Міжнародний індекс конкурентоспроможності оподаткування 2017

10 Листопада 2017 (0)
Аа Аа

На фоні щорічного рейтингу країн за рівнем інвестиційного клімату Doing Business, до складу якого входить показник Paying Taxes, мало хто звернув увагу на ще один досить цікавий рейтинг - Міжнародний індекс конкурентоспроможності оподаткування.

Міжнародний індекс конкурентоспроможності оподаткування (ITCI) намагається виміряти відповідність податкових систем розвинених країн двом важливим критеріям: конкурентоспроможності та нейтральності.

Конкурентоспроможний податковий кодекс на думку авторів цього рейтингу - це той, у якому підтримуються низькі ставки податків. У сучасному глобалізованому світі капітал дуже мобільний. Підприємства можуть інвестувати у будь-яку країну. Це означає, що підприємства шукатимуть країни з нижчими податковими ставками, щоб максимізувати прибутки. Якщо в одній країні ставка податку занадто висока, це сповільнить економічне зростання цієї країни і стимулюватиме інвестування в інші ринки.

Крім того, високі граничні податкові ставки можуть призвести до ухилення від сплати податків. Нейтральний податковий кодекс є єдиним, який прагне збільшити дохід і при цьому прагне до найменшого спотворення конкуренції. Це означає менше податкових пільг для певних галузей та конкретних компаній або навіть їх відсутність

Податковий кодекс, який є конкурентним і нейтральним, сприяє стабільному економічному зростанню та інвестиціям при достатньому збільшенні доходів державного бюджету.

Є багато чинників, не пов'язаних з податками, які впливають на економічні показники країни. Тим не менш, податки відіграють важливу роль у підтримання здоров'я економіки. Для того, щоб визначити, чи є податкова система країни нейтральною та конкурентоспроможною, міжнародний індекс конкурентоспроможності оподаткування розглядає більше ніж 40 показників податкової політики. Індекс розглядає корпоративні податки, податки на доходи фізичних осіб, податки на споживання, податок на майно та режим оподаткування доходів, отриманих за кордоном. ITCI дає комплексне уявлення про те, як порівнювати податкові кодекси розвинутих країн, пояснює, чому певні податкові кодекси, на думку видання Tax Foundation виділяються як хороші чи погані моделі.

Четвертий рік поспіль податковий кодекс Естонії визначається як найкращий в ОЕСР. Найвища оцінка Естонії зумовлена чотирма позитивними особливостями її податкового кодексу. По-перше, це 20-відсоткова ставка податку на розподілений прибуток. По-друге, у нього є фіксована 20-відсоткова ставка податку на індивідуальний дохід, що не поширюється на особистий дохід від дивідендів. По-третє, податок на нерухомість застосовується лише до вартості землі, а не до вартості нерухомого майна. Нарешті, Естонія застосовує територіальний принкип оподаткування, за яким від оподаткування звільняється 100 відсотків прибутку, отриманого вітчизняними корпораціями за кордоном лише з деякими обмеженнями.

Незважаючи на те, що податкова система Естонії є унікальною в ОЕСР, податкові системи інших провідних країн отримують високі оцінки через високі показники у одній або кількох основних категоріях. Нова Зеландія має порівняно плоску та низьку ставку податку на доходи фізичних осіб і також звільняє доходи від операцій з капіталом, добре структурований податок на майно та податком на додану вартість з шорокою базою оподаткування. Латвія, яка нещодавно приєдналася до ОЕСР, має відносно низьку ставку податку на прибуток підприємств у 15 відсотків, швидке відшкодування витрат та плоску ставку податку на доходи фізичних осіб. Швейцарія має відносно низьку ставку податку на прибуток підприємств (21,1%), низький податок на споживчі товари та відносно плоску ставку податку на доходи фізичних осіб, що звільняє доходи від операцій з капіталом від оподаткування. Швеція має ставку оподаткування податку на прибуток у 22 відсотки без податку на майно та податку на розкіш, а також добре структурований податок на додану вартість та податок на доходи фізичних осіб

Четвертий рік поспіль Франція має найменш конкурентну податкову систему в ОЕСР. Вона має один з найвищих податків на прибуток підприємств в ОЕСР (34,4 відсотка), високий податок на майно і податок на фінансові операції. Франція також має високі, прогресивні податки на доходи фізичних осіб, які застосовуються як до дивідендів, так і до доходу від приросту капіталу.

Загалом, країни, які погано оцінюються індексом, встановлюють відносно високі граничні ставки корпоративного податку. У всіх п'яти країнах, розташованих у нижній частині рейтингу, вищі ставки корпоративного податку перевищують середні показники. Виключенням є Польща зі ставкою 19%. Крім того, всі п'ять країн мають високі податки на споживання, із ставкою 20 відсотків і вище, за винятком Чилі – яка має 19-відсоткову ставку ПДВ.

Попередня стаття Наступна стаття