Як новий КАСУ вплине на розгляд податкових спорів? (коментує суддя)

Новий Кодекс адміністративного судочинства, проект якого зараз знаходиться у парламенті, має на меті зекономити процесуальний час та уніфікувати судову практику. Задля забезпечення цих цілей в проекті є низка механізмів, які можуть суттєво спростити розгляд податкових спорів в адмінсудах.

Відповідні новації проаналізувала суддя Вищого адміністративного суду України Наталія Блажівська під час зустрічі з бізнесом, організованої в ГУ ДФС в м. Києві.

Новація № 1. «Нескладні» справи

Справи незначної складності – це справи, де рішення суб’єкта владних повноважень про стягнення не перевищує 500 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а також типові справи, мова про які піде пізніше, та справи, які сам суддя визначив як справи незначної складності. Такі справи суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше 60 днів з дня відкриття провадження у справі.

У контексті цього питання суддя звертає увагу на дещо відмінний від звичного для сторін алгоритм розгляду питання в суді – «подання позовної заяви – подання заперечень». При цьому заперечення суб’єкт владних повноважень може як подавати, так і відмовитись від нього. Проект натомість вводить нове поняття – заява по суті справи. За словами Н. Блажівської, це звичайна позовна заява, на яку потрібно буде подавати відзив, після цього – подається відповідь на відзив і лише потім – заперечення. «Це абсолютно новий інструмент, - говорить суддя ВАСУ, - який вже зараз має спонукати бізнес дотримуватись принципу належної податкової обачності від початку».

З урахування нового алгоритму дій, зокрема можливості подачі відповіді на відзив, суддя радить уважно ставитись до формування доказової бази.

Неподання суб’єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову. «Тобто цей кодекс (проект – ред.) стимулює не лише позивача, а й покладає  додаткові обовязки на суб’єктів владних повноважень», - зауважує Н. Блажівська.

Новація № 2. Судова медіація

Сторони зможуть врегулювати свій спір за участю професійного судді, але за межами судового розгляду. Суддя допомагатиме сторонам вирішити свій конфлікт шляхом проведення зустрічей та консультацій, в т. ч. у режимі відеоконференції.

Допомагатиме сторонам суддя, який готував цю справу до підготовчого засідання.

Як зауважує Н. Блажівська, для прикладу, в Канаді спір у такому порядку не може вирішувати той суддя, до якого він потрапив. Але, враховуючи ситуацію з навантаженням на українських суддів, логічним є погодитися з позицією розробників проекту в частині, що врегулюванням спору займатиметься той суддя, який готував справу до підготовчого засідання.

Новація № 3. Докази

По-перше, в адміністративних справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

По-друге, чітко визначено, що докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати їм надати докази та збирати докази з власної ініціативи.

Це важливо з огляду на те, зазначає суддя, що зараз є певне невірне тлумачення частини другої ст. 71 КАСУ, відповідно до якої обов’язок доказування покладено на суб’єкта владних повноважень. Це не зовсім правильно, говорить Н. Блажівська, звертаючи увагу на положення частини першої ст. 71 Кодексу в чинній редакції, яка говорить про те, що кожна сторона має довести ті обставини, на які вона посилається.

По-третє, докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, що їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї. Це, на думку Н. Блажівської, буде дисциплінувати учасників, а процес розгляду питання не затягуватиметься.

Новела № 4. Зразкові справи

Мова йде про типові адміністративні справі, прийняті для розгляду Верховним Судом як судом першої інстанції для постановлення зразкового рішення. Так, відповідно до проекту, якщо у провадженні одного або декількох адмінсудів перебуває 10 або більше типових адмінсправ, суд, який розглядає одну чи більше таких справ, може звернутися до ВС з поданням про розгляд однієї з них Верховним Судом як судом першої інстанції.

Питання про відкриття провадження у зразковій справі вирішується протягом 10 днів з дня надходження до ВС відповідних матеріалів. Зразкові справи суд вирішує за правилами спрощеного позовного провадження.

Суд, який розглядає типову справу, має право зупинити провадження за клопотанням учасника справи або за власною ініціативою у випадку, якщо Верховним Судом відкрито провадження у відповідній зразковій справі. Провадження у типовій справі підлягає відновленню з дня набрання законної сили рішенням ВС у відповідній зразковій справі.

 

Н. Блажівська також звертає увагу на прогресивні можливості електронного суду – кожна позовна заява буде одразу скануватись, як і докази. Це у свою чергу забезпечить безпрецедентний доступ до матеріалів справи. Окрім того, корисною для сторін буде можливість застосування висновку експерта в галузі права.

З іншими новелами проекту Кодексу можна ознайомитись у матеріалі «Проект нового КАСУ: можливості та виклики для сторін і суддів».

 

Попередня стаття Наступна стаття