючих були експерт Taxlink Мирослава Нечай, віце-президент Асоціації податкових радників, партнер АО «ARZINGER» Павло Ходаковський, кандидат юридичних наук, партнер АО «Саєнко Харенко» Сергій Верланов, суддя окружного адмінсуду міста Києва, член Ради суддів України Руслан Арсірій, суддя Вищого адмінсуду України Валентина Юрченко, суддя Київського адміністративного апеляційного суду, член Правління Асоціації адмінсудів Ірина Желтобрюх, суддя Черкаського окружного адмінсуду, тренер Національної школи суддів України Лариса Трофімова, радник судової практики ЮБ «Єгоров, Пугинський, Афанасьєв і партнери» Арсен Мілютін, суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Богдан Санін та багато інших.

 

Попередня стаття Наступна стаття