Податкові перевірки за ухвалами суддів: потрібно апеляційне оскарження?

TaxLink продовжує публікувати думки суддів стосовно депутатської ініціативи в частині регламентації процедури розгляду клопотання слідчого / прокурора про призначення позапланової податкової перевірки. На сьогодні КПК відповідних норм не містить.

Як відзначають у Шевченківському районному суді м. Києва, відповідна ініціатива (законопроект № 6482 – ред., зареєстрований наприкінці травня 2017 р.) врегульовує спірні моменти, які на цей момент виникають при вирішенні питання про призначення позапланових перевірок за ухвалами слідчих суддів. Така позиція є досить поширеною серед суддів, які, приймаючи рішення, керуються, зокрема, нормами ПК України, якими призначення відповідної перевірки на підставі судового рішення якраз і врегульовано. Це у свою чергу є причиною різної судової практики з питань призначення перевірок за ухвалами слідчих суддів, оскільки частина представників судової гілки влади підтримує позицію, що відсутність у КПК норм має наслідком відсутність у слідчих суддів повноважень для призначення таких перевірок.

Так, на підтвердження цього тезису суддя Оболонського районного суду м. Києва Микола Місечко відзначає таке: «Законопроект № 6482, на моє власне переконання, вирішить не тільки спірні моменти, які виникають при призначенні податкових перевірок за ухвалами слідчих суддів, а й взагалі надасть право на її призначення, зважаючи на вимогу, закріплену в частині третій статті 9 КПК України». Разом з тим суддя нагадує, що хоча в КПК і немає таких норм зараз, однак проведення перевірок за рішенням суду передбачено частинами шостою, сьомою та тринадцятою статті 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», а також підпунктом 78.1.11 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України.

Водночас у Шевченківському райсуді Києва також відзначають, що доцільно було б у законопроекті врегулювати питання з приводу того, чи підлягають такі ухвали слідчих суддів (про призначення перевірок – ред.) апеляційному оскарженню. Поки цей пункт у проекті № 6482 відсутній, однак не виключено, що така норма може з’явитися пізніше, адже поки документ ще навіть не обговорювався в комітетах ВР. Тут слід відзначити, що сьогодні вже є рішення апеляційної інстанції, яка дійшла висновку, що хоча в КПК зараз і не врегульовано питання призначення відповідних перевірок і відповідно їх оскарження як таке, однак особу не можна позбавляти права на апеляційне оскарження ухвали про призначену перевірку (докладніше про це тут).

«При цьому звертаємо Вашу увагу на те, що судді наділені правозастосовною функцією і у випадку прийняття законодавчим органом за результатами розгляду вказаного законопроекту відповідного Закону його норми в частині, що не будуть суперечити Конституції України, підлягатимуть обов’язковому правозастосуванню», - зауважує також голова Шевченківського райсуду столиці Олег Савицький.

Нагадуємо, відповідно до проекту призначення позапланової виїзної ревізії, позапланової перевірки включено до заходів забезпечення кримінального провадження. КПК також збираються доповнити окремою главою – 18-1 «Призначення позапланової виїзної ревізії, позапланової перевірки». Цю ініціативу вже розкритикував нардеп Андрій Журжій, який готує законопроект протилежного змісту – щодо виключення відповідних норм із податкового законодавства зокрема.

Про думку інших суддів з питань призначення податкових перевірок читайте за посиланням: Податкові перевірки за ухвалами суддів: процедуру потрібно внормувати?

Попередня стаття Наступна стаття