"Компроміс" щодо спрощеної системи оподаткування

Після презентації Міністерством фінансів України свого бачення податкової реформи, в суспільстві виникло напевно найбільш дискусійне питання щодо пропонованих змін спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності. Міністерством було запропоновано категорично інше бачення реформування даного податку, ніж пропоноване Комітетом Верховної Ради України з питань податкової та митної політики. Після численних дискусій на Національній раді реформ було затверджено спільне рішення щодо спрощеної системи. За основу був взятий раніше презентований Проект Міністерства фінансів України з внесенням незначних правок.

11 грудня 2015 року Кабінет Міністрів України вніс Проект Закону «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні» до Верховної Ради України і був зареєстрований під № 3630.

З оглядом презентованого Міністерством Проекту можна ознайомитися за посиланням.

Так, правки торкнулися наступного:

Умови перебування на спрощеній системі залишаються в першому варіанті Міністерства

група «А» – фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 300 000 гривень.

група «В» – фізичні особи – підприємці, які відповідають сукупності таких критеріїв:

  • не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не перевищує 10 осіб;
  • річний обсяг доходу не перевищує 2 000 000 гривень.

група «С» – сільськогосподарські товаровиробники, які відповідають сукупності таких критеріїв:

  • частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків;
  • річний обсяг доходу за попередній податковий (звітний) рік не перевищує 2 000 000 гривень.

Хоч і останні обіцяли піти на поступки суспільства і збільшити критерій перебування на групі «В» з пропонованого 2 000 000 грн. до 3 000 000 грн. або 3 500 000 грн., проте в кінцевому результаті так і залишили першочерговий варіант.

Змінено об’єкт оподаткування для платників податку групи «В»

З пропонованого Міністерством проекту вилучено норму, яка дозволяла зменшити дохід на суму податкової соціальної пільги.

Тепер база оподаткування становитиме, як дохід, який розраховується як різниця між отриманим доходом та витратами, визначеними шляхом застосування до суми отриманого доходу коефіцієнта.

Змінено розмір коефіцієнта і він складає:

  • 0, 85 – у 2016 році;
  • 0, 85 – у 2017 році;
  • 0, 65 – у 2018 році;
  • 0, 45 – у 2019 році.

Ставка податку

Зменшено ставку податку для платників групи «В» з раніше пропонованих 20% до 18%. Ставка 17% становитиме з 2017 року.

Також ставку 18% (17% з 2017 року) застосовуватимуть платника єдиного податку групи «А» до:

  • до суми перевищення обсягу доходу;
  • до доходу, отриманого від провадження діяльності, не зазначеної у реєстрі платників єдиного податку;
  • до доходу, отриманого при застосуванні іншого способу розрахунків, ніж передбачений для платників єдиного податку;
  • до доходу, отриманого від здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування;
  • до доходу, отриманого платниками групи «А» від провадження діяльності, яка заборонена для платників єдиного податку.

Ставки єдиного податку для платників групи «В» становитиме 18% (17% з 2017 року) без використання коефіцієнта:

  • до суми перевищення обсягу доходу;
  • до доходу, отриманого при застосуванні іншого способу розрахунків, ніж передбачений для платників єдиного податку;
  • до доходу, отриманого від здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування.

Реєстратор розрахункових операцій

Зміни з першим варіантом Проекту від Міністерства торкнулися щодо РРО.

Група «А» – зобов’язані застосовувати РРО з 1 січня 2019 року;

Група «В» - зобов’язані застосовувати РРО з 1 липня 2016 року.

Також встановлено, що 75 відсотків вартості реєстраторів розрахункових операцій, придбаних після 1 січня 2016 року платником єдиного податку груп «А» та «В», компенсується платнику єдиного податку, у тому числі за рахунок коштів місцевих бюджетів за місцем податкової адреси такого платника єдиного податку. Порядок надання такої компенсації встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пропонується встановити, що платники єдиного податку другої і третьої (фізичні особи - підприємці) груп  в редакції ПК України, що діяла до 1 січня 2016 року, які з 1 січня 2016 року застосовуватимуть спрощену систему оподаткування у складі платників єдиного податку групи  «В» і які з 1 січня 2015 року до 30 червня 2015 року включно почали застосовувати у власній господарській діяльності зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій, з дати початку застосування реєстраторів розрахункових операцій до 1 січня 2017 року звільняються від проведення перевірок з питань дотримання порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій.

Перехідні положення

Фізичні особи - платники єдиного податку другої-третьої груп, які перебували на обліку в контролюючих органах до 1 січня 2016 року з 1 січня 2016 року вважаються платниками єдиного податку групи «B».

Платники єдиного податку групи «В», які сплачували єдиний податок у 2015 році у складі другої групи платників єдиного податку, і мали почати застосовувати реєстратори розрахункових операцій з 1 січня 2016 року у відповідності до пункту 296.10 статі 296 ПК України у редакції, що діяла до 1 січня 2016 року, застосовують реєстратори розрахункових операцій з 1 січня 2016 року.

Платники єдиного податку групи «В», обсяг доходу яких у першому календарному кварталі 2016 року перевищив 1 000 000 гривень застосовують реєстратор розрахункових операцій з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення.

Попередня стаття Наступна стаття