Розміщення відходів можливе лише у спеціально відведених місцях – ГУ ДФС у Рівненській області

15 Квітня 2016 (0)
Аа Аа

15 квітня 2016 року Головне управління ДФС у Рівненській області опублікувало лист від 8 квітня 2016 року № 793/10/17-00-15-03-09 «Про надання податкової консультації», в якому роз’яснило деякі питання розміщення відходів, зокрема у вигляді відходів сільського господарства.

Виходячи з буквального тлумачення норми підпункту 14.1.223 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – ПК України), де вказано, що розміщення відходів – це постійне (остаточне) перебування або захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об’єктах (місцях розміщення відходів, сховищах, полігонах, комплексах, спорудах, ділянках надр тощо), на використання яких отримано дозволи уповноважених органів. Звертаючи увагу на дефініцію поняття «відведені місця чи об’єкти», вміщену в Законі України «Про відходи» від 5 березня 1998 року № 187/98-ВР, ДФС фактично дійшла висновку про те, що об’єкт оподаткування екологічним податком у платника виникає лише у разі розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях [на які отримано дозвіл – прим. авт.].

З точки зору оподаткування екологічним податком така позиція контролюючого органу слугуватиме на користь платників податків. Проте, на наш погляд, тлумачення чинних норм права не дає підстав для того, щоб зробити такий однозначний висновок. Цей факт, в свою чергу, не дозволяє бути впевненим у незмінності висловленої позиції в подальшому.

Так, до 11 березня 2016 року передбачалось видання дозволу на розміщення відходів та відповідних лімітів у порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 року № 1218. Проте вказана постанова була скасована Постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 р. № 118 «Про затвердження Порядку подання декларації про відходи та її форми» (набрала чинності 11 березня 2016 року).

Згідно з Постановою № 118 передбачається певне спрощення дозвільних процедур у сфері поводження з відходами, яке проявляється у тому, що суб'єкт господарювання, кількість утворених відходів у якого не перевищує 1000 умовних одиниць на рік, може не отримувати вказаного дозволу та лімітів.

Показник умовних одиниць розраховується за формулою, вміщеною у вищевказаних актах. Наприклад, при розміщенні гною (враховуючи, що гній відноситься до відходів IV класу небезпеки) дозвіл не потрібно отримувати, якщо кількість утвореного гною на рік не перевищуватиме 1000 тон.

NB! При цьому, обов'язок отримувати дозвіл на утворення відходів залишається для суб'єктів господарювання, обсяг утворених відходів у якого перевищує 1000 умовних одиниць на рік (хоча порядок отримання такого дозволу втратив чинність).

Це означає, що наявність/відсутність дозволу на розміщення відходів не може прямо вказувати на здійснення/нездійснення їх розміщення.

Враховуючи вищезазначені зміни до законодавства України про відходи, норму щодо їх розміщення, відображену в підпункті 14.1.223 пункту 14.1 статті 14 ПК України, на наш погляд, можна тлумачити двома шляхами:

  • розміщенням відходів слід вважати їх постійне (остаточне) перебування на території платника податку у разі, якщо ПЗУВ, розрахований за формулою, перевищує 1000 умовних одиниць, а якщо цього показника не досягнуто, то суб'єкт господарювання розміщення відходів не здійснює;
  • розміщенням відходів слід вважати їх постійне (остаточне) перебування на території платника податку, а у разі, якщо ПЗУВ, розрахований за формулою, перевищує 1000 умовних одиниць, то такому платнику податків додатково потрібно отримати дозвіл на утворення та розміщення відходів.

Практика з цього питання ще не є сформованою, зважаючи на останні законодавчі зміни. Ми, в свою чергу, не можемо повністю погодитись з тим, що відсутність дозволу на розміщення відходів вказує на відсутність факту їх розміщення з огляду на те, що наявність такого дозволу при розміщенні відходів наразі не є обов'язковою (і, як наслідок, не є визначальним показником здійснення такого розміщення).

Водночас дозвіл на розміщення відходів є не єдиним критерієм для кваліфікації розміщення відходів, на що звертає увагу судова практика. Детальніше з матеріалом Ви можете ознайомитись за посиланням: http://taxlink.ua/ua/analytics/item/19886.

Попередня стаття Наступна стаття