НБУ анонсує обговорення ряду нововведень для вдосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг та фінансових установ

Аа Аа

Національний банк акцентує увагу на законопроекті про вдосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг та фінансових установ, який зараз готується до слухання у другому читанні.

Таке повідомлення зробила заступник голови НБУ Катерина Рожкова на міжнародній конференції «Захист прав споживачів фінансових послуг: шлях до розбудови довіри», яка була організована USAID спільно з Національним банком.

«Прийняття законопроекту дозволить створити правове підґрунтя взаємодії населення з банками та фінансовими компаніями за європейським зразком. НБУ отримає мандат на впровадження фінансової обізнаності та повноваження визначати і контролювати мінімальний обсяг інформації, яка має надаватися споживачеві щодо кожного виду банківських послуг, якщо це не врегульовано законом», – зазначила Катерина Рожкова.

Було зазначено, що для відновлення довіри до фінансового сектору необхідно, щоб парламент, крім законопроектів 2456-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг» та 6027-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України про відновлення кредитування», розглянув та підтримав би ще й проект закону про фінансового омбудсмена.

Створення інституту фінансового омбудсмена є актуальним, оскільки за даними Єдиного державного реєстру судових рішень розгляд справи споживачів фінансових послуг  триває не менше року. За рік суди розглядають близько 70 тис. скарг, тож ні про регулярну систематизацію практики, ні про ретельність підходу до кожної справи не йдеться.

Крім того, за оцінками фахівців, чи не у 90 % випадків до суду можна було взагалі не йти, врегулювавши спір до судового розгляду. При цьому втрат зазнають споживачі фінансових послуг, банки, страхові та інші фінансові компанії.

Дослідження програми USAID свідчать, що до 30 % споживачів, зіткнувшись зі спором, відмовляються від подальшого користування фінансовими послугами.

Інститут фінансового омбудсмена – спеціальний орган, який забезпечить позасудове врегулювання спорів між надавачами фінансових послуг та споживачами.

«Національний банк підтримує ідею запровадження інституту фінансового омбудсмена. З його допомогою споживачам фінансових послуг стане значно простіше знаходити спільну мову з фінансовими установами та вирішувати конфліктні ситуації», – прокоментувала Катерина Рожкова.

 Метою прийняття цих законопроектів разом із уже прийнятим Законом України «Про споживче кредитування» є наближення захисту прав споживачів в Україні до європейських стандартів, а також сприяння зростанню фінансового ринку. 

Попередня стаття Наступна стаття