А.Журжій: Проект про податкові перевірки за ухвалою судді є спробою узаконити інструмент тиску

22.05.2017 р. народними депутатами Антоном Геращенком (радник Міністра внутрішніх справ України), Тетяною Чорновол та Михайлом Гаврилюком було зареєстровано законопроект № 6482, яким узаконюються податкові перевірки/ревізії за ухвалою слідчого судді. Таку ініціативу для Taxlink прокоментував народний депутат України Андрій Журжій.

Вважаю, його положення є не те що спірними, а взагалі неприпустимими. Це фактично спроба звести нанівець зусилля в боротьбі з незаконним тиском правоохоронців на бізнес за допомогою таких перевірок/ревізій.

Раніше правники неодноразово вказували на відсутність повноважень слідчого, прокурора звертатися з клопотаннями про проведення перевірок/ревізій та повноважень у слідчого судді їх розглядати.

Останнім часом судова практика змінилася на користь платників податків. Так, за січень – квітень 2017 року вже було відмовлено у задоволенні близько 28% поданих клопотань, що звісно не сподобалося правоохоронцям. Відповідною реакцією зараз і є цей законопроект.

Він є спробою повернути нас до КПК України 1960 року, адже саме там і містилися положення про призначення перевірок/ревізій слідчим, прокурором і в тому числі судом.

Новий КПК України 2012 року теж ще містив положення про призначення таких перевірок/ревізій слідчим, прокурором, але вже не судом. З набранням чинності 15 липня 2015 року Закону України "Про прокуратуру" № 1697-VII з нового КПК України повноваження призначення перевірок слідчим, прокурором також було виключено. Але всі ці зміни через помилку лише частково було узгоджено з Податковим кодексом та Законом України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні".

Виключаючи Законом України "Про прокуратуру" повноваження слідчого, прокурора на призначення перевірок/ревізій аргументація законодавця була доволі логічна: дублювання повноважень повинно бути усунуто. Це дасть змогу зрозуміти, який орган державної влади відповідальний за стан справ у певній сфері та зменшити кількість перевірок та інших заходів, які впливають на бізнес.

Тому зараз нам потрібно зрозуміти чого ми хочемо: повернутися в репресивне минуле до стандартів КПК 1960 року та редакції нового КПК до 15 липня 2015 року чи рухатися далі?

Варто розуміти, що позбавлення правоохоронців незаконного інструменту податкових перевірок за ухвалою слідчого судді абсолютно не створює перешкод для розслідування реальних злочинів. Адже у разі наявності інформації про порушення податкового законодавства слідчий, прокурор можуть звернутися напряму до фіскальних органів з проханням провести таку перевірку.

Але вся суть в тому, що більшість кримінальних проваджень розпочато безпідставно, керуючись незрозумілими аналітичними довідками, які самі правоохоронці і складають. Тому і в ДФС передавати немає що.

Найбільш кричущими випадками таких ухвал є надання дозволу слідчим суддею на проведення перевірки щодо тисячі підприємств чи призначення перевірки одразу за 18 років, попри законодавчі обмеження в 3 роки.

Мабуть останньою краплею і таким собі політичним каталізатором для подачі законопроекту стало оскарження мною в Апеляційному суді м. Києва ухвали Печерського суду про призначення перевірки стосовно мене, яка була конче необхідна ГПУ, щоб продовжувати чинити тиск на опозиційного їм народного депутата. До речі, на це рішення прямо посилаються ініціатори законопроекту№ 6482 в пояснювальній записці до нього, називаючи його "безпрецедентним".

Тому цей законопроект є нічим іншим, ніж спробою узаконити інструмент тиску на бізнес. А тому ми з колегами готуємо інший законопроект, яким виключаються із законодавства неузгоджені з новим КПК України згадки про призначення податкових перевірок/ревізій на підставі судових рішень.

Попередня стаття Наступна стаття