Замість реформи - зміни до Податкового кодексу України (як не найгірший варіант).

Аа Аа

Що ж пропонують змінити в частині оподаткування ПДФО згідно з проектом Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році», внесеного сьогодні до Верховної Ради України.

 

Ставки податку

Ставки податку:  0 %; 5 %; 15 %; 18 %.

Базова ставка податку становитиме 18 % (незалежно від розміру оподатковуваного доходу платника).

 

Оподаткування пенсій

Залишається норма про оподаткування пенсій, розмір яких перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року. Сума такого перевищення буде оподатковуватись за ставкою 15 %.

 

Неоподатковувані доходи

Перелік неоподатковуваних доходів (стаття 165 ПК України) доповнено такими видами, як:

- доходи, що особа отримує від відповідних фінансових організацій в рамках здійснення проектів енергоефективності та енергозбереження;

- сума прощена (анульована) кредитором  у порядку, передбаченому Законом України «Про реструктуризацію зобов’язань громадян України за кредитами в іноземній валюті, що отримані на придбання єдиного житла (іпотечні кредити)».

До речі, зазначені види неоподатковуваних доходів пропонувались і у проекті Мінфіну.

 

Податкова соціальна пільга (ПСП)

Залишаються норми про визначення розміру доходу при перевищенні якого право на отримання податкової соціальної пільги не виникає.

Базовий розмір ПСП становитиме 50 % розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи.

Фактично така норма діє і зараз, але з 01.01.2016 р. вона мала би бути збільшена до 100 %, чого не відбудеться (виходячи з  розглядуваного проекту ПК України).

До того ж компромісним проектом Кодексу пропонувався розмір пільги 50 %, але від мінімальної заробітної плати, а не прожиткового мінімуму (суми цих двох величин дещо відрізняються –  мінімальна зарплата не набагато, але більша).

 

Оподаткування виграшів та призів

На сьогодні оподаткування виграшів та призів здійснюється на загальних підставах, що суперечить практиці багатьох зарубіжних країн.

Проектом передбачається звільнення від оподаткування сум виграшів та призів, що не перевищують 20-ть розмірів мінімальної заробітної плати у розрахунку на місяць, встановленої на 1 січня звітного податкового року (станом на 2015 рік – до 24 360 гривень), отриманих від суб’єкта, який відповідно до законодавства здійснює букмекерську діяльність, діяльність з випуску та проведення лотерей чи проведення азартних ігор (у тому числі у казино та з використанням гральних автоматів). Сума перевищення вказаного розміру оподатковується  за базовою ставкою податку  – 18 %.

Таким чином будуть  звільнені від оподаткування   «дрібні»  виграші,  що  становлять  90 %  від   загальної суми виграшів.

Обов’язок податкового агента полягає у поданні податкового розрахунку, у якому не зазначається інформація про суми окремого виграшу (призу), а також відомості про фізичну особу – платника податку, яка одержала дохід у вигляді виграшу (призу) та сплаті ПДФО при його перевищенні.

Описані зміни пропонувалися проектом мінфінівської податкової реформи.

 

Оподаткування пасивних доходів

Порядок оподаткування пасивних доходів змін не зазнав, крім розміру ставки, що визначається на рівні базової ставки, тобто 18 %.

Залишається чинною норма щодо пільгової ставки у розмірі 5 % для оподаткування дивідендів у по акціях та корпоративних правах, нарахованих резидентами – платниками податку на прибуток підприємств.

 

Податкова звітність з ПДФО

Пропонується впровадити норму щодо  звільнення від обов’язку подавати річну податкову декларацію платника податку, якому протягом звітного року оподатковувані доходи нараховувалися одночасно двома або більше податковими агентами і загальна річна сума таких доходів перевищує сто двадцять розмірів мінімальної заробітної плати (станом на 1 січня звітного податкового року).

Крім того, скасовується норма, що зобов’язує здійснювати перерахунок податку із задекларованої річної загальної суми оподатковуваних доходів (здійснення такого перерахунку передбачено і в чинній редакції підпункту «є» пункту 176.1. статті 176 ПК України, так і у проекті Мінфіну, хоча і в спрощеному варіанті).

          

Інші норми щодо оподаткування ПДФО залишились в редакції чинного Податкового кодексу України, хоча, на наш погляд, деякі із запропонованих норм компромісним варіантом проекту податкової реформи варто було б внести в діючий кодекс.

Так, досить слушною (на наш погляд) є норма, якою пропонувалося змінити порядок визначення бази оподаткування під час нарахування (надання) доходів у будь-якій негрошовій формі – впровадження грошової частки доходу у негрошовій формі.

Попередня стаття Наступна стаття