Оскарження, альтернативне вирішення спорів та розгляд заперечень у проекті податкової реформи від Міністерства фінансів України

Аа Аа

Відповідно до проекту податкової реформи від Міністерства фінансів, значних змін має зазнати процедура адміністративного оскарження рішень контролюючих органів. Оглядово зупинимось на основних тезах законодавчих ініціатив.

 

Адміністративне оскарження

Процедура адміністративного оскарження скорочена до однієї інстанції. Проект податкової реформи передбачає, що скаргу в межах процедури адміністративного оскарження потрібно буде подавати одразу до Державної фіскальної служби України. Базовий строк розгляду скарги пропонується встановити на рівні 20 робочих днів (замість 20 календарних днів, що діють зараз).

Конкретизуються підстави, наявність яких дозволяє продовжити строк розгляду скарги. Проект закону такими підставами визначає:

  • необхідність витребування від контролюючого органу додаткових документів, необхідних для розгляду скарги;
  • подання заяви про застосування процедури альтернативного вирішення податкових спорів.

Однією з підстав для закінчення процедури адміністративного оскарження визнаватиметься досягнення угоди про грошові зобов'язання в межах процедури альтернативного розгляду спорів.

 

Альтернативне вирішення спорів

На базі Державної фіскальної служби України пропонують створити Апеляційну раду, до складу якої входитиме по представнику з Державної фіскальної служби, Міністерства фінансів України та Ради бізнес-омбудсмена.

Подати заяву на альтернативне вирішення спору можна у разі, якщо сума, визначена в податковому повідомленні-рішенні, перевищує 10 млн. грн. За результатами розгляду такого спору сторони можуть дійти згоди щодо:

  • іншої, ніж зазначена в акті перевірки, кваліфікації порушення, вчиненого платником податків;
  • нової оцінки обставин, встановлених перевіркою.

Така інформація закріплюється в протоколі про досягнення угоди про грошові зобов'язання, на підставі якого підписується сама угода.

Важливо!

Якщо платник відмовляється підписувати угоду про грошові зобов’язання – процедура альтернативного вирішення спорів і одночасно адміністративне оскарження закінчуються не на його користь. Якщо ж угоду відмовлятиметься підписати представник контролюючого органу – скарга вважатиметься задоволеною.

Досягнення угоди про грошові зобов'язання відбувається протягом 10 днів після її підписання.

 

Розгляд заперечень

У проекті податкової реформи закладено деякі зміни щодо порядку розгляду заперечень на акт перевірки. Так, відповідно до пропонованого пункту 88.7 статті 88 ПК України, заперечення на акт (довідку) перевірки необхідно буде подавати до органу, який склав такий акт (довідку).

У такому нововведенні можна віднайти як свої плюси, так і мінуси. З одного боку розгляд заперечень відбуватиметься тим органом, який прийняв акт, проте з іншого – це значно ускладнює можливість забезпечення присутності представників платника при розгляді заперечень (мова йде про платників з розгалуженою структурою представництв на місцях, юридична підтримка яких здійснюється за місцем розташування основного офісу).

При цьому пропонований проект містить в собі норму про те, що контролюючий орган, який розглядає заперечення, приймає рішення про визначення зобов’язань «з урахуванням висновку контролюючого органу вищого рівня за результатами розгляду заперечень платника податків». Проте, як вже зазначалося вище, заперечення подаються не до контролюючого органу вищого рівня, а до органу, який склав акт (довідку) за результатами перевірки. Механізм отримання такого висновку в проекті реформи не напрацьований.

Попередня стаття Наступна стаття