Результати невдалого лобізму інтересів, або чому ЄС вимагає 700 млн євро від 35 компаній

14 Січня 2016 (0)
Аа Аа

Європейська комісія визнала незаконною бельгійську податкову схему «надлишкового прибутку». Як наслідок – 35 мультинаціональних компаній мають загалом сплатити близько 700 млн €.

Європейська комісія зробила висновок, що вибіркові пільги, надані Бельгією учасникам транснаціональних компаній за схемою «надлишкового прибутку», суперечать праву ЄС в аспекті правил державної підтримки (статті 107 Договору про функціонування Європейського Союзу).

Така схема дозволяє юридичним особам, які були частиною мультинаціональних компаній, зменшити базу корпоративного податку на 50 – 90 %. У той же час одиночні компанії, які не є частиною групи і працюють тільки на території Бельгії, не можуть отримувати аналогічні пільги.

«Це викривлює конкуренцію, ставлячи невеликі компанії, які не є транснаціональними, в нерівні [з транснаціональними компаніями] умови,» – заявила член Європейської комісії Маргарет Вестагер.

Вперше схема «надприбутку» була представлена в законодавстві Бельгії в 2005 році і позиціонувалась під логотипом «Тільки в Бельгії». Вона ґрунтувалася на принципі «витягнутої руки» в такій інтерпретації: прибутки, отримані компанією, яка є частиною транснаціональної групи компаній, порівнюються з прибутками, отриманими компанією, яка діє за аналогічних економічних умов і не є транснаціональною. У випадку, якщо прибутки першої компанії перевищували, вона мала право сплатити корпоративний податок з суми, яка відповідала прибутку другої компанії.

Впровадження такої схеми аргументувалося тим, що не повинні оподатковуватися в Бельгії прибутки, отримані виключно завдяки тому, що компанія має розвинену мережу за кордоном, оскільки за аналогічних умов компанія без такої мережі отримувала прибутки у меншому розмірі. Такі надприбутки мали б бути розподілені між членами групи в економічно справедливий спосіб і оподатковуватися там, де вони виникають.

Крім того, уряд Бельгії стверджував, що оподаткування надприбутків призвело би до подвійного оподаткування. Проте, ніякого узгодження з іншими державами не відбувалося: коригування бази здійснювалося в односторонньому порядку, без з’ясування, чи оподатковується такий прибуток в іншій державі. Компаніям не потрібно було пред’являти жодних доказів виникнення або хоча б ризику виникнення подвійного оподаткування. Внаслідок цього, на практиці виникало «подвійне неоподаткування».

Дослідження схеми «надприбутків» Європейською комісією проводилося з лютого 2015 року. З того часу дія відповідних норм була призупинена. За результатами розгляду податкової політики Бельгії, Комісія зобов’язала державу відмовитися від такої схеми, а також стягнути з компаній, які встигли скористалися преференціями, податки, які не були сплачені внаслідок застосовування схеми «надприбутків».

Точну суму має визначити уряд Бельгії, проте, за приблизними розрахунками Європейської комісії, обсяг досягає 700 млн €.

Джерело: europa.eu

Попередня стаття Наступна стаття