Що чекає на власників нерухомості, відмінної від земельної ділянки, починаючи з 1 січня 2016 року?

25 Грудня 2015 (0)
Аа Аа

За правилами набрання чинності рішень місцевих рад щодо встановлення місцевих податків, серед яких власне податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, визначених статтею 12 Податкового кодексу України, прийняті у 2015 році рішення вводяться у дію та починають застосовуватися починаючи з 1 січня 2016 року. До того ж відповідно до пункту 18 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України до 31 грудня 2015 року відбувається формування реєстру платників податку на нерухоме майно. Тобто починаючи вже з 2016 року буде повністю визначено осіб, що  є платниками цього податку та розпочнеться його справляння.

Також варто зазначити, що податок, нарахований за 2015 рік, справляння якого здійснюватиметься у 2016, необхідно буде сплачувати за ставкою не більше 1 відсотку мінімальної заробітної плати відповідно до пункту 33 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України. З 1 січня 2016 року дана норма втрачає чинність, тобто вже в 2017 році податок сплачуватиметься за ставками, визначеними на розсуд місцевих рад у межах розмірів, встановлених Кодексом.

Також відповідно до прийнятого Законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» № 3688 від 22.12.2015, норми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, зазнають певних змін, що наберуть чинності з 1 січня 2016 року.

Серед таких змін:

Об’єкт оподаткування

  • звільнення від оподаткування господарських (присадибних) будівель, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо;
  • заміна поняття неоподатковуваних об’єктів оподаткування «малих архітектурних форм» на «тимчасові споруди торгівельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення» з метою узгодження даного поняття із чинним законодавством. Нагадаємо, що малі архітектурні форми не є об'єктами для здійснення підприємницької діяльності, оскільки відповідно до статті 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» вони є елементами об'єктів благоустрою. Саме тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення використовуються для здійснення підприємницької діяльності відповідно до частини 2 статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;

Пільги

  • позбавлення місцевих ради права збільшувати розмір пільги, на яку зменшується база оподаткування. Тобто розмір пільги може бути лише таким, що вказаний у Кодексі, що дорівнює 60 кв.м. для квартир, 120 кв.м. для жилих будинків і 180 кв.м. для різних типів об’єктів житлової нерухомості – без відповідних змін;
  • місцеві ради не визначатимуть розмір неоподатковуваної площі, тобто така пільга скасовується і не застосовуватиметься при обчисленні суми податку;

Ставки оподаткування

  • збільшення розміру максимальної граничної ставки податку до 3-х відсотків розміру мінімальної заробітної плати, замість 2-х відсотків;
  • додаткова сплата 25000 грн. податку на рік за кожен об’єкт житлової нерухомості загальною площею більше ніж 300 кв. м. (для квартири) та/або 500 кв. м. (для будинку);

Порядок обчислення та сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

  • контролюючий орган не надсилатиме податкове повідомлення-рішення новим власникам після отримання інформації про перехід права власності;
  • введення поняття рад об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад та надання їм усіх повноважень місцевих рад щодо встановлення ставок, пільг і самого податку.

Однак попри зазначені зміни законодавці не усунули критичної проблеми у самому порядку обчислення податку, що при певному збігові обставин може взагалі спричинити неможливість обчислення і сплати податку.

Попередня стаття Наступна стаття