Огляд "узгоджених" змін щодо податку на доходи фізичних осіб у проекті закону № 3630

Аа Аа

Згідно із зареєстрованим 11.12.2015 р. у Верховній Раді України законопроектом № 3630 «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні» (далі – Проект), який є попередньою версією компромісного варіанту Податкового кодексу України, деякі норми щодо оподаткування ПДФО зазнали змін у порівнянні із версією Міністерства фінансів, запропонованою на минулому тижні.

Ставки податку

Зміна розміру базової ставки

Встановлюється інший, ніж раніше запропонований Міністерством фінансів, розмір базової ставки ПДФО, а саме:

  • з 01.01.2016 р. по 31.12.2016 р. – розмір ставки податку становить 18 % (згідно з пунктом 4 Підрозділу 1 Розділу ХVI «Перехідні положення» Кодексу в новій редакції);

  • з 01.01.2017 р.  – 17 % (згідно з пунктом 161.1. статті 161 Кодексу в новій редакції).

 

[скрыть]

 

Ставка для оподаткування пенсій

Для пенсій, розмір яких перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року впроваджується ставка податку в розмірі 15 % від суми такого перевищення.

Визначення граничного розрахункового доходу

Сума граничного розрахункового доходу є величиною, що використовується як базовий (максимальний) показник розміру доходу, що не включається до загального оподатковуваного доходу платника податку, а також застосовується для визначення наявності/відсутності права на отримання податкової соціальної пільги.

Показники формули, за якою обчислюється сума граничного розрахункового доходу, змінено. Так, вказана гранична сума визначається виходячи з розміру мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 3,0 (а не 1,4, як в попередній редакції) та округленого до найближчих 10 гривень.

Таким чином, збільшується сума доходів, що не включається  в оподатковуваний дохід, а також збільшується сума, що використовується для визначення наявності/відсутності права на отримання податкової соціальної пільги.

Податкова соціальна пільга (ПСП)

Обмеження суми доходу

Знов повернулись до передбаченого чинним законодавством визначення розміру доходу, при перевищенні якого право на отримання податкової соціальної пільги не виникає. Різниця лише в тому, що розмір такого доходу буде більшим, про  що сказано в попередньому пункті.

Зменшено базовий розмір ПСП

Базовий розмір ПСП становить 50 % розміру мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року (на відміну від запропонованих раніше 100 %).

Отримувачі ПСП

До переліку платників податків, які мають право на отримання ПСП не входять особи, які провадять незалежну професійну діяльність та фізичні особи – підприємці (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування).

Це правило передбачено і чинним ПК України, але проектом Міністерства фінансів України пропонувалось включити вказаних осіб до числа тих, хто має право на ПСП.

Зміни в оподаткуванні доходів від продажу власної сільськогосподарської продукції

Впроваджено оподаткування доходів від продажу плодів

Кодекс доповнено нормою, відповідно до якої доходи від продажу горіхів волоських, грибів, суниці, полуниці, журавлини, чорниці та інших плодів визначених Кодексом товарних позицій згідно з УКТ ЗЕД, підлягають оподаткуванню на загальних підставах. 

Постачаєте с/г продукцію за кордон – сплатіть ПДФО!!!

Дуже несподівана і не досить зрозуміла, як на наш погляд, норма пропонується проектом № 3630.

Суть її полягає в тому, що у випадку, якщо сільськогосподарська продукція, що придбана суб’єктом господарювання у платника податку, в подальшому постачається за митну територію України, то доходи такого платника податку (фізичної особи) від продажу такої продукції підлягають оподаткуванню на загальних підставах.

При цьому, суб’єкт господарювання, виступаючи податковим агентом, зобов’язаний сплатити до бюджету загальну суму податку, нарахованого за базовою ставкою, із загальної вартості сільськогосподарської продукції, яка вивозиться за межі митної території України, без персоніфікації платників податків – отримувачів доходів, від продажу  сільськогосподарської продукції.

Виникає питання, а чи має місце в описаному вище випадку взагалі оподаткування ПДФО, адже податок утримується не за рахунок платника, а сплачується з власних коштів податкового агента, до того ж відсутня персоніфікація особи, яка отримала дохід від продажу с/г продукції. Чи не нагадує це «прихований» податок при експорті с/г продукції?..

Щодо сплати ПДФО

Передбачається норма, відповідно до якої ті платники податку, які звернулись із заявою про перенесення граничного строку подання декларації до 31 грудня року, наступного за звітним (це стосується випадків підтвердження доходів з іноземних джерел), і яким цей строк перенесено, зобов’язані самостійно сплатити суму податку протягом 10-ти календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку.

В іншому норми щодо ПДФО залишились незмінними у порівнянні з редакцією,  раніше оприлюдненою Міністерством фінансів України.

Проектом передбачено, що майже всі норми ПК України щодо оподаткування ПДФО, до яких вносяться зміни, набувають чинності з 01.01.2016 р., а не з 01.04.2016 р., як це визначено для  набуття чинності новою редакцією Кодексу в цілому.

Попередня стаття Наступна стаття