Малий бізнес на спрощеній та загальній системі оподаткування 2016: переваги, особливості, недоліки.

05 Січня 2016 (0)
Аа Аа

До Нового року в чергове парламент подарував нам нову серію українського реаліті-шоу під назвою «податкова реформа». Напевно найбільше дискусій точилось навколо питання оподаткування малого та середнього бізнесу, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.

Неодноразово ми характеризували проекти Міністерства фінансів України та Комітету, потім їх компромісний проект, потім проект «компроміс компромісу», останній, який у свою чергу, був поданий до Верховної Ради України і проголосований. Зміни набрали чинності з 1 січня 2016 року.

Відразу скажемо, не так багато змін стосуються малого та середнього бізнесу, отож чогось особливо нового єдинникам чекати не варто, адже механізм справлення податку, чи то на жаль, чи на радість платникам залишився той самий.

Основна зміна полягає у підвищенні ставки на 1% та зменшенні обсягу доходу для перебування на спрощеній системі оподаткування з 20 млн. грн. до 5 млн. грн. На нашу думку, таке зменшення має позитивні моменти, адже першочерговою задачею спрощеної системи оподаткування було створення позитивного податкового клімату для мікробізнесу. Тільки з часом і  зі змінами у Податковому кодексі України збільшувались критерії обсягу доходу, а з ними й кількість платників податків, які застосовували спрощену систему. Це дозволяло оптимізовувати податкове навантаження для бізнесу, а разом з тим, зменшення податкових надходжень до бюджету. Тому не дивно чому уряд разом з парламентом зменшив обсяг доходу до 5 млн. грн.

Тут же хотілось зазначити, що якщо Ви є фізичною особою – підприємцем і Ваш дохід перевищить 5 млн. грн., то Ви будете зобов’язані перейти на загальну систему оподаткування (стаття 177 ПК України). Насправді загальна система не така й жахлива, як її малюють.

На відміну від спрощеної системи, де об’єктом оподаткування є дохід, об’єктом оподаткування на загальній системі є дохід, який вираховується, як дохід мінус документально підтверджені витрати. Звісно, в такому випадку податковий орган пильно слідкуватиме за Вашими витратами. Але якщо дійсно витрати рівні доходу, то Ваш об’єкт оподаткування може бути нижчим, ніж на спрощеній системі оподаткування. І ставка становитиме 18 %.

Наприклад, отримали дохід на суму 1 млн. грн. Витрати становлять 850 тис. грн. Об’єкт оподаткування складає 150 тис. грн., до якого застосовується ставка 18 %. Сума податку становитиме 27 тис. грн. Але в цьому випадку все залежить від суми витрат, які здійснює суб'єкт господарювання.

Якщо Ви перебуваєте на спрощеній системі оподаткування і отримали такий же дохід, то сума податку становить 30 тис. грн. (ставка 3 %), 50 тис. грн. при ставці 5 %.

Звичайно, загальна система оподаткування має свої недоліки, наприклад, якщо підприємство сплачувало ПДВ у складі єдиного податку, то переходячи на загальну систему потрібно буде зареєструватися платником ПДВ у обов’язковому порядку (якщо дохід дорівнює  або перевищує 1 млн. грн.) або у добровільному (стаття 182 ПК України).

Проте значним плюсом є те, що не передбачено обмежень для здійснення господарської діяльності та дозвіл надавати послуги, здійснювати продаж товарів юридичним особам.

Отже, підводячи підсумки у битві за кращий варіант реформи, можна відзначити, що чогось особливо нового малому та середньому бізнесу чекати не варто, але й старих проблем бізнес не позбавлено. Проте розслаблятися не потрібно, адже парламент спільно з урядом на другий квартал поточного року готує чергову серію податкової реформи і нам залишається надіятись, що нарешті з’явиться світло в кінці тунелю, і депутати створять сприятливі та стабільні податкові умови для ведення бізнесу.

Попередня стаття Наступна стаття