Фіктивні підприємства, відсутність звітності, несплата 1 млрд. грн. податків… - це точно 2017?

Уже дев’ятий місяць податкова міліція здійснює незаконну діяльність[1], так як відсутня правова підстава її функціонування, по розслідуванню неправомірних дій платників податків (Законом України від 21.12.2016 № 1797-VIII із Податкового кодексу України виключено Розділ XVIII-2 «Податкова міліція», тому слідчі податкової міліції були позбавлені усіх повноважень, в тому числі повноважень на ведення досудового слідства). Зокрема, 12 вересня 2017 року прес-служба Державної фіскальної служби України повідомила про розкриття співробітниками податкової міліції ГУ ДФС у Київській області спільно із працівниками Генеральної прокуратури України «масштабної схеми незаконного експорту сільськогосподарської продукції, що коштувала бюджету близько 1 млрд. грн. несплачених податків».

Прес-служба ДФС також інформує: «В рамках розслідування кримінального провадження за ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 205 та ч.3 ст. 212 КК України встановлено групу осіб, які з метою прикриття своєї незаконної діяльності створили, придбали, зареєстрували (перереєстрували) на підставних осіб корпоративні права низки підприємств, через які протягом 2017 року незаконно експортували сільськогосподарської продукції на 5 млрд. грн.

При цьому продукцію закуповували за готівку на внутрішньому ринку та експортували її за кордон без відображення в податковій звітності операцій з її придбання та сплати відповідних податків, що призвело до ненадходження до бюджету близько 1 млрд. грн. податків.

За результатами 12 обшуків, проведених в офісних приміщеннях, за місцями проживання фігурантів, в портах та зернових терміналах Одеси та Херсону вилучено та передано на відповідальне зберігання понад 51,5 тис. тонн ячменю, пшениці, рапсу та гороху на загальну суму 212 млн. грн., бухгалтерські документи та чорнові записи, що підтверджують злочинну діяльність, печатки  підприємств з ознаками фіктивності, нерезидентів, штампи і печатки нотаріусів та органів державної влади, комп’ютерну техніку, електронні носії інформації та мобільні телефони.».

Вважаємо, щонайменше, некоректним вислів прес-служби ДФС про те, що мав місце «незаконний експорт», з огляду на таке.

Для митного оформлення вивезення сільськогосподарської продукції за межі України декларант повинен подати митниці митну декларацію, зовнішньоекономічний контракт, рахунок (інвойс), документ, яким підтверджується країна походження, транспортні документи (CARNET TIR, CMR, Air WayBill, Bill of Lading тощо), фітосанітарний сертифікат.

У своєму повідомленні ДФС вказує про «незаконність експорту», проте, звертаємо увагу, що таку оцінку митне оформлення товарів у митний режим експорту може отримати виключно у разі порушення процедури, визначеною законодавством України з питань державної митної справи, зокрема у випадках:

1) Несплати експортного мита, у разі встановлення обов’язку його сплати відповідним законом.

Однак, чинним законодавством України не встановлено обов’язку сплати зазначеного виду мита при експорті сільськогосподарської продукції, вказаною у повідомленні ДФС.

Тому ця підстава безперечно не може бути в основі висновку ДФС про неправомірність експорту відповідної продукції.

2) Відсутність певних документів, необхідних для митного оформлення сільськогосподарської продукції, із вищевказаного переліку або якщо такі документи не відповідають вимогам чи складені з порушенням чинного законодавства.

При цьому, у разі здійснення митного оформлення на підставі неналежних документів, однозначно були б наявні нарікання від країни імпортера, про які ДФС нічого не повідомляє та, відповідно, не кладе в основу свого висновку про «незаконність експорту». Натомість  «схема незаконного експорту» вбачається лише зі сторони національних правоохоронних органів, які і ведуть відповідне розслідування.

Фіскали лише вказують про відсутність податкового та бухгалтерського обліку придбання на внутрішньому ринку сільськогосподарської продукції за готівку та несплату податків за операціями з такого придбання і т.п., що навряд чи можна пов’язувати безпосередньо з експортом.

Отже, вважаємо, що прес-служба ДФС у даному випадку безпідставно формулює свою оцінку діяльності експортера та митниці як «незаконний експорт».

Враховуючи вищезазначені умови та те, що до компетенції митниці належать питання здійснення митного оформлення сільськогосподарської продукції, а ніяк не її доля до митного оформлення (в т.ч. податковий та бухгалтерський облік придбання цієї продукції на внутрішньому ринку за готівку та оподаткування операції по її придбанню), можемо зробити такий висновок: правомірність експорту продукції, як зовнішньоекономічної операції, так і факту здійснення митного оформлення, не залежить від правомірності ведення експортером обліку такої продукції, несплати ним податків за операціями з її придбання та іншим порушенням, які відбуваються до митного оформлення та регулюються національним законодавством.

 

 


[1] Ухвали слідчих суддів, в яких встановлено факт відсутності повноважень у слідчих податкової міліції:

  1. http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/66655939
  2. http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/66655958
  3. http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/68090467
  4. http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/65252920
  5. http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/68090732

Загалом у Єдиному державному реєстрі судових рішень є більше 200 подібних ухвал слідчих суддів.

Попередня стаття Наступна стаття